Wypracowania.pl Unikalne i sprawdzone teksty

Apollo i Marsjasz – interpretacja i analiza

„Apollo i Marsjasz” Zbigniewa Herberta to wiersz, w którym poeta dokonuje reinterpretacji mitologii. Tekst pokazuje, że prawdziwy pojedynek Marsjasza z Apollinem odbył się dopiero wówczas, gdy ten pierwszy był torturowany przez okrutnego boga. Gra odbywała się wówczas nie na instrumentach, ale na cielesnych organach. Każda część ciała Marsjasza została poddana wymyślnym torturom, a fakt ten paradoksalnie pokazał nieprzebrane bogactwo ciała ofiary. Posiadało ono bowiem kształt („góry wątroby”), kolor („białe wąwozy”), dźwięk („szumiące lasy płuc”) i smak („słodkie pagórki mięśni”).

Warto zwrócić uwagę, że poszczególne organy Marsjasza porównane są do elementów przyrody. Muzyk żegna się bowiem ze światem, a źródłem jego bólu jest nie tylko cierpienie fizyczne, ale również konieczność pożegnania lasu, zimy czy górskich wąwozów. Apollo z kolei nie odczuwa bólu, sprawia wrażenie niemal doskonale zaprogramowanej maszyny czy manekina. Bóg zastanawia się, w jaki sposób wykorzystać Marsjasza dla przyszłej sztuki. Nie wykazuje zatem żadnych uczuć, a kieruje się jedynie chłodną refleksją, jak artyści wyznający hasło sztuki dla sztuki.

Tymczasem natura zupełnie inaczej reaguje na śmierć Marsjasza. Pod nogi Apolla pada martwy słowik, a drzewo, do którego przywiązane jest ciało ofiary, siwieje. Okazuje się zatem, że paradoksalnie to nie bogowie, ale przedstawiciele natury są najbardziej wrażliwymi odbiorcami sztuki. Pojedynek zakończył się zatem triumfem Marsjasza, ponieważ sędziowie zaświadczyli własną śmiercią o jego wyższości.

Herbert, analizując jedną z mitologicznych historii, dokonuje wyrazistej reinterpretacji mitologii. Pokazuje, że wbrew stereotypowym ujęciom, Apollo nie był jedynie bogiem harmonii i piękna, ale posiadał również okrutne i przerażające oblicze. Oznacza to, że antyk rozumiał świat nie tylko w kategoriach doskonałości, ale dostrzegał również ludzki ból i cierpienie.

Losowe tematy

Ludzie którzy szli – streszczenie...

Streszczenie Jest wiosna Tadek wraz z innymi więźniami buduje boisko do gry w piłkę. Wieczorami na boisku pojawiają się ludzie. Nieopodal znajdują się tory kolejowe na...

Dziady cz. III – opracowanie motywy...

Geneza Trzecia część „Dziadów” nazywana jest także „Dziadami drezdeńskimi” ze względu na fakt iż powstała właśnie w stolicy Saksonii....

Wojna i pokój – opracowanie interpretacja...

Geneza „Wojna i pokój” Lwa Tołstoja powstawała w latach 1863 – 1869. Pierwotny tytuł powieści brzmiał „1805” książka miała bowiem...

Do Apollina Horacy – interpretacja...

Oda Horacego pt. „Do Apollina” jest utworem pochodzącym z I księgi „Pieśni”. W całości jest skierowana do Apolla na co wskazuje tytuł. Apollo syn...

Panny z Wilka - opracowanie interpretacja...

Geneza czas i miejsce akcji „Panny z Wilka” to opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza pochodzące z 1932 roku. W chwili pisania utworu sam autor zbliżał się do czterdziestego...

Prośba o piosenkę – interpretacja...

Wiersz Juliana Tuwima „Prośba o piosenkę” ma charakter autotematyczny dotyczy twórczości i nadziei jakie wiąże z nią poeta. Utwór ukazał się...

Duma i uprzedzenie – streszczenie...

Streszczenie skrótowe Mieszkający w wiosce Longbourn państwo Bennetowie mieli pięć córek - Jane Elżbietę Mary Katarzynę (Kitty) i Lidię. Ich ojciec oraz...

Dymy nad Birkenau – opracowanie...

Geneza „Dymy nad Birkenau” Seweryny Szmaglewskiej powstały na podstawie wspomnień samej autorki która przez 3 lata była więźniarką w obozie koncentracyjnym...

Wstęp do bajek - interpretacja...

Utwór Ignacego Krasickiego „Wstęp do bajek” otwiera wydany w 1779 roku tom „Bajki i przypowieści”. Wiersz ma formę wyliczenia – wymienione...