Unikalne i sprawdzone teksty

Bajka o maszynie cyfrowej, co ze smokiem walczyła – streszczenie, plan wydarzeń

Streszczenie

Poleander Partobon, władca Kybery, był wielkim wojownikiem, który hołdował nowoczesnym strategiom. Nade wszystko cenił cybernetykę, toteż cały jego kraj wypełniony był myślącymi maszynami, nawet kamieniom wszczepiono elektryczne mózgi.

W państwie Partobona produkowano cyberaki, cyberosy oraz cybermuchy - potencjalne ofiary mechanicznych pająków. A jeszcze więcej było nowoczesnych maszyn obronnych, wśród nich jedna maszyna cyfrowa szczególnej bitności. Arsenał władcy niewątpliwie był jego ogromnym powodem do dumy. Jednak mimo to Poleander nie odczuwał pełnej satysfakcji. Od niepamiętnych czasów nikt nie odważył się stanąć przeciw niemu. Dlatego sam kazał inżynierom projektować wrogów, z którymi później walczył. Praktyka ta przysparzała nieszczęść mieszkańcom planety.

W końcu znudziły się władcy te niepoważne manewry. Wzrok swój zwrócił wtedy w stronę księżyca swej planety. Na tym pustynnym ciele niebieskim postanowił zgromadzić prawdziwą armię. W tym celu nałożył na poddanych daniny, a ci chętnie je płacili, mając nadzieję, że oszczędzone zostaną ich domostwa. Wkrótce na księżycu zbudowana została niezwykła maszyna cyfrowa, która miała natworzyć na nim wojsk wszelkich i broni samopalnej.

Niecierpliwy władca chciał szybko przetestować to niesamowite urządzenie, o którym mówiono mu, że może zrobić wszystko. Wysłał więc depeszę zawierającą słowo elektroskok, lecz przez zniekształcenia maszyna odebrała komendę elektrosmok. Bestię wykonała najlepiej, jak potrafiła.

Król zapomniał o poleceniu danym maszynie, gdyż prowadził kampanię przeciw cyberknechtom. Dopiero ogromne skały lecące z księżyca na planetę (i trafiające w zamek) uświadomiły mu, że dzieje się coś złego. Nie pomogła próba wysłania maszynie komendy, gdyż urządzenie pożarte zostało przez smoka.

Na księżyc wysłana została wyprawa zbrojna. Bestia z łatwością rozprawiła się z przeciwnikami, pokonała nawet cyberissimusa. Następnie zaczął smok pożerać księżyc, na własne ciało go przerabiając. W końcu wysłał do Partobona następującą wiadomość: Elektrosmok depeszuje, że precz ma się wynosić Poleander Partobon, bo on, smok, na tronie jego usiąść zamierza!

Przerażony władca udał się do zamkowych podziemi, gdzie znajdowała się pewna stara maszyna, której od dawna nie używał, gdyż bardzo się z nią pokłócił (jeszcze przed stworzeniem smoka). Uruchomiwszy urządzenie, jął Partobon niecierpliwie pytać o sposób na smoka. Pamiętliwy automat zażądał najpierw przyznania racji w sprawie ostatniego konfliktu, a później tytułu Wielkiego Hetmana Cyfrowego. Pierwszy plan maszyny zakładał wykreowanie potężniejszego smoka. Władca jednak szybko stwierdził, że taka bestia szybko zwróci się przeciwko nim. Później urządzenie wpadło na pomysł stworzenia antyksiężyca i antysmoka. Okazało się jednak, że maszyna miała przepaloną lampę. Po wymianie komponentu doradziła ona, by wysłać do smoka depeszę, że dostanie tron, jeśli rozwiąże trzy proste zadania matematyczne.

Smok zgodził się na tę propozycję. Pierwszym zadaniem dla bestii było podzielenie się przez samą siebie. Ale że w jednym smoku mieścił się dokładnie jeden smok, to nic się nie zmieniło. Następnie kazano elektro-stworzeniu wyciągnąć z siebie pierwiastek. Bestia długo mierzyła się z tym wyzwaniem, lecz w końcu mu podołała. Król był wyraźnie zdenerwowany, wszak potężny mieszkaniec księżyca wciąż mu zagrażał. Wtedy Wielki Herman Cyfrowy doradził, aby polecić smokowi odjąć siebie od siebie. Bestia raźno przystąpiła do zadania, rozpędziła się, a po chwili sama odjęła sobie głowę i nic z niej nie zostało.

Po unicestwieniu elektrosmoka król zmienił nastawienie do maszyny. Gdy chciał ją wyłączyć, zaczęła ona przemieniać się w kolejną bestię. Włada doskoczył do niej i zaczął okładać ją pantoflami. Komenda zmieniła się z elektrosmoka na elektrosmołę, a po chwili maszyna zmieniła się w bryłę czarnej smoły.

Odetchnął król, nałożył pantofle i wrócił do sypialni tronowej. Odtąd jednak odmienił się bardzo: przygody, które przeżył, uczyniły usposobienie jego mniej wojowniczym i po kres swych dni zajmował się już wyłącznie cybernetyką cywilną, a wojennej ani tknął.

Plan wydarzeń:

1. Poleander Patrobon - rozmiłowany w wojnie i zafascynowany cybernetyką król.
2. Produkcja nowoczesnych maszyn cybernetycznych, w tym maszyn bojowych.
3. Inżynierowie projektują wrogów króla.
4. Władca toczy manewry z przeciwnikami stworzonymi przez inżynierów.
5. Niezadowolenie mieszkańców planety.
6. Plany wykorzystania księżyca w dalszych manewrach.
7. Wielka maszyna cyfrowa na satelicie.
8. Zakłócona komenda.
9. Elektrosmok staje się prawdziwym zagrożeniem.
10. Depesza od elektrosmoka.
11. Władca zwraca się z prośbą o pomoc do zapomnianej maszyny.
12. Plan pokonania bestii.
13. Trzy zadania matematyczne.
14. Smok dzieli się przez siebie.
15. Smok wyciąga z siebie pierwiastek.
16. Smok odejmuje siebie od siebie.
17. Zwycięstwo.
18. Władca postanawia ponownie wyłączyć maszynę.
19. Groźba urządzenia.
20. Determinacja króla i ostateczne unicestwienie maszyny.
21. Poleander Patrobon przestaje interesować się sztuką wojenną.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Życie to nie teatr – interpretacja...

„Życie to nie teatr” to wiersz Edwarda Stachury. Autor odnosi się w nim do koncepcji świata-teatru (theatrum mundi) który wielokrotnie przewijał się przez...

Nuż w bżuhu i inne manifesty

„Nuż w bżuhu” (1921) to bodaj najsłynniejszy dokument polskiego futuryzmu. Już w samej formie widać dążenie do nowatorstwa tak charakterystyczne dla tego ruchu....

Śluby panieńskie – streszczenie...

Streszczenie Akt pierwszy Scena I Jan odziany w płaszcz stoi przy oknie i oczekuje swego pana. Ten miał pojawić się o trzeciej tymczasem słońce jak w dzień świeci. Scena...

Psalm 1 – interpretacja i analiza...

Tytuł Psalmu I to „Dwie drogi życia” co wskazuje na uwzględnienie dwóch sposobów na jakie można żyć. Jedna droga jest drogą do szczęścia gdyż...

Magiczne drzewo – streszczenie...

Streszczenie Akcja utworu rozpoczyna się od gwałtownej burzy która powaliła straszliwie wielki stary dąb. Było nim Magiczne Drzewo. Ludzie wykonywali z niego przedmioty...

Bromba i inni – streszczenie problematyka...

Streszczenie Pciuch Były sobie stworzonka zamieszkujące czas. Nazywano je Pciuch. Ujawniały się tylko jutro albo wczoraj. Wszystkich Pciuchów było 30. Pciuch o numerze...

Matylda – streszczenie plan wydarzeń...

Streszczenie Bohaterką utworu Roalda Dahla jest tytułowa Matylda. Była to niezwykle utalentowana dziewczynka ale niestety urodziła się w prymitywnej rodzinie która...

Mit o Demeter i Korze - streszczenie...

Streszczenie Demeter czyli matka Persefony zostawiła swoją córkę pod opieką nimf. Persefona była córką posłuszną. Mając w pamięci zakaz matki która...

Brzezina – opracowanie interpretacja...

Geneza Brzezina to opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza. Autor spisał je w 1932 roku. Uważane jest za jedno z najbardziej intrygujący i odważnych utworów polskich...