Unikalne i sprawdzone teksty

Biedny chrześcijanin patrzy na getto – interpretacja

„Biedny chrześcijanin patrzy na getto” to wiersz Czesława Miłosza pochodzący z tomu „Głosy biednych ludzi”. Utwór odnosi się do tragicznego wydarzenia z czasów II wojny światowej, jakim była likwidacja warszawskiego getta. Podmiotem lirycznym wiersza jest człowiek-chrześcijanin, który biernie przygląda się bestialskim mordom Żydów, a widok ten poraża go i jednocześnie obciąża piętnem winy.

Likwidacja getta została pokazana w tekście za pomocą serii mikroobrazów. Podmiot oszołomiony rozmiarem tragedii nie dostrzega jej ogólnego wymiaru, docierają do niego jedynie pojedyncze szczegóły, które na zawsze zostają wyryte w pamięci. Nie mówi się zatem o zniszczeniu całych budynków i śmierci ludzi, ale o unicestwianiu najmniejszych elementów świata: „szkła”, „drzewa”, „miedzi”, „papieru” czy „skóry”. Destrukcję oddają liczne enumeracje, które służą podkreśleniu ogromu zniszczeń. Fakt, iż zniszczeniu podlegają tak małe elementy, jak „celuloza”, „kauczuk”, „płótno” świadczy o totalnej zagładzie. Co więcej, mamy do czynienia z przemieszaniem elementów nieorganicznych i organicznych (części ludzkiego ciała), co uzmysławia stosunek oprawców do ofiar: potraktowanie ich jak rzeczy, które można po prostu spalić czy rozedrzeć na strzępy.

Dzieła zniszczenia dopełniają owady (pszczoły i mrówki), które rozkładają ludzkie szczątki, zacierając ślady historii. Jedynym świadkiem owej zagłady jest strażnik-kret, który ryjąc w podziemiach korytarze, napotyka na ciała pomordowanych. Kret jest częścią i metaforą potęgi natury, która pełni rolę sędziego ludzkich czynów. Natura zyskuje tu wymiar transcendentny – jest jednocześnie objawieniem najwyższego porządku, ale też groźnym sędzią. Atrybutem duchowej władzy kreta jest „wielka księga gatunku”. Podmiot obawia się strażnika-kreta, ponieważ czuje się obciążony winą za śmierć swoich braci.

Swoją solidarność z Żydami osoba mówiąca w wierszu zaznacza za pomocą peryfrazy: „Żyd Nowego Testamentu”. Uważa także, że winę za holocaust ponoszą wszyscy „Nieobrzezani”. Należeli oni bowiem do świata, który nie potrafił przeciwstawić się złu i pozwolił na wielkie ludobójstwo.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Przesłanie Pana Cogito – interpretacja...

„Przesłanie Pana Cogito” to wiersz Zbigniewa Herberta z tomu „Pan Cogito” (1974). Podmiotem lirycznym w tym utworze podobnie jak w całym cyklu jest...

Zaczarowana zagroda – opracowanie...

Geneza „Zaczarowana zagroda” to książka Aliny i Czesława Centkiewiczów przeznaczona dla dzieci i młodzieży. Wydana została w 1963 r. Książka ta była...

Szewcy – streszczenie plan wydarzeń...

Naukowa sztuka ze „śpiewkami” w trzech aktach1934poświęcone Stefanowi Szumanowi Streszczenie Akt pierwszy Scena przedstawia zakład szewski na przestrzeni półkolistej....

Deszcz jesienny – interpretacja...

Wiersz Leopolda Staffa „Deszcz jesienny” pochodzi z tomu poetyckiego „Dzień duszy” (1903). Tekst należy do wczesnych utworów autora w których...

Mit o Pandorze - streszczenie plan...

Streszczenie Stworzenie człowieka przez Prometeusza nie spodobało się Dzeusowi. Bóg pamiętając o walkach z gigantami obawiał się ludzi. Na rozkaz Zeusa Hefajstos...

Balladyna – opracowanie interpretacja...

Geneza „Balladyna” została napisana przez Juliusza Słowackiego w czasie jego pobytu w Szwajcarii w roku 1834. Tragedię opublikowano w Paryżu pięć lat później...

Weiser Dawidek - opracowanie problematyka...

Geneza „Weiser Dawidek” jest debiutancką powieścią Pawła Huelle. Książka ukończona została w 1984 roku a ukazała się trzy lata później (w okresie...

Amor i Psyche Antonio Canova - opis...

Rzeźba „Amor i Psyche” która została stworzona przez Antoniego Canova inspirowana była utworem zatytułowanym „Metamorfozy”. Opis Rzeźba przedstawia...

Świat zepsuty - interpretacja i...

Satyra Ignacego Krasickiego „Świat zepsuty” pozbawiona jest elementów komicznych. To ostra krytyka współczesnego poecie społeczeństwa polskiego...