Unikalne i sprawdzone teksty

Dlaczego w X i XI wieku rozpowszechniono kult biskupa męczennika św. Wojciecha

X i XI wiek to okres kształtowania się Polski jako państwa. W 966 roku Mieszko I przyjął chrzest, włączając swój kraj w chrześcijańską Europę. Jednak wiara w Chrystusa była u nas czymś nowym i zdawano sobie sprawę, że daleko nam do innych państw, które mają kilkusetletnią tradycję wyznawania chrześcijaństwa. W owym czasie zaś była to oznaka ucywilizowania – poganami, nieznającymi nauki Kościoła, pogardzano. Z dzisiejszej perspektywy nie musi to wyglądać przyjemnie. Obecnie staramy się szanować wszystkie wierzenia i religie, ale w X wieku sprawy wyglądały inaczej.

Polsce potrzebny był ktoś, kto mógłby zostać jej patronem, jakiś znany święty. Dzięki komuś takiemu uzyskalibyśmy szacunek na innych dworach Europy, a także ówcześni poddani Mieszka (a później Bolesława Chrobrego) mieliby poczucie, że ktoś nad nimi czuwa. Dla ówczesnych ludzi było to bardzo istotne – Bóg Ojciec i Jezus wydawali się im odlegli. Niedawno nawróceni poganie zaś byli przyzwyczajeni, że w każdej osadzie znajduje się jakieś lokalne bóstwo, które nad nimi czuwa. Podobną rolę w chrześcijaństwie zaczęli spełniać święci – wydawali się oni bliżsi niż potężny Bóg, mniej się trzeba było wstydzić, by ich o coś prosić.

Kiedy więc w 997 roku biskup Wojciech został zamordowany w czasie prób nawracania Prusów, Bolesław Chrobry wykupił jego ciało. Legenda mówi, że zapłacił za nie tyle złota, ile Wojciech ważył. Już dwa lata później został on kanonizowany, a w roku 1000 do jego grobu przybył sam cesarz Otton III, najpotężniejszy władca ówczesnej Europy. W czasie tak zwanego Zjazdu Gnieźnieńskiego Polska otrzymała swoje arcybiskupstwo (arcybiskupstwo gnieźnieńskie), którego patronem stał się święty Wojciech.

Przez Polaków święty Wojciech zaczął być uważany za swojego świętego, chociaż pochodził on z Czech. Symbolizował nową religię (chrześcijaństwo) i jej związek z państwem Piastów. Stąd władcy dokładali starań, by kult Wojciecha rozpowszechnił się w kraju. A ludzie, którzy potrzebowali „swojego świętego” z chęcią przyjęli męczennika.

 

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Pan Pasek w Danii – interpretacja...

Opisana w „Pamiętnikach” wyprawa Paska do Danii miała miejsce w 1658 r. Wtedy to dla wsparcia duńskiego władcy w boju z wrogą Polsce Szwecją do skandynawskiego...

Treny Jana Kochanowskiego wyrazem...

Jan Kochanowski poświęcił jedno ze swoich najważniejszych dzieł cykl Treny swojej zmarłej córce Urszulce. Było to posunięcie jak na jego epokę niezwykłe. Utwory...

U wrót doliny – interpretacja...

„U wrót doliny” to wiersz Zbigniewa Herberta który dotyka problematyki eschatologicznej. Tekst przedstawia poetycką wizję sądu ostatecznego. Wskazuje...

Przeprosiny Boga – interpretacja...

„Przeprosiny Boga” Jana Kasprowicza to ludowa ballada pochodząca z ostatniego tomu utworów poety „Mój świat”. Tekst pod względem gatunkowym...

Psalm 130 – interpretacja i analiza...

Psalm 130 to utwór znajdujący się w biblijnej „Księdze psalmów” noszący tytuł „Z otchłani grzechu ku Bożemu miłosierdziu” co wskazuje...

Ewangelia św. Jana - ogólna charakterystyka...

Ogólna charakterystyka Ewangelia według św. Jana to ostatnia Ewangelia znajdująca się w „Nowym Testamencie”. Jej autorstwo przypisuje się Janowi który...

Lot nad kukułczym gniazdem –...

„Lot nad kukułczym gniazdem” pozostaje najbardziej cenioną powieścią Kena Keseya. Akcja rozgrywa się w szpitalu psychiatrycznym zaś narratorem książki jest...

W pustyni i w puszczy – opracowanie...

Geneza czas i miejsce akcji Powieść ukazała się w roku 1911 wcześniej publikowana była w odcinkach na łamach prasy. Czas akcji przedstawionej w utworze to lata 1884 –...

Wielkie nadzieje - streszczenie

Akcja powieści rozgrywa się w dziewiętnastowiecznej Anglii. Głównym bohaterem jest Pip chłopiec wychowywany przez siostrę i jej męża kowala Joego. Pewnego dnia...