Unikalne i sprawdzone teksty

Dzieci z Bullerbyn – opracowanie , problematyka, charakterystyka bohaterów

Geneza

„Dzieci z Bullerbyn” – to powieść autorstwa szwedzkiej pisarki – Astrid Lindgren. Powstała w 1947 r. i stanowiła pierwszą część opisującą przygody szóstki dzieci z maleńkiej wioski Bullerbyn (w południowej Szwecji). Później wydane zostały kolejne części – „Więcej o dzieciach z Bullerbyn” i „Wesoło jest w Bullerbyn” (kolejno ukazały się w latach 1949 i 1952).

W polskim tłumaczeniu książka Lindgren zatytułowana „Dzieci z Bullerbyn” wyszła w 1957 r. i zawierała wszystkie trzy części.

Zdaniem badaczy, autorka przystępując do pracy nad książką, opierała się na własnych wspomnieniach z dzieciństwa – wychowywała się z trójką rodzeństwa w ubogiej wsi Vimmerby leżącej w Smalandii. Kreując dziecięce postacie Astrid Lingren starała się oddać w nich dziecięce spojrzenie na świat. Podobnie jak przedstawieni bohaterowie również sama Astrid i jej rodzeństwo całymi dniami się bawili, nie zapominając jednak o pomocy dorosłym w domowych obowiązkach. Autorka wspomina o tym w swej biografii.

Czas i miejsce akcji

Akcja „Dzieci z Bullerbyn” rozgrywa się w ciągu roku – począwszy od ferii świątecznych aż do zakończenia kolejnych. Ukazane zostały święta i istotne wydarzenia w życiu bohaterów (wakacje, urodziny).

Miejscem akcji jest położona w górach mała wioska Bullerbyn (południowa Szwecja), a także leżące w pobliżu większe miasteczka, gdzie dzieci chodzą do szkoły lub wybierają się na zakupy. Inne miejsce to młyn, a także dom szewca – pana Grzegorza.

Problematyka

Astrid Lindgren ukazuje nam rok z życia Lisy, Lassego, Bossego, Ollego, a także Anny i Britty – grupy zaprzyjaźnionych sąsiadów z Bullerbyn. Z przyjemnością poznajemy ich przygody, a także komiczne sytuacje, w których biorą udział. Wspólnie przeżywamy z nimi ważne w ich życiu wydarzenia, takie jak chociażby święta czy narodziny nowych członków rodziny.

Poznajemy ich codzienne życie, przekonując się jednocześnie o ich pomysłowości, niespożytkowanej energii, wybujałej wyobraźni i niesłabnącej chęci do odkrywania nowych przygód. Co ważne – szóstkę bohaterów łączy prawdziwa przyjaźń, która odgrywa bardzo ważną rolę w ich życiu. Umacnia więzi między nimi i pozwala rozwijać ich wybujałą wyobraźnię, a także sferę emocjonalną. Uczy odpowiedzialności i poświęcenia. Dzięki wspólnym zabawom dzieci potrafią odnaleźć się w grupie rówieśników; są otwarte dla innych i nie mają większych problemów przy zawieraniu bliższej znajomości z innymi ludźmi.

Przebywanie na łonie natury uczy ich szacunku do przyrody. Wiedzą, że należy o nią dbać. Dzieci z Bullerbyn wydają się niezwykle dojrzałe jak na swój wiek. Potrafią zapanować nad emocjami i kierować się rozsądkiem – nie są marudne czy rozkapryszone.

Astrid Lindgren stara się nam pokazać jak ważne dla rozwoju emocjonalnego dzieci jest przebywanie i dorastanie w grupie rówieśniczej. Ponadto obrazuje nam zwyczajne życie mieszkańców na wsi oddalonej od miejskiego zgiełku i gwaru. Wszyscy się tu znają, są sobie życzliwi i starają się sobie pomagać w potrzebie.

Charakterystyka bohaterów:

Lisa – to narrator książki i jedna z sześciorga głównych bohaterów – dzieci zamieszkujących Bullerbyn. Jest rezolutną, sprytną ośmioletnią dziewczynką, niezwykle pomysłową i obdarzoną wybujałą wyobraźnią. Lisa jest życzliwą, sympatyczną dziewczynką lubianą przez pozostałe dzieci z sąsiedztwa. Jest w dobrych relacjach ze starszymi braćmi i chętnie pomaga rodzicom w domu i w pracach gospodarskich.

Jest odpowiedzialna, niezwykle uczynna i koleżeńska – pomaga przyjaciołom w kłopotach. Ma wesołe, łagodne usposobienie – docenia przyjaźń z innymi dziećmi i cieszy się nawet z najdrobniejszych podarunków. Nie jest samolubna. Myśli o innych i potrafi się z nimi dzielić tym co ma.

Ma bystry umysł i jest roztropna, ale mimo to, jak każde dziecko czasem wpada w tarapaty. Jest życzliwie nastawiona wobec innych, a przy tym bardzo wrażliwa. Z optymizmem i ufnością spogląda na świat, dlatego też nie sposób jej nie lubić.
Britta – razem z siostrą, rodzicami i dziadkiem mieszka w Zagrodzie Północnej. Jest najlepszą przyjaciółką Lisy. Ma 9 lat i jak na swój wiek jest wyjątkowo rozsądna i inteligentna – jest najlepszą uczennicą w klasie; niesamowicie ambitną i pracowitą.

Anna – młodsza siostra Britty; ma 7 lat. Jest urocza i bardzo wesoła. Ma też w głowie mnóstwo pomysłów. Lubi bawić się z innymi dziećmi, a zwłaszcza z Lisą w udawanie dorosłych pań, które odwiedzają się z dziećmi. Niekiedy Anna kłóci się z Lisą – najczęściej o jezioro Zagrody Północnej.

Dziewczynki mają dziadka, którym uwielbiają się opiekować. Lubią spędzać z nim czas na rozmowach. Tak naprawdę dziadka dziewczynek kochają wszystkie dzieci z Bullerbyn.

Bosse – brat Lisy i Lassego, ma 8 lat. Marzył o zostaniu wodzem Indian, dlatego lubił bawić się z dziećmi w budowanie szałasów. Bosse najbardziej lubi ptaki i zbiera ich jaja. Ma też własne zwierzątko – kurę, którą nazwał „Albertyna”. Jest kochającym i opiekuńczym bratem – często staje w obronie młodszej siostry.

Lasse – starszy brat Lisy i Bossego. Nieraz wpada w tarapaty, z których potem muszą wybawić go przyjaciele. Zdarza mu się urządzać niebezpieczne zabawy, które często kończą się dla niego niepomyślnie.

Jest bardzo odważny i ma szalone pomysły. Najczęściej to on wymyśla zabawy, do których potem dołączają się przyjaciele. Lasse jest przebojowy i pełno w nim energii. Ma wesołe, radosne usposobienie – cieszy się tym, co ma. To dzięki niemu pozostałe dzieci mogą bawić się w Indian, a innym zaś razem - przenieść się na Wyspę Skarbów.

Ponieważ Lasse jest najstarszy, czuje się odpowiedzialny za swe rodzeństwo i stara się nim opiekować.

Olle – kolejny z bohaterów utworu; ma 8 lat i pa Svippa, którego raz przyprowazda do szkoły. Ojciec kupił go od szewca – pana Grzegorza, który źle go traktował. Olle ma tez kota Malkolma.

Bohater lubi bawić się z dziecwzynami, co dla pozostałych chłopców staje się okazją do kpin i głupich docinków. Olle zdaje się tym jednak wcale nie przejmować. Jest bardzo grzeczny, posłuszny rodzicom i ma zabawne, śmieszne pomysły. Na tle pozostałych dzieci wyróżnia się tym, że potrafi szybko biegać.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Jestem jak szampan – interpretacja...

Utwór Kazimierza Wierzyńskiego „Jestem jak szampan” pochodzi z roku 1919. Autor (będący ewidentnie podmiotem lirycznym) porównuje się w wierszu...

Ikar - opracowanie interpretacja...

Geneza „Ikar” to opowiadanie Jarosława Iwaszkiewicza które pierwszy raz opublikowane zostało w 1954 roku. Ma ono charakter na poły autobiograficzny odnosi...

Dar – interpretacja i analiza

„Dar” Czesława Miłosza to wiersz który powstał w 1971 roku i wszedł w skład tomu „Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada”. Utwór stanowi...

Dzieci z Bullerbyn – streszczenie...

Streszczenie Pewna dziewczynka o imieniu Lisa ma siedem lat i mieszka w Bullerbyn – niedużej wiosce na południu Szwecji. Ma dwóch braci – ośmioletniego...

Hobbit – streszczenie plan wydarzeń...

Streszczenie Rozdział I – Nieproszeni goście W pewnej wyjątkowo starannie urządzonej i szczególnie wygodnej norze mieszkał pewien hobbit. Bilbo Baggins bo tak...

Zbrodnia i kara – opracowanie...

Geneza Fiodor Dostojewski pisał „Zbrodnię i karę” w latach 1865 – 1866. Powieść ukazywała się w odcinkach na łamach czasopisma „Ruskij Wiestnik”....

Makbet – geneza czas i miejsce...

Geneza „Makbet” napisany został przez Szekspira najprawdopodobniej ok. 1606 r. Opowiedziana w dramacie historia ma swoje źródła w wydarzeniach historycznych...

Alchemik – streszczenie skrótowe...

„Alchemik” to powieść która potwierdziła pozycję Paulo Coehlo na rynku literackim. Mimo negatywnych głosów krytyki wielu ludzi bardzo ceni rady...

Metamorfoza Makbeta – jaki był...

Makbet - główny bohater dzieła Williama Szekspira - to postać dynamiczna. W trakcie rozwoju fabuły przechodzi on metamorfozę stając się zupełnym zaprzeczeniem...