Wypracowania.pl Unikalne i sprawdzone teksty

Dzieci z Bullerbyn – opracowanie , problematyka, charakterystyka bohaterów

Geneza

„Dzieci z Bullerbyn” – to powieść autorstwa szwedzkiej pisarki – Astrid Lindgren. Powstała w 1947 r. i stanowiła pierwszą część opisującą przygody szóstki dzieci z maleńkiej wioski Bullerbyn (w południowej Szwecji). Później wydane zostały kolejne części – „Więcej o dzieciach z Bullerbyn” i „Wesoło jest w Bullerbyn” (kolejno ukazały się w latach 1949 i 1952).

W polskim tłumaczeniu książka Lindgren zatytułowana „Dzieci z Bullerbyn” wyszła w 1957 r. i zawierała wszystkie trzy części.

Zdaniem badaczy, autorka przystępując do pracy nad książką, opierała się na własnych wspomnieniach z dzieciństwa – wychowywała się z trójką rodzeństwa w ubogiej wsi Vimmerby leżącej w Smalandii. Kreując dziecięce postacie Astrid Lingren starała się oddać w nich dziecięce spojrzenie na świat. Podobnie jak przedstawieni bohaterowie również sama Astrid i jej rodzeństwo całymi dniami się bawili, nie zapominając jednak o pomocy dorosłym w domowych obowiązkach. Autorka wspomina o tym w swej biografii.

Czas i miejsce akcji

Akcja „Dzieci z Bullerbyn” rozgrywa się w ciągu roku – począwszy od ferii świątecznych aż do zakończenia kolejnych. Ukazane zostały święta i istotne wydarzenia w życiu bohaterów (wakacje, urodziny).

Miejscem akcji jest położona w górach mała wioska Bullerbyn (południowa Szwecja), a także leżące w pobliżu większe miasteczka, gdzie dzieci chodzą do szkoły lub wybierają się na zakupy. Inne miejsce to młyn, a także dom szewca – pana Grzegorza.

Problematyka

Astrid Lindgren ukazuje nam rok z życia Lisy, Lassego, Bossego, Ollego, a także Anny i Britty – grupy zaprzyjaźnionych sąsiadów z Bullerbyn. Z przyjemnością poznajemy ich przygody, a także komiczne sytuacje, w których biorą udział. Wspólnie przeżywamy z nimi ważne w ich życiu wydarzenia, takie jak chociażby święta czy narodziny nowych członków rodziny.

Poznajemy ich codzienne życie, przekonując się jednocześnie o ich pomysłowości, niespożytkowanej energii, wybujałej wyobraźni i niesłabnącej chęci do odkrywania nowych przygód. Co ważne – szóstkę bohaterów łączy prawdziwa przyjaźń, która odgrywa bardzo ważną rolę w ich życiu. Umacnia więzi między nimi i pozwala rozwijać ich wybujałą wyobraźnię, a także sferę emocjonalną. Uczy odpowiedzialności i poświęcenia. Dzięki wspólnym zabawom dzieci potrafią odnaleźć się w grupie rówieśników; są otwarte dla innych i nie mają większych problemów przy zawieraniu bliższej znajomości z innymi ludźmi.

Przebywanie na łonie natury uczy ich szacunku do przyrody. Wiedzą, że należy o nią dbać. Dzieci z Bullerbyn wydają się niezwykle dojrzałe jak na swój wiek. Potrafią zapanować nad emocjami i kierować się rozsądkiem – nie są marudne czy rozkapryszone.

Astrid Lindgren stara się nam pokazać jak ważne dla rozwoju emocjonalnego dzieci jest przebywanie i dorastanie w grupie rówieśniczej. Ponadto obrazuje nam zwyczajne życie mieszkańców na wsi oddalonej od miejskiego zgiełku i gwaru. Wszyscy się tu znają, są sobie życzliwi i starają się sobie pomagać w potrzebie.

Charakterystyka bohaterów:

Lisa – to narrator książki i jedna z sześciorga głównych bohaterów – dzieci zamieszkujących Bullerbyn. Jest rezolutną, sprytną ośmioletnią dziewczynką, niezwykle pomysłową i obdarzoną wybujałą wyobraźnią. Lisa jest życzliwą, sympatyczną dziewczynką lubianą przez pozostałe dzieci z sąsiedztwa. Jest w dobrych relacjach ze starszymi braćmi i chętnie pomaga rodzicom w domu i w pracach gospodarskich.

Jest odpowiedzialna, niezwykle uczynna i koleżeńska – pomaga przyjaciołom w kłopotach. Ma wesołe, łagodne usposobienie – docenia przyjaźń z innymi dziećmi i cieszy się nawet z najdrobniejszych podarunków. Nie jest samolubna. Myśli o innych i potrafi się z nimi dzielić tym co ma.

Ma bystry umysł i jest roztropna, ale mimo to, jak każde dziecko czasem wpada w tarapaty. Jest życzliwie nastawiona wobec innych, a przy tym bardzo wrażliwa. Z optymizmem i ufnością spogląda na świat, dlatego też nie sposób jej nie lubić.
Britta – razem z siostrą, rodzicami i dziadkiem mieszka w Zagrodzie Północnej. Jest najlepszą przyjaciółką Lisy. Ma 9 lat i jak na swój wiek jest wyjątkowo rozsądna i inteligentna – jest najlepszą uczennicą w klasie; niesamowicie ambitną i pracowitą.

Anna – młodsza siostra Britty; ma 7 lat. Jest urocza i bardzo wesoła. Ma też w głowie mnóstwo pomysłów. Lubi bawić się z innymi dziećmi, a zwłaszcza z Lisą w udawanie dorosłych pań, które odwiedzają się z dziećmi. Niekiedy Anna kłóci się z Lisą – najczęściej o jezioro Zagrody Północnej.

Dziewczynki mają dziadka, którym uwielbiają się opiekować. Lubią spędzać z nim czas na rozmowach. Tak naprawdę dziadka dziewczynek kochają wszystkie dzieci z Bullerbyn.

Bosse – brat Lisy i Lassego, ma 8 lat. Marzył o zostaniu wodzem Indian, dlatego lubił bawić się z dziećmi w budowanie szałasów. Bosse najbardziej lubi ptaki i zbiera ich jaja. Ma też własne zwierzątko – kurę, którą nazwał „Albertyna”. Jest kochającym i opiekuńczym bratem – często staje w obronie młodszej siostry.

Lasse – starszy brat Lisy i Bossego. Nieraz wpada w tarapaty, z których potem muszą wybawić go przyjaciele. Zdarza mu się urządzać niebezpieczne zabawy, które często kończą się dla niego niepomyślnie.

Jest bardzo odważny i ma szalone pomysły. Najczęściej to on wymyśla zabawy, do których potem dołączają się przyjaciele. Lasse jest przebojowy i pełno w nim energii. Ma wesołe, radosne usposobienie – cieszy się tym, co ma. To dzięki niemu pozostałe dzieci mogą bawić się w Indian, a innym zaś razem - przenieść się na Wyspę Skarbów.

Ponieważ Lasse jest najstarszy, czuje się odpowiedzialny za swe rodzeństwo i stara się nim opiekować.

Olle – kolejny z bohaterów utworu; ma 8 lat i pa Svippa, którego raz przyprowazda do szkoły. Ojciec kupił go od szewca – pana Grzegorza, który źle go traktował. Olle ma tez kota Malkolma.

Bohater lubi bawić się z dziecwzynami, co dla pozostałych chłopców staje się okazją do kpin i głupich docinków. Olle zdaje się tym jednak wcale nie przejmować. Jest bardzo grzeczny, posłuszny rodzicom i ma zabawne, śmieszne pomysły. Na tle pozostałych dzieci wyróżnia się tym, że potrafi szybko biegać.

Losowe tematy

Pierwsza fotografia Hitlera –...

„Pierwsza fotografia Hitlera” Wisławy Szymborskiej to wiersz który pod względem poetyki przypomina ekfrazę. Różnica polega jednak na tym że przedmiotem...

O doktorze Hiszpanie - interpretacja...

Fraszka „O doktorze Hiszpanie” przedstawia dowcipną anegdotę związaną z okresem gdy Kochanowski żył na dworze królewskim. Doktor Hiszpan to Piotr Rozjusz...

Dolina światła - streszczenie...

Streszczenie Marcel trafia w miejsce niezwykłe. Dolina Światła to sanatorium w którym przyjmuje doktor Jael. Mężczyzna o zadziwiającej wiedzy przeprowadza rozmowę...

Jana Kochanowskiego spór z filozofią...

Jan Kochanowski jak przystało na renesansowego humanistę zatopiony był w kulturze starożytnej. Oddziaływała na niego między innymi filozofia stoicka. Stoicy zalecali odnajdywanie...

Przestałem się wadzić z Bogiem......

„Przestałem się wadzić z Bogiem...” to wiersz Jana Kasprowicza z tomu „Księga ubogich”. Stanowi on rodzaj poetyckiej spowiedzi a także dialogu ze...

Nad głębiami – interpretacja...

Interpretacja i analiza Cykl sonetów napisanych przez Adama Asnyka stanowią utwory niezwykłe. Nie tylko kunsztownie przygotowane ale i następujące po sobie w określonej...

Sanatorium pod Klepsydrą – opracowanie...

Geneza Wydane w 1933 r. „Sklepy cynamonowe” zyskały znaczną popularność i zagwarantowały Brunonowi Schulzowi miejsce w gronie najważniejszych twórców...

Obmyślam świat – interpretacja...

„Obmyślam świat” to autotematyczny wiersz Wisławy Szymborskiej w którym autorka dokonuje refleksji nad samym procesem powstawania poezji. Najbardziej lapidarną...

Widok gór ze stepów Kozłowa –...

„Widok gór ze stepów Kozłowa” to utwór który podzielony jest na kilka części i przedstawia on punkt widzenia zarówno Pielgrzyma...