Unikalne i sprawdzone teksty

Historia – interpretacja i analiza

Krzysztof Kamil Baczyński często odwoływał się w swojej poezji losu jego pokolenia (tak zwane pokolenie Kolumbów), któremu przyszło się zmagać z tragicznymi wyzwaniami drugiej wojny światowej. By zrozumieć lepiej swoje własne dzieje, poeta odnosił się niejednokrotnie do doświadczeń przeszłych pokoleń. Tak jest w wierszu „Mazowsze”, tak jest i w „Historii”.

W utworze tym obserwujemy scenę batalistyczną. Od razu zdajemy sobie sprawę, że jest to obraz bitwy, jaka miała miejsce dawno temu. Świadczy o tym nagromadzenie archaicznego słownictwa militarnego. Arkebuzy, czaka, rapiery, kanonierzy – wszystko to sprzed przynajmniej stu lat przed czasami Baczyńskiego.

Zazwyczaj uważa się, że wiersz odnosi się do powstań narodowych. Nie jest to jednak takie oczywiste. Miały one miejsce pod koniec XVIII i w XIX wieku – natomiast arkebuz to broń używana w okresie wcześniejszym. Można wprawdzie twierdzić, iż poeta nie musiał się znać na szczegółach historii militarnej – jednak to dość znane słowo jasno kojarzy się raczej z „Trylogią” Henryka Sienkiewicza niż z „Redutą Ordona” Mickiewicza (gdzie mowa o „strzelbie rozognionej”) . Wydaje się więc, że Baczyński przedstawia niejako abstrakcyjną wojnę, w której biorą udział wszyscy dotychczasowi żołnierze, pochodzący z różnych epok.

Tragizm wiersze polega na tym, że poeta ma świadomość, iż on i jego rówieśnicy muszą dołączyć do tych szeregów, toczących nieustanny bój – chociaż już tylko w pamięci następnych pokoleń.

Płacz, matko, kochanko, przebacz,
bo nie anioł, nie anioł prowadzi.
Wy te same drżące u nieba,
wy te same róże sadzić jak głos
na grobach przyjdziecie i dłonią
odgarniecie wspomnienia i liście, jak włos
siwiejący na płytach płaskich.

Młodzi ludzie – zwłaszcza młodzi Polacy – przez całe stulecia poświęcali życie w kolejnych wojnach. Baczyński wie, że jego pokolenie marzyło o uniknięciu tego mrocznego losu. Jednak nadzieja ta okazała się płonna i mogą liczyć oni już tylko na wspomnienie.

Forma utworu (kilka informacji)
– układ rymów abab
– powtórzenie (Idą, idą pochody)
– archaizmy (arkebuz, rapier)

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Co myśli Pan Cogito o piekle –...

Wiersz Zbigniewa Herberta „Co myśli Pan Cogito o piekle” stanowi poetycką refleksję nad sztuką i losem artysty. Poeta przedstawia tu sytuację która dla...

Daremne żale – interpretacja...

Analiza Utwór rozpoczyna się wyliczeniami oraz wykrzyknieniem podkreślającymi bezradność w sytuacji poruszanej w wierszu. Kolejna strofa stanowi przedstawienie niemocy...

To nie powinno się zdarzyć –...

Streszczenie Było sobotnie popołudnie. Jim spoglądał na Tristana i rozmyślał nad tym co właśnie powiedział mu przyjaciel. „Reniston” to naprawdę dobra i...

Ronja córka zbójnika – streszczenie...

Streszczenie Podczas burzowej nocy w pewnej zbójeckiej rodzinie urodziła się dziewczynka której nadano imię Ronja. Była ona córką Lovis i Mattisa. Mattis...

Bema pamięci żałobny rapsod –...

Rapsod to utwór poświęcony pamięci bohaterów i ich czynów. Nierzadko stanowi fragment większej całości (np. epopei) lecz funkcjonuje także jako autonomiczna...

Psałterz floriański - opracowanie...

„Psałterz floriański” to jeden z zabytków języka polskiego który jest świadectwem niegdysiejszego kształtu polszczyzny. Autorstwo Psałterz stworzony...

Imię róży - opracowanie problematyka...

Geneza „Imię róży” to debiutancka a zarazem najbardziej znana powieść włoskiego pisarza i naukowca Umberto Eco. Książka ukazała się w 1980 roku. Sam...

Wczorajszemu – interpretacja i...

„Wczorajszemu” to wiersz Tadeusza Gajcego napisany w 1942 roku w okupowanej Warszawie. Tekst jest osadzony w problematyce wojennej. Poeta przedstawia grozę doświadczenia...

Anaruk chłopiec z Grenlandii –...

Streszczenie Głównym bohaterem powieści jest młody dwunastoletni Eskimos żyjący na Grenlandii o imieniu Anaruk. Narrator (a jednocześnie polarnik) zaprzyjaźnił...