Wypracowania.pl Unikalne i sprawdzone teksty

Matylda – streszczenie, plan wydarzeń

Streszczenie

Bohaterką utworu Roalda Dahla jest tytułowa Matylda. Była to niezwykle utalentowana dziewczynka, ale niestety urodziła się w prymitywnej rodzinie, która nie ceniła nauki, a także mądrych i wrażliwych, obdarzonych jakimś talentem ludzi.

Rodzina Matyldy prawie w ogóle się nią nie interesowała i nie zwracała uwagi na to czym się zajmuje. Nikt nie wiedział, że każdego ranka Matylda idzie do biblioteki, aby tam czytać i się dokształcać. Rodzice byli przekonani, że dziewczynka ma tylko pięć lat, podczas gdy ona miała już sześć. Dziewczynka sama nauczyła się czytać głównie z gazet, które poniewierały się w domu, gdyż jedyną książką w domu Matyldy była „łatwa kuchnia” należąca do mamy.

W czasie gdy Matylda wybierała się do biblioteki jej ojciec zajęty był swym komisem samochodowym i prowadził nielegalny proceder. Starał się oszukać klientów, by uzyskać najwyższą cenę za stare samochody. Jedną z jego metod było wsypywanie trocin do zużytych skrzyni biegów. W tym czasie matka Matyldy jeździła grać w bingo. Również starszy o 5 lat brat Matyldy – Michał nie był obdarzony (podobnie jak rodzice) zbyt dużym intelektem i praktycznie w ogóle nie bywał w domu. Bliscy nie interesowali się więc dziewczynką i nie zważali, że codziennie znikała na długie godziny w bibliotece. Matylda zaś wierzyła w sens edukacji i rozumiała, że inteligencja może być wielką siłą.

Na zamiłowanie Matyldy do nauki i czytania przychylnym okiem patrzyła pani Nowelka – bibliotekarka. Nie mogła wprost wyjść z podziwu zorientowawszy się, że mała dziewczynka przychodzi do biblioteki, by czytać, a nie tylko oglądać obrazki. Kiedy Matylda skończyła czytać wszystkie książki dla dzieci, przeszła do poważniejszej literatury, a w doborze lektur pomogła jej pani Nowelka. Po jakimś czasie Matylda przychodziła już tylko wypożyczać książki, które następnie czytała w domu.

Rodzice Matyldy nie potrafili zrozumieć jej pasji. Krzyczeli na nią, że tylko marnuje czas i coraz częściej dochodziło między nimi do kłótni z tego powodu. Tymczasem Matylda nie mogąc tego dłużej znieść, starała się ukarać rodziców, a zwłaszcza ojca. Raz wypożyczyła od kolegi mówiącą papugę i ukryła ją w domu. Słysząc jej odgłosy, rodzice byli przekonani, że do domu wkradł się złodziej. Innym zaś razem dziewczynka posmarowała kapelusz ojca klejem tak silnym, że matka musiała pociąć kapelusz, by ściągnąć go ojcu z głowy. Kolejną psotą Matyldy było zamienienie mikstury ojca na farbę platynową matki. W efekcie ojciec stał się posiadaczem białobrudnych włosów, co miało być dla niego najdotkliwszą karą za doznane przez Matyldę krzywdy.

Matylda była też uzdolniona matematycznie. Potrafiła dodawać i mnożyć, ale ojciec uznał ją tylko za zwyczajną oszustkę. Rodzice otwarcie podważali więc jej umiejętności, zarzucając jej oszustwo za każdym razem, gdy tylko próbowała pochwalić się swymi zdolnościami. Tym bardziej dziewczynka była więc szczęśliwa, kiedy ojciec oznajmił jej, że pójdzie do szkoły. Nie wiedziała jeszcze wtedy, że zostanie oddana w ręce pani Trunchbal – okropnej i surowej dyrektorki, która dopiero co kupiła u taty Matyldy cytrynowy samochód.

Pani Trunchbal była złą nauczycielką i okrutnie traktowała dzieci. Również i sami rodzice byli przez nią zastraszani. Na szczęście nauczycielką Matyldy była panna Honey, która jako pierwsza dostrzegła jej talent i nieprzeciętne zdolności. Starała się pomóc dziewczynce dalej się rozwijać i wyjść na przeciw jej potrzebom i oczekiwaniom. Pani Honey chciała porozmawiać z dyrektorką o zdolnościach Matyldy, ale niestety ta wyrzuciła ją z pokoju i nie chciała o tym słyszeć. Wówczas pani Honey postanowiła porozmawiać z rodzicami Matyldy.

Matylda nie mogła znieść okrutnego traktowania dyrektorki. Raz była świadkiem jak pani Trunchbal chwyciła Amandę za warkocze i wyrzuciła ją za płot. Dzieci starały się więc odpłacić za doznawane krzywdy. Doświadczając takiej niesprawiedliwości i poszukując wyjścia z tej trudnej sytuacji, Matylda nauczyła się wykorzystywać siłę własnego umysłu, dzięki której potrafiła np. przesuwać rzeczy. Tym samym znalazła więc sposób, aby dotkliwie dopiec złej dyrektorce, która była postrachem nie tylko dla uczniów i rodziców, ale również dla pozostałych nauczycieli. Panna Honey postanowiła opowiedzieć Matyldzie swoją historię. Tak naprawdę pani Trunchbal była jej ciotką, która od lat ją prześladowała i nękała. W efekcie nauczycielka straciła męża i dom (tyranka obniżyła jej również pensję).

Matylda dzięki książkom znała już świat na tyle dobrze, by wiedzieć, że nie tak powinien on wyglądać. Postanowiła dać dyrektorce nauczkę, by już nigdy nie chciała dręczyć innych i przysparzać im przykrości. Przy użyciu siły własnego wzroku napisała do dyrektorki przykry list, po przeczytaniu którego ta zemdlała i uciekła z miasta.

Tymczasem rodzice Matyldy również mieli kłopoty. Wyszło na jaw, że ojciec dziewczynki to dealer samochodowy, który handluje używanymi, tanimi samochodami, a oprócz tego sam bierze udział w ich kradzieży. Rodzice oznajmili Matyldzie, że wysyłają ją do Hiszpanii i nigdy już nie zobaczy się z panną Honey. Bez zbędnej zwłoki Matylda dostarczyła więc ulubionej nauczycielce potrzebne dokumenty adopcyjne. Matylda została przeniesiona do najstarszej klasy, a jej rodzice wyjechali do Hiszpanii. Dziewczynka zamieszkała u panny Honey.

W chwili wyjazdu rodzice Matyldy dostrzegli swe błędy wychowawcze i potrafili przyznać, że ich córka to cudowne dziecko, obdarzone wyjątkowym talentem. Trudno było im też przyznać się do tego, że nie potrafili Matyldy wychować i zapewnić jej szans rozwoju.

Plan wydarzeń

1. Przedstawienie niezwykle uzdolnionej Matyldy.
2. Spędzanie całych dni w bibliotece.
3. Rodzice nie dostrzegają talentu dziewczynki i w ogóle się nią nie interesują.
4. Wsparcie ze strony pani Nowelki (bibliotekarki).
5. Kłótnie z rodzicami (Matylda wykorzystuje swe zdolności, by im dopiec).
6. Radość Matyldy z powodu pójścia do szkoły.
7. Pani Trunchbal – surowa dyrektorka zastraszająca dzieci, rodziców i innych nauczycieli.
8. Panna Honey dostrzega talent dziewczynki i stara się jej pomóc.
9. Matylda odkrywa swe cudowne zdolności – potrafi przenosić rzeczy siłą woli i umysłu.
10. Dziewczynka wykorzystuje swe zdolności w celu ukarania dyrektorki.
11. Pani Trunchbal ucieka z miasta.
12. Kłopoty ojca Matyldy (jest oskarżony o kradzieże samochodów).
13. Przygotowanie dokumentów adopcyjnych.
14. Matylda zamieszkuje u panny Honey.
15. Pożegnanie z rodzicami i ich wyrzuty sumienia.

Losowe tematy

Ewangelia św. Marka – ogólna...

Ogólna charakterystyka Ewangelia według św. Marka znajduje się w „Nowym Testamencie” i jest drugą z czterech Ewangelii. W przeciwieństwie do Ewangelii...

Kwiat kalafiora – opracowanie...

Czas i miejsce akcji Miejscem akcji zaprezentowanych w powieści „Kwiat kalafiora” wydarzeń jest Poznań. Część wydarzeń dzieje się w kamienicy Borejków...

Żywot człowieka poczciwego - opracowanie...

W 1568 roku Mikołaj Rej opublikował tzw. „Zwierciadło” utwór łączący fragmenty wierszowane i prozę. Prozą właśnie spisana została jego część...

Święty Boże święty mocny –...

„Święty Boże święty mocny” to hymn Jana Kasprowicza z cyklu „Ginącemu światu”. Jest to utwór w którym najmocniej dochodzi do głosu...

Bajka o maszynie cyfrowej co ze...

Streszczenie Poleander Partobon władca Kybery był wielkim wojownikiem który hołdował nowoczesnym strategiom. Nade wszystko cenił cybernetykę toteż cały jego kraj...

Chłopcy ze Starówki – streszczenie...

Streszczenie I Nad Wisłą u przewoźnika Główny bohater utworu Wojtek Wieloch wraca po wojnie do wyzwolonej Warszawy i w stolicy usiłuje zdobyć pracę. Wcześniej...

Życie to nie teatr – interpretacja...

„Życie to nie teatr” to wiersz Edwarda Stachury. Autor odnosi się w nim do koncepcji świata-teatru (theatrum mundi) który wielokrotnie przewijał się przez...

Bulla gnieźnieńska - opracowanie...

Autorstwo „Bulla gnieźnieńska” jest niezwykle ważnym dokumentem wydanym w Pizie w roku 1136. Sama sformułowanie – bulla – wskazuje na wagę dokumentu....

Do Anny Daniel Naborowski – analiza...

Wiersz „Do Anny” autorstwa Daniela Naborowskiego stanowi dzieło które można usytuować na granicy między poezją metafizyczną a miłosną. Jak sugeruje...