Unikalne i sprawdzone teksty

Namuzowywanie – interpretacja i analiza

„Namuzowywanie” to wiersz Mirona Białoszewskiego. Od stuleci jednym z najpopularniejszych typów liryki były wiersze, w których poeci zwracali się do muz lub do spersonifikowanej poezji, z prośbą o natchnienie. Białoszewski gra z tą konwencją literacką – ironiczny wymiar owej gry odczytać można już w tytule. Neologizm „namuzowywanie” pozbawiony jest całkowicie wzniosłości, zwykle obecnej w apostrofie do potężnych dawców natchnienia. Kojarzy nam się raczej z jakąś czynnością związaną ze współczesną techniką – z nagrywaniem płyty, ładowaniem baterii lub odkurzaniem. Widać więc wyraźnie, że Białoszewski – co typowe dla jego poezji – zestawia wysokie z niskim.

Kolejne wersy potwierdzają tę myśl. Podmiot liryczny zwraca się do muzy: Muzo/Natchniuzo. W ten sposób mogłoby wyrażać się dziecko, nie zaś pełen egzaltacji poeta. Dalsza część tego niewielkiego utworu pełna jest neologizmów, za pomocą których ponawiane są prośby o natchnienie. Pod koniec obserwujemy coś, co określić można jako rozpad języka:

natreść
mi
ości
i
uzo

Wbrew pozorom „Namuzowywanie” nie jest jedynie kpiną z innych poetów. W tych kilku wersach Białoszewski sugeruje przewartościowanie podstawowych pojęć dotyczących poezji. Otóż końcowe fragmenty sugerują bardzo wyraźnie, że według autora istota twórczości tkwi w języku (poezja lingwistyczna). To język, nie zaś muzy, określa, co jest możliwe w literaturze, w jakich kierunkach może się ona rozwijać, a gdzie tkwią jej granice.

Kpiąc z tradycyjnego „etosu” literata, Białoszewski zaleca, by koledzy po piórze zaczęli czcić nowe boga – tym bóstwem jest właśnie język jako taki.

Forma utworu (kilka informacji):
– apostrofa
– nieregularny układ rymów
– nieregularna liczna sylab w wersie
– neologizmy

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Bajka o maszynie cyfrowej co ze...

Streszczenie Poleander Partobon władca Kybery był wielkim wojownikiem który hołdował nowoczesnym strategiom. Nade wszystko cenił cybernetykę toteż cały jego kraj...

Lalka – opracowanie problematyka...

Geneza „Lalka” czyli jedno z najważniejszych dzieł w dorobku Bolesława Prusa była publikowana w „Kurierze Codziennym” w latach 1887 - 1889. Pierwsze...

Makbet jako bohater tragiczny. Na...

Makbet jest tytułowym bohaterem tragedii Williama Szekspira. Dzielny tan Glamis i Kawdoru podniósł rękę na karmiącą go królewską dłoń i zamordował Dunkana...

Sonet 132 Francesco Petrarka –...

„Sonet 132” o incipicie Jeśli to nie jest miłość – cóż ja czuję? (w przekładzie dokonanym przez Jalu Kurka) to jeden z najbardziej rozpoznawalnych...

Jezioro osobliwości - streszczenie...

Streszczenie Czasem osoby które dotychczas były dalekie mogą stać się powiernikami największych sekretów. Nielubiany przez Martę partner matki Wiktor otrzymuje...

Mit o Pandorze - streszczenie plan...

Streszczenie Stworzenie człowieka przez Prometeusza nie spodobało się Dzeusowi. Bóg pamiętając o walkach z gigantami obawiał się ludzi. Na rozkaz Zeusa Hefajstos...

Granica – opracowanie problematyka...

Geneza „Granica” Zofii Nałkowskiej wydana została w 1935 r. Praca nad powieścią zajęła autorce wiele czasu - po raz pierwszy została ona wspomniana w korespondencji...

Mit o Nike - streszczenie

Streszczenie Bogini Nike to kobieta o czarnych włosach której znakiem szczególnym są skrzydła u jej ramion. Jest ona córką bogini rzeki Styks oraz tytana...

Apollo i Marsjasz – interpretacja...

„Apollo i Marsjasz” Zbigniewa Herberta to wiersz w którym poeta dokonuje reinterpretacji mitologii. Tekst pokazuje że prawdziwy pojedynek Marsjasza z Apollinem...