Unikalne i sprawdzone teksty

Tak mało – interpretacja i analiza

Wiersz Czesława Miłosza „Tak mało” stanowi refleksję nad przemijaniem ludzkiej egzystencji. Podmiotem utworu jest prawdopodobnie poeta, o czym możemy wnioskować z refrenowego powtórzenia zdania: „Tak mało powiedziałem”. W tradycji literackiej tym, który mówi jest bowiem poeta obdarzony darem kreacyjnego słowa.

Owo przeświadczenie o zbyt skąpym dorobku, jaki pozostawia po sobie poeta, wynika z nazbyt szybkiego przemijania. W wierszu doświadczenie to oddają wyrażenia temporalne opatrzone przymiotnikiem „krótki”:

Krótkie dni,

Krótkie noce,

Krótkie lata.

Podmiot wiersza doświadczał w swoim życiu intensywnych uczuć: zachwytu, rozpaczy, gorliwości, a także nadziei. Wszystkie te doznania zmęczyły go. W końcu zaś został porwany przez ogromnego morskiego potwora. Obraz Lewiatana jest tu pojemną i wyrazistą metaforą, która odsyła do języka biblijnego. W Starym Testamencie Lewiatan (objawiający się najczęściej jako wieloryb) to bowiem najczęściej metafora szatana. Paszcza Lewiatana zamykająca się na człowieku stanowi natomiast wyobrażenie potępienia grzeszników na Sądzie Ostatecznym.

W wierszu Miłosza figura Lewiatana pojawia się dwukrotnie: jako zamykająca się paszcza oraz jako „biały wieloryb świata”. Obecność potwora (zwłaszcza w połączeniu z „otchłanią”) można zatem interpretować jako śmierć, która przecina wszelkie więzy z życiem. W tym sensie wiersz stanowi wyraz żalu z powodu nietrwałości ludzkiego istnienia. Życie oglądane z perspektywy śmierci jawi się jako nierzeczywiste, rodzaj snu – stąd wątpliwość podmiotu wyrażona w ostatnich słowach „nie wiem/ Co było prawdziwe”.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Duch starej kamienicy – streszczenie...

Streszczenie „Mam na imię Maciek” Głównym bohaterem utworu jest duch Maciek – syn Oktawiusza i Porcji. Ma 120 lat i choć jest doświadczonym duchem...

Święty Boże święty mocny –...

„Święty Boże święty mocny” to hymn Jana Kasprowicza z cyklu „Ginącemu światu”. Jest to utwór w którym najmocniej dochodzi do głosu...

Widokówka z tego świata – interpretacja...

„Widokówka z tego świata” to wiersz Stanisława Barańczaka. Jak sugeruje tytuł forma utworu jest grą ze schematycznymi zapisami na odwrotach pocztówek....

Rola snów i widzeń w III cz. „Dziadów”...

Trzecia część „Dziadów” jest dramatem w którym świat rzeczywisty przenika się ze sferą metafizyczną. Co ciekawe – oba te plany mają równorzędne...

Dziady cz. II – opracowanie motywy...

Geneza Druga część „Dziadów” Adama Mickiewicza powstała najprawdopodobniej w latach 1820 – 1821 a jej publikacja nastąpiła w 1823 w Wilnie (weszła...

Mit o rodzie Labdakidów- streszczenie...

Streszczenie: Władający Tebami król Lajos oraz jego żona Jokasta usłyszeli w Delfach przepowiednie według której ich syn miał stać się zabójcą swego...

Szaleństwa Panny Ewy - streszczenie...

Streszczenie Niejednokrotnie mówi się o kimś że jest żywym srebrem. Podobnym określeniem można nazwać Ewę. Panienka córka znanego naukowca udaje się do...

Pamięć i tożsamość – streszczenie...

„Pamięć i tożsamość” to ostatnia pozycja z bogatego dorobku literackiego Jana Pawła II. Książka została wydana niedługo przed śmiercią papieża w lutym...

Żeńcy - analiza i interpretacja

„Żeńcy” stanowią część wydanego w 1614 zbioru „Sielanki” Szymona Symonowica. Uchodzą za najwybitniejszą część tomu wzorowanego na częściowo...