Wypracowania.pl Unikalne i sprawdzone teksty

Warkoczyk – interpretacja i analiza

„Warkoczyk” to wiersz Tadeusza Różewicza, który powstał po wizycie poety w Muzeum Auschwitz-Birkenau. Podmiotem lirycznym jest osoba oglądająca gabloty z rzeczami więźniów obozu, skradzionymi im zaraz po przybyciu na miejsce. Uwagę podmiotu przyciąga przede wszystkim widok ludzkich włosów. Wywołują one w wyobraźni wizję kobiet, które były ich właścicielkami. Włosy stanowią namacalny ślad po zamordowanych, wpięte są w nie osobiste przedmioty kobiet: grzebienie i szpilki.

Poeta opisuje włosy za pomocą wymownych epitetów. Nazywa je „sztywnymi” i „suchymi”, co przywołuje skojarzenie ze śmiercią. Ponadto zwraca uwagę na nienaturalne oddzielenie włosów od ludzi, przez co stają się one anonimowe, bezużyteczne i obce. Widok włosów zamkniętych w odizolowanej gablocie uświadamia obserwatorowi rozmiar zbrodni, jakie zostały dokonane w obozie. Czytamy bowiem:

Nie prześwietla ich światło

nie rozdziela wiatr

nie dotyka ich dłoń

ani deszcz ani usta

Ludzie zostali zatem pozbawieni wszystkiego, co mieści się w pojęciu życia - możliwości cieszenia się codziennością, oglądania przyrody, bliskości, miłości i doznań zmysłowych. Spotkała ich natomiast tragiczna śmierć w komorach gazowych.

W ostatniej strofie podmiot zwraca uwagę na cienki dziewczęcy warkoczyk – „mysi ogonek ze wstążeczką”. Staje się on wymownym znakiem najgorszej z możliwych zbrodni, czyli zagłady dzieci. Obraz warkoczyka, za który w szkole pociągają niegrzeczni chłopcy, wyraźnie kontrastuje z rzeczywistą sytuacją. Dzieci przynależą bowiem do świata beztroskiej zabawy i szczęścia, tymczasem w obozie spotkały się z brutalnymi oprawcami.

Losowe tematy

Boska komedia – opracowanie interpretacja...

Geneza Do napisania „Boskiej Komedii” Dante bardzo długo dojrzewał a zapowiedź stworzenia dzieła tego pokroju znajdujemy już w pierwszym większym utworze poety...

Przypowieść o dobrej i złej budowli...

Streszczenie Ktoś kto słucha słowa Bożego podobny jest do tego który buduje dom a fundament zbudował na skale. Gdy przyszła powódź nie zdołała go naruszyć...

Jestem jak szampan – interpretacja...

Utwór Kazimierza Wierzyńskiego „Jestem jak szampan” pochodzi z roku 1919. Autor (będący ewidentnie podmiotem lirycznym) porównuje się w wierszu...

Calineczka – streszczenie interpretacja...

Streszczenie „Calineczka” jest baśnią napisaną przez Hansa Christiana Andersena. A oto jej treść. Pewna kobieta marzyła o dziecku. Poradziła się starej czarownicy...

Zapałka na zakręcie - opracowanie...

Opracowanie Akcja utworu toczy się w kilku miejscach. Pierwszym z nich jest Osada czyli miejsce wakacyjnego wypoczynku bohaterów. Na co dzień mieszkają oni jednak w...

Tren XIX - interpretacja i analiza...

„Tren XIX albo sen” łączy wątki cyklu stanowi też jego podsumowanie. Poetę przez niemal całą noc dręczy bezsenność dopiero tuż przed świtem udaje mu się...

Noce i dnie - streszczenie plan...

Maria Dąbrowska przedstawia losy familii Niechciów i Ostrzeńskich. Bogumił Niechcic pochodzi z rodziny powstańczej – majątek jego bliskich został skonfiskowany...

Balladyna – opracowanie interpretacja...

Geneza „Balladyna” została napisana przez Juliusza Słowackiego w czasie jego pobytu w Szwajcarii w roku 1834. Tragedię opublikowano w Paryżu pięć lat później...

Trans-Atlantyk – streszczenie...

Streszczenie Odczuwam potrzebę przekazania Rodzinie krewnym i przyjaciołom moim tego oto zaczątku przygód moich już dziesięcioletnich w argentyńskiej stolicy. Nikogo...