Unikalne i sprawdzone teksty

Claude Monet, Łodzie rybackie wypływające z portu – opis, interpretacja i analiza obrazu

„Łodzie rybackie wypływające z portu” to jeden z wielu obrazów Moneta, na których malarz uwiecznia port, morze i łodzie – jeden z jego ulubionych tematów malarskich. W zatoce morskiej widzimy szereg łodzi rybackich z wielkimi żaglami, które kolejno opuszczają port, prezentując się dostojnie w samym centrum obrazu. Na pierwszym planie ujęty został fragment promenady, po której przechadzają się spacerowicze, chętnie obserwujący rybackie kutry. W tle widzimy przybrzeżną zabudowę mieszkalną oraz zgromadzone wzdłuż zatoki statki, z których kominów bucha gęsty dym, barwiący na szaro pochmurne niebo.

Kompozycja obrazu jest statyczna, łodzie wypływają z portu dość leniwie, a postaci snujące się na pierwszym planie u dołu obrazu sprawiają wrażenie sennych i rozleniwionych. Wrażenia statyczności dopełnia nagromadzenie wertykalnych kierunków wyznaczanych przez pionowe sylwetki ludzkie, latarnie uliczne, maszty statków i łodzi oraz wysokie budynki z lewej strony obrazu. Dominującym pionom przeciwstawione są wyłącznie diagonalna i horyzontalna linia portu po obu stronach zatoki. Kompozycja obrazu jest ponadto otwarta i silnie asymetryczna, z nagromadzeniem elementów z lewej strony obrazu.

Kolorystyka obrazu jest silnie stonowana. Dominują biele i szarości, a także złamane zielenie i błękity oraz beże. Zastosowana na obrazie gama barwna jest dość szeroka, gdyż rozciąga się od ciepłego beżu, aż po chłodne odcienie zieleni i błękitu. Kolor jest tutaj nośnikiem światła, tradycyjnego modelunku światłocieniowego nie ma na obrazie zupełnie. Światło jest naturalne, rozproszone, a jego źródłem jest słońce, którego nie widzimy na obrazie.

Claude Monet dzięki prostym środkom wyrazu uchwycił w zręczny sposób leniwą atmosferę pochmurnego dnia w porcie rybackim. Statyczna kompozycja i stonowane kolory wywołują wrażenie melancholii i pobudzają do refleksji, choć tematyka obrazu jest dość banalna. Poszukiwanie wyjątkowych wrażeń w codziennych sytuacjach było jednak domeną malarstwa francuskiego impresjonisty.

Rozwiń więcej
Claude Monet, „Łodzie rybackie wypływające z portu”

Losowe tematy

Co twoim zdaniem dla dobra ludzkości...

Może się wydawać że literatura nie jest w stanie przyczynić się do budowania dobra ludzkości. Moim zdaniem nie jest to prawda. Według mnie literatura jest czymś co może...

Wymyśl inne zakończenie książki...

Mały Nemeczek czuł się coraz gorzej. Jego przeziębienie zmieniło się w poważną chorobę która każdego dnia postępowała. Pomóc mu mogło tylko jedno bardzo...

„Nie-boska komedia” jako dramat...

„Nie-boska komedia” Zygmunta Krasińskiego to dzieło podejmujące bardzo rozległą tematykę. W tym kontekście wyraźnie zaznacza się jego dwudzielność. Pierwsza...

„Młodzi” i „starzy” czyli...

Konflikt pokoleń jest czymś co w mniej lub bardziej wyraźnej formie ma miejsce od stuleci. Stary król powoli szykuje się na śmierć a dworacy skupiają się wokół...

Fraszka – definicja i wyznaczniki...

Definicja i wyznaczniki gatunku Fraszka jest gatunkiem którego definicje przede wszystkim podkreślają jego rozmiary które są niezwykle małymi. Samo słowo fraszka...

Fowizm – definicja założenia...

Louis Vauxcelles francuski krytyk sztuki w czasie podziwiania wystawy obrazów miał krzyknąć iż widzi Donatella wśród bestii (Donatello był renesansowym rzeźbiarzem)....

Znaczenie tytułu „Przedwiośnie”...

„Przedwiośnie” to jedna z najważniejszych i najbardziej cenionych powieści w obfitym dorobku Stefana Żeromskiego. W utworze tym autor poruszył bardzo ważny...

Scjentyzm – definicja przedstawiciele...

Definicja Pogląd zwany scjentyzmem pojawił się w XIX wieku i w tym okresie stał się niezwykle popularnym. Jego nazwa pochodzi od słowa nauka i na takie też poznanie zwraca...

W pamiętniku Zofii Bobrówny –...

Początek czwartej dekady XIX stulecia to okres w którym Słowacki przebywał w Paryżu. Tam też zakochał się w Joannie Bobrowej - kobiecie spotkanej w 1831 r. w Dreźnie...