Unikalne i sprawdzone teksty

Czy obraz współczesnego świata i rozwój nauki potwierdzają wizję Huxleya?

Aldous Huxley w „Nowym wspaniałym świecie” stworzył niezwykle sugestywny obraz społeczeństwa w odległej przyszłości. Jego dzieło powstało w 1932 roku i już na przełomie lat 30. i 40. XX wieku wiele z pesymistycznych przewidywań autora znalazło odzwierciedlenie w rzeczywistości. Powieść pokazuje bowiem wizję świata zniewolonego przez porządek totalitarny, polegający na całkowitej kontroli działań każdej jednostki. Ludzie w świecie Huxleya dzielą się na kasty społeczne przypominające rasistowską ideologię nazimu.

Mamy tu do czynienia z osobnikami alfa przeznaczonymi do życia w luksusach oraz osobnikami niższej kategorii: beta i gamma, które stworzono jedynie w celu wykonywania najcięższych, niewolniczych prac i świadczenia usług seksualnych. Jak powszechnie wiadomo, zbrodnicze działania Adolfa Hitlera podczas II wojny światowej, a zwłaszcza holocaust, opierały się na przeświadczeniu o szczególnym powołaniu rasy aryjskiej, jakiej mieli służyć słowiańscy niewolnicy. Żydzi należeli zaś wedle tej ideologii do kategorii podludzi, których należało poddać eksterminacji.

Komunizm z kolei, system społeczny, który opanował połowę Europy na ponad pół wieku, miał być wyrazem ideologii marksizmu. Jak wiadomo, zgodnie z tą filozofią, wszystkie dziedziny ludzkiej działalności dają się wyjaśnić za pomocą materialistycznych stosunków produkcji. Sfery kultury i religii nie mieszczą się zatem w tych ramach. Można powiedzieć, że społeczeństwo w powieści Huxleya to właśnie zbiorowość skrajnie materialistyczna, pozbawiona duchowych przeżyć, a nawet wszelkich emocji. Taki stan jest podtrzymywany dzięki programowaniu embrionów, oderwaniu dzieci od rodziców oraz nakazowi codziennego zażywania somy. Sztuka i wierzenia religijne mogą się zatem ostać jedynie w rezerwacie Indian, gdzie to Dzikus, a nie przedstawiciel cywilizacji czytuje „Hamleta” Szekspira.

Na szczęście do tej pory skrajnie pesymistyczna wizja Huxleya nie sprawdziła się. Matki nadal rodzą dzieci, a więzi miłości, przyjaźni i odpowiedzialności wciąż istnieją. Nie oznacza to jednak, że współczesny świat jest całkowicie wolny od wskazanych przez pisarza zagrożeń. Żyjemy bowiem w epoce, w której człowiek nauczył się dalece ingerować w proces rozmnażania i nieodpowiedzialne podejście do tego typu działań może mieć poważne i globalne konsekwencje; przed tym właśnie przestrzega powieść Huxleya.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Miłość Tristana i Izoldy jako...

Tristan i Izolda od początku swojej znajomości byli wystawiani na ciężkie próby. Z jednej strony wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazywały na to iż są sobie...

Rola ziemi w życiu bohaterów „Chłopów”...

Ziemia odgrywa bardzo ważną rolę w życiu bohaterów „Chłopów” Władysława Reymonta. Stanowi ona ich źródło wyżywienia stan posiadania...

Znaczenie psa w życiu człowieka...

Pies jest najlepszym przyjacielem człowieka – to stwierdzenie które zna prawie każdy. W każdej szkole klasie znajdziemy wiele osób które mają psy....

Moje wymarzone miasto - opis

Moje wymarzone miasto jest bardzo nowoczesne. Wszystkie wieżowce zrobione są ze szkła a w mieście wiele jest dróg i mostów które ułatwiają komunikację....

Topos homo viator na przykładzie...

Homo viator to topos którego nazwa zaciągnięta jest z języka łacińskiego i oznacza podróżnego pielgrzyma. Zatem odnosi się do człowieka wędrującego doświadczającego...

Claude Monet Łodzie rybackie wypływające...

„Łodzie rybackie wypływające z portu” to jeden z wielu obrazów Moneta na których malarz uwiecznia port morze i łodzie – jeden z jego ulubionych...

Forma w „Ferdydurke”

Jednym z najważniejszych zagadnień pojawiających się w „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza jest forma. Pod pojęciem tym skrywają się schematy działania i postawy...

„Trans-Atlantyk” jako polemika...

Wszystko zaczyna się gdy narrator „Trans-Atlantyku” dowiedziawszy się że jego ojczyzna jest coraz poważniej zagrożona wojną postanawia zostać w Argentynie....

Obyczaje szlacheckie w Panu Tadeuszu...

Chociaż akcja „Pana Tadeusza” obejmuje jedynie niewielki wycinek czasu (5 dni roku 1811 i dzien 1812) w poemacie Adama Mickiewicza ukazane zostało bogactwo zwyczajów...