Wypracowania.pl Unikalne i sprawdzone teksty

Dramat romantyczny – definicja i wyznaczniki gatunku, przykłady, twórcy

Definicja i wyznaczniki gatunku

Dramat romantyczny to gatunek, który ukształtował się w epoce specyficznej, którą był romantyzm właśnie. Zerwanie z zasadami, dążenie do utworzenia ciekawych, synkretycznych gatunków było przyczyną kształtowania się gatunków tak ciekawych jak dramat romantyczny.

Dramat romantyczny to przede wszystkim dramat, którego wystawienie na scenie jest niezwykle trudnym, a niejednokrotnie wręcz niemożliwym – dowodem tego jest między innymi zmienność scenerii czy też opisy wydarzeń niezwykłych, niecodziennych, jakie mają miejsca na przykład w „Kordianie”.

Zerwanie z zasadą jedności miejsca to tylko jedno z odstępstw od klasycznej formy dramatu. Warto także zauważyć, że gatunek ten zrywa z zasadą jedności czasu. Także i akcja nie ma klasycznej budowy. Brak jest linearności jej postępu. Widoczne natomiast są zwroty akcji, które następują po sobie.

Ważną cechą jest synkretyzm gatunkowy, który cechuje dramat romantyczny. Dopatrzeć można się w nim cech charakterystycznych dla liryki, jak i dla epiki. W dramacie romantycznym obok postaci realnych występują także te fantastyczne, które stanowią odzwierciedlenie romantycznych fascynacji i zainteresowań. Także i bohater występujący w dramacie posiada szereg cech świadczących o jego romantycznym rodowodzie. Koncentracja na jednostce, nierzadko nierozumianej, a także wybitnej, która posiada bogate życie wewnętrzne jest tego dowodem. Dramat romantyczny nawiązuje także do twórczości Szekspira, a fascynacja tym autorem jest także jedną z cech epoki.

Przykłady, twórcy

Twórcami dramatów romantycznych byli:

Juliusz Słowacki „Kordian”
Adam Mickiewicz „Dziady”
Goethe „Faust”

Losowe tematy

Reportaż – jeden dzień w porcie...

Drodzy czytelnicy! W związku z zainteresowaniem jakie wywołała u was książka Ernesta Hemingwaya „Stary człowiek i morze” postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej...

Rozmowa Andrzejowej Korczyńskiej...

Pani Andrzejowa Korczyńska wdowa po powstańcu styczniowym decyduje się poważnie porozmawiać z synem Zygmuntem na prośbę swojej synowej która zauważa zbytnie zainteresowanie...

Paryż i Warszawa w „Lalce”...

Stanisław Wokulski rozczarowany obojętnością Izabeli Łęckiej opuszcza doskonale znaną mu Warszawę i udaje się do Paryża by wspólnie z Suzinem prowadzić tam...

Cnota – trwała wartość czy...

Rozważania na temat cnoty jej wartości i jej form należą do kwestii najczęściej poruszanych przez filozofów i artystów. Wydaje się to rzeczą dość oczywistą...

Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki...

Powieść wydaje się nam czymś oczywistym. Wchodzimy do księgarni i na półkach widzimy głównie powieści tak samo w bibliotekach publicznych czy biblioteczkach...

Barokowe spojrzenie na życie ludzkie...

Barok należy do najciekawszych epok polskiej literatury. Przez długi czas był on niedoceniany przez literaturoznawców podkreślano jego przesadę swego rodzaju „histeryczność”....

Andrzej Kmicic jako szlachcic sarmata...

Kultura sarmacka była zjawiskiem jedynym w swoim rodzaju. Połączyła ona rodzime tradycje Rzeczpospolitej z szeroko rozumianymi Wschodem i Zachodem a obecne w niej idee republikańskie...

Akademizm – cechy opis założenia...

Cechy opis założenia Akademizm to kierunek w sztuce który datowany jest na wiek XIX oraz część wieku poprzedniego. Malarstwo akademickie krytykowane było za zbytnie...

Rozłączenie – interpretacja...

„Rozłączenie” napisał Słowacki 20 lipca 1835 r. będąc nad szwajcarskim jeziorem Leman (czyli Jeziorem Genewskim). Liryczny krajobraz wywołał w poecie podniosły...