Unikalne i sprawdzone teksty

Frida Kahlo, Dwie Fridy – opis, interpretacja i analiza obrazu

Frida Kahlo była jedną z najbardziej barwnych i interesujących postaci dwudziestowiecznego malarstwa. Jej twórczość często określana jest jako połączenie realizmu, symbolizmu i surrealizmu, które inspirowane było głównie głębokimi emocjami oraz cierpieniem. Właśnie do dzieł tego nurtu zaliczyć można „Dwie Fridy” – być może najbardziej rozpoznawalne płótno autorstwa meksykańskiej artystki.

Opis

Obraz namalowany został techniką olejną, a jego wymiary to 173,5 x 173cm. Przedstawia on dwie postacie artystki (jest więc autoportretem), które siedzą obok siebie, trzymając się za ręce. Frida znajdująca się po lewej stronie odziana jest w białą, koronkową suknię (przypomina nieco suknię ślubną) z wieloma zdobieniami. Z kolei druga Frida nosi znacznie skromniejszy strój – niebieską bluzkę z pomarańczowymi pasami oraz długą brązową spódnicę z białym zdobieniem.

Między dwiema postaciami istnieje szczególna więź. Chodzi tu nie tylko o uścisk dłoni, ale także połączenie aortą, która zespala ich dwa serca. Warto zwrócić uwagę, że Frida w białej sukience trzyma w dłoni nożyczki chirurgiczne, tamując nimi krwotok, a czerwone plamy widnieją na jej stroju. Z kolei jej serce, porównane do odpowiedniczki, zdaje się rozdarte, złamane. Druga Frida także dzierży pewien przedmiot – jest to maleńki amulet ukazujący zdjęcie Diego Rivery – męża artystki.

Za siedzącymi postaciami rozciąga się budzące niepokój, posępne tło. Przypomina ono pierzaste, postrzępione chmury o barwach przechodzących z szarości do intensywnej czerni.

Analiza i interpretacja

„Dwie Fridy” namalowane zostały w 1939 r., a więc w okresie rozstania meksykańskiej malarki z Diego Riverą (grafikiem, architektem i działaczem ruchu komunistycznego). Dlatego obraz często postrzegany jest jako przejmujący wyraz samotności. Lewą postać Fridy to kobieta odrzucona przez męża, o czym świadczą plamy krwi oraz „złamane” serce. Zaś druga wciąż cieszy się jego uczuciem – jej serce jest całe, a w dłoni spoczywa zdjęcie umiłowanego.

Obraz Fridy Kahlo jest niezwykle sugestywnym przedstawieniem wpływu miłości na życie oraz bólu i cierpienia, jakie towarzyszą samotności. To także wyraz ciągłości doświadczeń wpisanych w życie jednostki. Wcześniejsze konstytuują przyszłość, dają siłę, pozwalają stawić czoła przeciwieństwom.

Rozwiń więcej
Frida Kahlo - "Dwie Fridy"

Losowe tematy

Katastrofizm w „Szewcach”

Wizja świata ukazana w „Szewcach” Stanisława Ignacego Witkiewicza budzi u czytelnika ciekawość i niepokój. Ten drugi stan nasila się wraz z postępem...

„Folwark zwierzęcy” – utopia...

„Folwark zwierzęcy” George’a Orwella w pewnym sensie można określić jako antyutopię. Wedle słownika terminów literackich zjawisko to odnosi się...

Czesław Miłosz – poeta-moralista...

Czesław Miłosz należy do najwybitniejszych polskich (a zarazem światowych) poetów XX stulecia. Jednocześnie był on wybitnym obserwatorem swojej epoki i niezwykłym...

Ekstaza św. Teresy Gianlorenzo...

„Ekstaza świętej Teresy” to jedna z najsłynniejszych rzeźb autorstwa Giancolezo Berniniego. Jej tematyka odnosi się do przeżyć świętej Teresy. Opis Rzeźba...

Analizując fragment „Dziejów...

Śmierć Tristana zarówno w słynnej średniowiecznej opowieści jak i we współczesnej reinterpretacji Andrzeja Sapkowskiego następuje w podobnych okolicznościach....

Świat jest teatrem aktorami ludzie...

W „Jak wam się podoba?” Williama Szekspira padają słowa: Świat jest teatrem aktorami ludzie Którzy kolejno wchodzą i znikają. Jest to nawiązanie do...

„Człowiek jest trzciną na wietrze...

Wielki francuski filozof i matematyk Blaise Pascal zauważył niegdyś że człowiek jest tylko trzciną najwątlejszą w przyrodzie ale trzciną myślącą. Zdanie to frapuje...

Antyczne korzenie i rozwój epoki...

Starożytność uchodzi za jedną z najważniejszych epok w historii Europy. Wpływ antyku widać było już w średniowieczu. Ówcześni filozofowie powtarzali że są...

Motyw zbrodni w literaturze

Zabicie drugiego człowieka we wszystkich kulturach uchodzi za doświadczenie ekstremalne. Nawet w okresach brutalnych i okrutnych odebranie życia uznawano za najgorszą zbrodnię...