Unikalne i sprawdzone teksty

Interpretacja fresku Michała Anioła „Wygnanie z raju”

Wygnanie z raju” autorstwa Michała Anioła to obraz, który tematycznie bezpośrednio odwołuje się do Biblii. Uwieczniona scena jest elementem fresku w Kaplicy Sykstyńskiej.

Uwieczniona scena to moment, w którym popełniający grzech pierworodny Adam i Ewa zostają wypędzeni z Raju. Podobnie jak „Stworzenie Adama”, obraz cechuje zarówno symetria, jak i zestawienie dwóch stron na zasadzie przeciwieństw.

Całość przedstawiona jest za pomocą dość jasnych barw, które zostały użyte przede wszystkim do odzwierciedlenia ludzkiego ciała. Lewa strona fresku pokazuje moment, w którym grzech pierworodny został popełniony. Prawa strona pokazuje efekt działań Adama i Ewy, którym jest ich wygnanie z rajskiego ogrodu.

Ważnym elementem obrazu jest postać węża, która ma kobiecą twarz i korpus. Wszystkie przedstawione postaci posiadają ciała, które są odzwierciedleniem ideałów antycznego piękna. Jest to zabieg charakterystyczny dla renesansu.

Postaci przedstawione są w jasnych barwach. Po prawej stronie znajduje się postać anioła, który wygania pierwszych ludzi z raju. Ubrany jest w czerwień, która może być odczytywana jako symboliczne przedstawienie jego władzy.

Uwiecznione postacie pokazują jak wielkim jarzmem jest kara za popełnienie grzechu pierworodnego. Adam i towarzysząca mu Ewa są zawstydzeni swoją cielesnością co stanowiło element boskiej kary. Przedstawienie dokonane przez Michała Anioła pokazuje, że ludzie przenieśli się spod gałęzi rajskiego drzewa na pustkowie. Takie przedstawienie sceny to odwzorowanie sytuacji człowieka. Artysta dał odbiorcy możliwość porównania życia przed popełnieniem grzechu pierworodnego oraz po nim.

Rozwiń więcej
Michał Anioł „Wygnanie z raju”/ michelangelogallery.org

Losowe tematy

Nowa (wymyślona) przygoda psa Lampo...

Pewnego letniego popołudnia piesek Lampo wybrał się na samotną przechadzkę po parku. Było tu mnóstwo ludzi a słońce nadal niemiłosiernie paliło. Lampo postanowił...

Dzieje Stanisława Wokulskiego

1. Narodziny – najprawdopodobniej ok. 1832 r.2. Rodzina Wokulskiego – przedstawiciele ubogiej szlachty – traci majątek.3. Praca u Hopfera.4. Spotkanie z Ignacym...

Na czym polegała przemiana Kmicica....

Andrzej Kmicic - chorąży orszański - jest głównym bohaterem „Potopu” Henryka Sienkiewicza. Postać ta po raz pierwszy zostaje wspomniana we wstępie w...

„Chłopi” jako powieść młodopolska...

„Chłopi” Władysława Reymonta są powieścią małopolską na co wskazują cechy narracji stylu a także kompozycji i konstrukcji świata przedstawionego. Narracja...

Leon Wyczółkowski Rycerz wśród...

„Rycerz wśród kwiatów” to namalowany w 1904 roku obraz którego autorem jest Leon Wyczółkowski. Opis Obraz przedstawia rycerza w niezwykle...

Narracja w „Chłopach”

W „Chłopach” Władysława Reymonta mamy do czynienia z narracją charakterystyczną dla powieści modernistycznej. Jej główną cechą jest synkretyzm stylistyczny....

Człowiek faustyczny – cechy charakterystyka...

CechyCzłowiek faustyczny to osoba której najważniejszymi cechami jest niezwykła wręcz ciekawość oraz chęć poznania. Osoba ta nie poprzestaje na poznaniu prawdy...

Scjentyzm – definicja przedstawiciele...

Definicja Pogląd zwany scjentyzmem pojawił się w XIX wieku i w tym okresie stał się niezwykle popularnym. Jego nazwa pochodzi od słowa nauka i na takie też poznanie zwraca...

Spotkanie w karczmie interpretacja...

Ukazane w IV księdze „Pana Tadeusza” spotkanie w karczmie jest jednym z kluczowych momentów wątku patriotyczno - powstańczego poematu Adama Mickiewicza....