Unikalne i sprawdzone teksty

Interpretacja fresku Michała Anioła „Wygnanie z raju”

Wygnanie z raju” autorstwa Michała Anioła to obraz, który tematycznie bezpośrednio odwołuje się do Biblii. Uwieczniona scena jest elementem fresku w Kaplicy Sykstyńskiej.

Uwieczniona scena to moment, w którym popełniający grzech pierworodny Adam i Ewa zostają wypędzeni z Raju. Podobnie jak „Stworzenie Adama”, obraz cechuje zarówno symetria, jak i zestawienie dwóch stron na zasadzie przeciwieństw.

Całość przedstawiona jest za pomocą dość jasnych barw, które zostały użyte przede wszystkim do odzwierciedlenia ludzkiego ciała. Lewa strona fresku pokazuje moment, w którym grzech pierworodny został popełniony. Prawa strona pokazuje efekt działań Adama i Ewy, którym jest ich wygnanie z rajskiego ogrodu.

Ważnym elementem obrazu jest postać węża, która ma kobiecą twarz i korpus. Wszystkie przedstawione postaci posiadają ciała, które są odzwierciedleniem ideałów antycznego piękna. Jest to zabieg charakterystyczny dla renesansu.

Postaci przedstawione są w jasnych barwach. Po prawej stronie znajduje się postać anioła, który wygania pierwszych ludzi z raju. Ubrany jest w czerwień, która może być odczytywana jako symboliczne przedstawienie jego władzy.

Uwiecznione postacie pokazują jak wielkim jarzmem jest kara za popełnienie grzechu pierworodnego. Adam i towarzysząca mu Ewa są zawstydzeni swoją cielesnością co stanowiło element boskiej kary. Przedstawienie dokonane przez Michała Anioła pokazuje, że ludzie przenieśli się spod gałęzi rajskiego drzewa na pustkowie. Takie przedstawienie sceny to odwzorowanie sytuacji człowieka. Artysta dał odbiorcy możliwość porównania życia przed popełnieniem grzechu pierworodnego oraz po nim.

Rozwiń więcej
Michał Anioł „Wygnanie z raju”/ michelangelogallery.org

Losowe tematy

Czy obraz współczesnego świata...

Aldous Huxley w „Nowym wspaniałym świecie” stworzył niezwykle sugestywny obraz społeczeństwa w odległej przyszłości. Jego dzieło powstało w 1932 roku i...

Dzieje Raskolnikowa w punktach

1. Ubogie życie Raskolnikowa i jego rozmyślania filozoficzne 2. Spotkanie Rodiona z Marmieładowem i historia alkoholika 3. List od matki donoszący o trudnej sytuacji Duni...

Pupa, gęba, łydka – symbolika

Język „Ferdydurke” można scharakteryzować jako żywy dynamiczny i bardzo oryginalny. Autor posługuje się różnymi stylami (wysokim średnim niskim) dostosowuje...

Sceny pojedynków w literaturze....

Pojedynki funkcjonują w kulturze od stuleci. Nie ma się czemu dziwić – starcie dwóch osobowości dwóch wojowników zawsze budzi emocje. Pojedynek...

Edward Munch Taniec życia - opis...

W olejnym obrazie „Taniec życia” namalowanym w latach 1899-1900 Edvard Munch zawarł elementy symbolizmu osobistych doświadczeń a zarazem przedstawił epizod z...

Wszędzie dobrze ale w domu najlepiej...

Podróże kształcą. Mówią o tym wielcy filozofowie pisarze i artyści. Nic tak nie rozwija człowieka jak długa i pełna przygód wycieczka. Z drugiej...

Obyczaje szlacheckie w Panu Tadeuszu...

Chociaż akcja „Pana Tadeusza” obejmuje jedynie niewielki wycinek czasu (5 dni roku 1811 i dzien 1812) w poemacie Adama Mickiewicza ukazane zostało bogactwo zwyczajów...

Wielka improwizacja – interpretacja...

Jednym z najważniejszych fragmentów trzeciej części „Dziadów” jest monolog który wygłasza Konrad w więziennej celi urządzonej w klasztorze...

Renesansowy charakter „Pieśni”...

Jan Kochanowski uchodzi za najwybitniejszego poetę polskiego do czasu XIX stulecia. Żył on w Złotym Wieku (XVI wiek) naszej historii który był zbieżny z ogólnoeuropejską...