Unikalne i sprawdzone teksty

Jacek Malczewski, Błędne koło - opis, analiza i interpretacja obrazu

„Błędne koło” Jacka Malczewskiego należy do najbardziej interesujących dzieł polskiego symbolizmu. Obraz powstawał w latach 1895-1897. Jego przekaz jest bardzo niejednoznaczny, stwarza szerokie pole dla najróżniejszych interpretacji.

W centrum obrazu znajduje się siedzący na wysokiej drabinie chłopiec. Dziecko owo to figura, oznaczająca artystę. Artysta jest bowiem jak zwykły człowiek, ma ograniczoną wiedzę i możliwości. Ale z drugiej strony wyrasta ponad innych ludzi, bowiem poprzez sztukę potrafi dotknąć prawdy, zarówno tej metafizycznej, jak i politycznej. Zarazem jest w stanie wpływać na innych ludzi, natchnąć ich do walki i buntu lub wręcz przeciwnie – skłonić do pogodzenie się z własną dolą.

Wokoło chłopca wiruje grupa mitologicznych postaci. Grupa owa dzieli się na dwie części. Jedna z nich, po prawej stronie obserwatora, oddana jest w ciemnych barwach. Wydaje się, że postacie skrywa cień, a ich twarze skrzywione są w grymasach bólu i smutku. Osoby z lewej strony są radosne, pada na nich światło, a ich ciała wydają się tańczyć.

Cóż oznacza to zestawienie? Najpewniej chodzi o dylemat artysty. Ów zaś, będąc tylko człowiekiem, jak wspomniano (ale człowiekiem o nadzwyczajnych możliwościach), nie wie, co należy przedstawiać w sztuce. Czy zwracać uwagę na jasne strony i świata i przeszłości, by inspirować ludzi do czynu, do dobra? Czy też wręcz przeciwnie – podkreślać mrok, jaki nas otacza, zło, jakie miało miejsce – żeby ostrzec ludzi.

Warto zwrócić uwagę, iż Malczewski był twórcą bardzo zaangażowanym w sprawę odzyskanie przez Polskę niepodległości. „Błędne koło” stworzył zaś w okresie, gdy toczył się spór między tzw. warszawską i krakowską szkołą historyczną. Spór ten jednak obejmował nie tylko uniwersyteckich, ale angażował wybitnych intelektualistów całego narodu. W uproszczeniu, członkowie krakowskiej szkoły zwracali uwagę na błędy popełnione przez samych Polaków, które ostatecznie doprowadziły do upadku i rozbiorów Rzeczypospolitej. Historycy ze szkoły warszawskiej podkreślali zaś pozytywne elementy dziejów dawnej Polski. Obraz Malczewskiego ma więc również, a może przede wszystkim, znaczenie polityczne. Oddaje dylemat artysty, który nie wie, czy być dla swojego narodu natchnieniem, czy przestrogą.

 

 

 

Rozwiń więcej
Jacek Malczewski, Błędne koło /za: wikipedia.pl

Losowe tematy

Kordian jako spiskowiec

Tytułowy bohater dramatu Juliusza Słowackiego jest postacią dynamiczną. Wraz z rozwojem fabuły zdobywając nowe doświadczenia i poznając mechanizmy rządzące światem...

Na czym polega tragizm Edypa?

Bohater tragedii antycznej jest często postacią tragiczną. Tragizm związany jest z tym że bohater staje przed wyborem jednakże bez względu na to jaką decyzję podejmie...

Fantastyczny przyjaciel – opowiadanie...

Pewnego styczniowego popołudnia udałem się na sanki. Zima była tego roku wprost cudowna – puszysty śnieg pokrywał wszystko jak okiem sięgnąć! Mróz nie dokuczał...

Opis maskotki

Na półce w moim pokoju leży pluszowy królik. Maskotka która kiedyś wydawała mi się olbrzymia ma w rzeczywistości około pół metra wysokości....

Empiryzm – definicja przedstawiciele...

Empiryzm to teoria utrzymująca że wiedza pochodzi z doświadczenia zmysłowego. Żyjemy w czasach przesiąkniętych empiryzmem więc nieco trudno zrozumieć nam wyjątkowość...

W pamiętniku Zofii Bobrówny –...

Początek czwartej dekady XIX stulecia to okres w którym Słowacki przebywał w Paryżu. Tam też zakochał się w Joannie Bobrowej - kobiecie spotkanej w 1831 r. w Dreźnie...

Opis obrzędu dziadów w cmentarnej...

Jest noc. Ciemność spowiła świat gdzieniegdzie widać tylko błyskające oczy tajemniczych stworzeń. W niewielkiej kaplicy mieszczącej się tuż obok cmentarza zgromadzili...

Don Kichot – bohater śmieszny...

Postać Don Kichota kojarzy się zazwyczaj z komizmem. Trudno uniknąć tego typu myślenia – w końcu mowa o bohaterze który walczy ze stadem owiec bukłaki wina...

Jakie przesłanie moralne skierowałbyś...

Na progu nowego wieku wypada zastanowić się nad kondycją ludzkości. Musimy odpowiedzieć sobie na pytania co w naszym zachowaniu jest godnego pochwały co zaś trzeba zmienić....