Unikalne i sprawdzone teksty

Jaką rolę odgrywa cierpienie w życiu Rodiona Raskolnikowa?

Jednym z poważniejszych problemów „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego jest rola cierpienia w ludzkim życiu. Pisarz opisuje jego znaczenie w kategoriach chrześcijańskich. Cierpienie stanowi nieodłączny element ludzkiej kondycji i jest dane człowiekowi po to, by zrozumiał swój los, zdaje się mówić Dostojewski.

Główny bohater powieści, Rodion Raskolnikow, początkowo buntuje się przeciwko cierpieniu, jakie dostrzega w otaczającym świecie. Nie rozumie niesprawiedliwego porządku, w którym jedni są uprzywilejowani i majętni, a inni ubodzy i uciskani przez bogatych. Młody student wierzy, że można w racjonalny sposób rozwiązać ten problem. Wpada zatem na pomysł, że oto on, zamorduje nieuczciwą lichwiarkę, czerpiącą zyski z cudzego nieszczęścia, i podzieli się jej majątkiem z ubogimi. Kiedy jednak morduje Alonę Iwanownę, jego doskonały plan się rozsypuje.

Niespodziewanie zabójstwo nieuczciwej kobiety pociąga za sobą cierpienie niewinnych ludzi. Raskolnikow ze strachu przed zdemaskowaniem zabija chorą siostrę Iwanowny, Lizawietę, a o jego zbrodnię zostaje oskarżony Bogu ducha winny malarz. Z osoby wymierzającej sprawiedliwość bohater zamienia się zatem w bezwzględnego oprawcę zadającego innym cierpienie.

Uświadomienie sobie tego faktu przez Raskolnikowa działa na niego porażająco. Bohater męczy się z samym sobą i nie może znieść żadnych wzmianek o malarzu Mikołaju, który wziął na siebie winę za jego zbrodnię. Dopiero jednak spotkanie z Sonią Marmieładową sprawia, że do bohatera dochodzi potworność czynu, jakiego się dopuścił. W konfrontacji z pokorą i dobrocią dziewczyny jego własna pycha nie ma szans. Raskolnikow, mimo strachu, decyduje się przyjąć cierpienie – poddać się karze za podwójne zabójstwo.

To właśnie podczas katorgi na Syberii bohater poznaje sens i istotę cierpienia. Ciężka praca w skrajnie trudnych warunkach pozwala Rodionowi skupić się na codzienności i ograniczeniach ciała. Jednocześnie przyjęcie kary przywraca naruszony przez bohatera porządek moralny, pomaga mu odzyskać twarz i ludzką godność. Cierpienie ma moc odkupicielską, podobnie jak cierpienie Jezusa Chrystusa. Sensy mesjańskie w powieści symbolizuje między innymi krzyżyk ofiarowany Rodionowi przez Sonię. Dzięki cierpieniu Raskolnikow ostatecznie odmienia zatem swój los i zmartwychwstaje jako człowiek gotowy do życia w społeczeństwie.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Dziewczynka w czerwonej sukni Józef...

Płótno w kształcie pionowego prostokąta prawie w całości wypełnia postać nastoletniej już zapewne dziewczynki ubranej w długą jaskrawo czerwoną suknię o prostym...

Dekadentyzm – definicja charakterystyka...

Dekadentyzm to prąd w sztuce charakterystyczny dla przełomu XIX i XX wieku. Słowo „dekadentyzm” wywodzi się oczywiście od „dekadencji” oznaczającej...

Groteska w „Ferdydurke”

„Ferdydurke” jest powieścią przesyconą groteską. Przejawia się ona zarówno w fabule utworu jak i w sposobie jej prezentacji a więc konstrukcji języku...

Literatura prawdy pamięci ocalenia?...

XX wiek należał do najstraszniejszych okresów w dziejach ludzkości. Zaczął się w aurze nadziei na rozwój technologiczny i moralny człowieka – wkrótce...

Epikureizm i stoicyzm – scharakteryzuj...

Epikureizm oraz stoicyzm to kierunki filozoficzne które powstały w czasach starożytnych. Pierwszy z nich w swoich założeniach odwoływał się do ludzkiego powołania...

Na kołach – interpretacja i analiza...

Gdyby jednym słowem wskazać temat utworu Juliana Przybosia byłby to „ruch”. Z wiersza aż bije fascynacja pędem dynamizmem szybkością. Jak swój dzień...

Jan Kochanowski jako wzorzec osobowy...

Jan Kochanowski należał do najwybitniejszych postaci polskiej kultury w tak zwanym „złotym wieku” naszego państwa (XVI stulecie). Był on prawdziwym człowiekiem...

Aleksander Gierymski - W altanie...

„W altanie” to obraz Aleksandra Gierymskiego który powstał w 1882 roku. W przeciwieństwie do obrazu „Powiśle” jest to dzieło o niezwykle lekkiej...

„Człowiek nie jest stworzony...

Santiago bohater powieści Ernesta Hemingwaya „Stary człowiek i morze” mówi: „Człowiek nie jest stworzony do klęsk”. To bardzo paradoksalna...