Unikalne i sprawdzone teksty

Max Ernst, Ubu Imperator – opis, interpretacja i analiza obrazu

Olejny obraz Maxa Ernsta „Ubu imperator” pochodzi z 1923 roku. Zaliczany bywa do dadaizmu, chociaż niektórzy krytycy sądzą, że zapowiada on już pojawienie się nowego nurtu – surrealizmu.

Tytuł dzieła pochodzi prawdopodobnie od głównego bohatera dzieła Alfreda Jarry’ego „Ubu król” – sztuki, będącej kamieniem węgielnym teatru absurdu.

W centrum obrazu Ernsta znajduje się niezwykły twór – jest to czerwony budynek, właściwie wieża, jednak wieża owa posiada dłonie, zaś jeden z jej otworów sprawia wrażenie oka. Wokół „ramion” wieży owijają się zielonkawe włosy (być może jest to szal), zaś z jej boku wystaje metalowy pręt, przypominający antenę radiową. Dłonie wieży wzniesione są w geście, który trudno zinterpretować – być może chodzi o zdziwienie, ale równie dobrze może być to modlitwa. Budynek (istota?) utrzymuje się na niewielkim szpikulcu, wbitym w ziemię i rzuca rozmazany cień. W tle widać jakiś słup, jednak przestrzeń przypomina pustynię – niebo nad nią jest błękitne, delikatnie zachmurzone, kojące.

O co chodziło Ernstowi? Trudno o jednoznaczną interpretację. Być może zwraca on uwagę na groteskowy charakter osiągnięć ludzkości. Chwalimy się swoją cywilizacją i czerpiemy z niej dumę, ale dla osoby stojącej z boku, ludzkość wydawać się musi czymś groteskowych – dziwnym Koloseum, utrzymującym się na niewielkim szpikulcu i wznoszącym ręce ku niebu. Jednocześnie poza tą dziwaczna cywilizacją/ludzkością nie ma niczego – wyłącznie martwa pustynia. Jesteśmy więc skazani na społeczeństwo, z całą jego absurdalnością.

Rozwiń więcej
Max Ernst, Ubu Imperator /za: wikipedia.pl

Losowe tematy

Postawa narodu polskiego wobec najazdu...

Sytuacja polityczna Rzeczpospolitej w drugiej połowie XVII stulecia nie była łatwa. Od wschodu kraj nękały oddziały rosyjskie na południowym wschodzie niepokoje wywoływali...

Chocholi taniec - symbolika

Chochoł pełni w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego bardzo istotną funkcję. Jest to rodzaj słomianego snopa którym zimą ochrania się róże. W...

„Wesele” jako dramat symboliczny...

Wyspiański w „Weselu” posługuje się wyrazistymi symbolami które są nośnikami określonych znaczeń i funkcji. W dramacie odnajdziemy zatem symboliczne...

Postmodernizm – definicja założenia...

Definicja Postmodernizm to określenie na szereg zjawisk które miały miejsce po epoce modernizmu. Użycie przedrostka post wyraźnie podkreśla że jest to coś co powstało...

Dzieje Zenona Ziembiewicza

Zenon Ziembiewicz wywodził się ze zubożałej rodziny szlacheckiej która po utracie własnego majątku (kilka lat przed wojną) osiadła w Boleborzy - majątku należącym...

Neoromantyzm – charakterystyka...

Charakterystyka Neoromantyzm to pojęcie stosowane do określenia tendencji i prądów nawiązujących do epoki romantyzmu jakie obecne były w literaturze polskiej od...

Jakie cechy charakteru cenisz w...

Które cechy charakteru są najważniejsze? Zapewne każdy z nas wielokrotnie zastanawiał się nad tym pytaniem. To bardzo istotna kwestia bowiem wbrew pozorom nie jest...

Kto jest groźniejszy Orgon czy...

Komedia Moliera „Świętoszek” to celna satyra na głupotę i hipokryzję. Na tyle celna że w chwili premiery wzbudziła wielkie kontrowersje i jej wystawianie zostało...

Ludzie bezdomni - znaczenie tytułu...

Powieść Stefana Żeromskiego „Ludzie bezdomni” porusza temat wyobcowania i tak też należy rozumieć jej tytuł. Nie dotyczy ona raczej bezdomności rozumianej...