Unikalne i sprawdzone teksty

Michał Anioł, Dawid – opis, interpretacja i analiza

„Dawid” Michała Anioła jest jedną z najbardziej cenionych rzeźb, prawdziwym arcydziełem uznanym na całym świecie. Wybitny twórca pracował nad nim przez kilka lat, powstawało ono najprawdopodobniej w okresie 1501 – 1504. Figura ma aż 434 cm wysokości (517 wraz z podstawą), dzięki czemu jawi się jako monumentalna, potężna.

Opis

Dzieło przedstawia biblijną postać Dawida na chwilę przed podjęciem decyzji o pojedynku z Goliatem. Muskularne, silne nogi dźwigają dobrze zbudowaną klatkę piersiową o wyraźnie zaznaczonej muskulaturze. Prawa ręka posągu ułożona jest wzdłuż ciała, dłoń dotyka prawego uda. Natomiast lewa ręka jest zgięta w łokciu i uniesona. Dzierży ona skórzaną procę, która jest przerzucona nad barkiem Dawida. Jego ozdobiona kręconymi i bujnymi włosami głowa zwrócona jest w lewą stronę. Przedstawiony mężczyzna zdaje się wypatrywać rywala, a na jego regularnej twarzy maluje się pewność siebie, przekonanie o wsparciu udzielonym przez samego Boga.

Dawid jest nagi. Uwagę przykuwają doskonale oddane szczegóły anatomiczne (wypukłości i wklęsłości mięśni, naczynia krwionośne) i niezachwiane proporcje, co sprawia, że dzieło w pełni wpisuje się w estetykę klasyczną, spełnia wymagania kanonów ówczesnego piękna.

Interpretacja

Król Izraela ukazany został w kontrapoście, co oznacza, że ciężar jego ciała oparty jest na jednej nodze (w tym wypadku lewej). Mocno stojący na ziemi i wpatrujący się najprawdopodobniej w szeregi nieprzyjaciela, próbując zlokalizować swego rywala, mężczyzna zdaje się spoglądać w przyszłość z pewnością. W tym wypadku kluczowym okazuje się kontekst biblijny. Dawid, zanim został królem Izraela, pokonał olbrzymiego Filistyna – Goliata. Nagrodą za zwycięstwo była ręka córki króla Saula. Młodzieniec szybko przerósł władcę, stając się ulubieńcem ludu, jego wybawicielem. Dlatego postać ta może być odczytywana jako symbol wolności, odwagi i gotowości do stawiania czoła nawet najbardziej wymagającym przeciwnikom i trudnościom. Z kolei wsparcie Boga (obecne w życiu Dawida także po zwycięstwie) zdaje się akcentować fakt, iż mądrość i wiara są wartościami o szczególnym znaczeniu.

Uwagę zwraca także innowacyjność koncepcji Michała Anioła. W większości przedstawień Dawida ukazywano jako dumnego zwycięzcę, często dzierżącego głowę Goliata. Realizując swój zamysł artystyczny w określony sposób, dostosował on powstałe dzieło do wartości chrześcijańskich i renesansowych.

Rzeźba Michała Anioła postawiona została na placu della Signoria (Florencja), mając symbolizować wolność mieszkańców miasta, jej umiłowanie oraz gotowość do jej obrony.

Rozwiń więcej
Michał Anioł „Dawid” (1501-1504)/ commons.wikimedia.org

Losowe tematy

Czy zgodzisz się z oceną średniowiecza...

Przez długie lata pokutowała opinia iż średniowiecze było okresem ciemnoty i zabobonu. Mówiono o nim wręcz jako o „wiekach ciemnych” stanowiących ponury...

Dzieje Tomasz Judyma jako społecznika...

Tomasz Judym należy do najbardziej charakterystycznych postaci polskiej literatury. Bohater „Ludzi bezdomnych” Stefana Żeromskiego od lat fascynuje czytelników...

Czy rozmawiamy ze sobą językiem...

Wielu współczesnych intelektualistów narzeka na zanik czytelnictwa zwłaszcza wśród młodych ludzi. Przytaczane w prasie statystyki potwierdzają tę smutną...

Mitologizacja Tatr i jej funkcja...

Tatry odgrywały szczególną rolę w społeczeństwie polskim przełomu XIX i XX wieku. Wówczas Zakopane zostało odkryte jako miejscowość wypoczynkowa i stało...

Impresjonizm w „Chłopach”

„Chłopi” Władysława Reymonta posiadają wiele cech impresjonistycznych. Impresjonizm to kierunek wywodzący się z malarstwa powstały w drugiej połowie XIX wieku....

Uczę się życia czytając –...

Ludzie mawiają często że trzeba wielu lat by nauczyć się czym jest życie. Starsi ludzie wspominają że prawdę o świecie poznali podczas wojny zaś wiele osób...

Społeczeństwo i hierarchia w „Chłopach”...

Wiejska społeczność przedstawiona w „Chłopach” Władysława Reymonta jest zbiorowością wyraźnie zhierarchizowaną. Pisarzowi udało się pokazać że chłopi...

Wizja Boga świata i człowieka...

Chociaż spuścizna artystyczna Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego nie imponuje objętością – po żyjącym ok. 30 lat poecie zachował się zaledwie 1 tom poetycki liczący...

Turpizm w poezji Grochowiaka

Turpizm czyli upodobanie do przedstawiania brzydoty nie jest niczym nowym w kulturze. Dostrzec go można w średniowiecznych tańcach śmierci czy w twórczości epoki...