Unikalne i sprawdzone teksty

„Ofiarowanie Izaaka” Caravaggio

Obraz pod tytułem „Ofiarowanie Izaaka” jest jednym z przykładów wykorzystania w sztuce motywów i historii biblijnych. Namalowany przez Caravaggia obraz odwołuje się do historii Abrahama. Ten został przez Boga wystawiony na próbę. By dowieść swej wiary miał za zadanie poświęcić syna. Abraham był człowiekiem głębokiej wiary. Słuchając nakazu boskiego udał się na górę, gdzie miał poświęcić Izaaka. Do tego jednak nie doszło. Bóg powstrzymał Abrahama i zapewnił go o nagrodzie za jego wielką wiarę.

Caravaggio na swoim obrazie uwiecznił moment, w którym Abraham sięga do szyi syna, chcąc poświęcić go w ofierze. Izaak jest przerażony, jego usta otwarte są w niemym krzyku. Na twarzy Abrahama widać zastanowienie. Anioł przedstawiony obok mężczyzny wskazuje mu na baranka.

Postaci są niezwykle plastyczne, uwydatnione za pomocą użycia światłocienia. Światło pada przede wszystkim na sylwetki Abrahama oraz anioła. W nieco ciemniejszym punkcie znajduje się głowa krzyczącego z przerażenia Izaaka. Obok jego głowy stoi baranek.

Tło obrazu zdaje się spełniać drugoplanową rolę. Wyraźnie uchwycono odległość miejsca ofiary od miasta. Rozdzierająca scena ukazana została poprzez użycie kolorów takich jak czerwień, brąz i czerń. Malujący się w oddali krajobraz został przedstawiony za pomocą jasnych kolorów.

Obraz przedstawia niezwykle trudną scenę wyboru. Artysta pokazuje ojca, który musi wyzuć się z uczuć do syna i oddać Bogu ofiarę. Jednocześnie pojawia się anioł, który stanowczo powstrzymuje rękę Abrahama. Jest to wyraźne odwołanie biblijne i znak, że Bóg nie chce ofiary z ludzi. Stojący obok baranek może symbolizować największą ofiarę, która zostanie poniesiona za grzeszników. Jest to męczeńska śmierć Jezusa.

Choć związek ojca z synem jest niezwykły, widocznym jest, że mimo wahań, Abraham gotów jest poświęcić swego syna i złożyć go w ofierze bogu. Uchwycona na obrazie scena oddaje jego troskę, ale i głęboką wiarę.

Rozwiń więcej
Caravaggio, Ofiarowanie Izaaka

Losowe tematy

Uczyć bawiąc – realizacja oświeceniowej...

Twórczość Ignacego Krasickiego ma charakter dydaktyczny. Zgodne to jest z oświeceniowym zaleceniem by „uczyć bawiąc”. Powiedzieć można iż owo zalecenie...

Przemiana Raskolnikowa – droga...

Najważniejszym problemem powieści Fiodora Dostojewskiego „Zbrodnia i kara” jest wewnętrzna metamorfoza głównego bohatera Rodiona Raskolnikowa. Ze skrajnego...

Symbole w „Ludziach bezdomnych”...

Powieść „Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego to dzieło powstałe na styku epok – zawiera w sobie elementy pozytywizmu ale również widać w nim...

„Rok 1984” jako antyutopia

„Utopia” to dzieło Tomasza Morusa. Renesansowy autor przedstawił w niej wizję idealnego ustroju politycznego. Książka ta dała nazwę całemu gatunkowi literackiemu...

Stanisław Wyspiański Macierzyństwo...

„Macierzyństwo” to jeden z najznamienitszych obrazów Stanisława Wyspiańskiego. Dzieło zostało wykonane techniką pastelową na płótnie o wymiarach...

Postacie fantastyczne i ich funkcja...

Pojawienie się postaci fantastycznych w utworach pełniło różnorodne funkcje. Przede wszystkim ich obecność widoczna była już w mitologii. Postacie fantastyczne...

Wpływ pieniądza na życie bohaterów...

Pieniądze są czymś o czym nie wypada mówić. Tak przynajmniej utrzymuje znane powiedzenie. A czy wypada o pieniądzach pisać? Już szybkie zerknięcie do klasyki literatury...

Opis Białej Czarownicy

Biała Czarownica to jedna z głównych bohaterek całego cyklu „Opowieści z Narnii” C. S. Lewisa. Była ona władczynią Narnii ale pod jej rządami kraina...

Gdybym był jednym z greckich bogów...

Greccy bogowie z pewnością należeli do postaci z tzw. „charakterem”. Nieobce były im czysto ludzkie namiętności – gniew skłonność do romansów...