Wypracowania.pl Unikalne i sprawdzone teksty
Jean-Louis David „Śmierć Marata” (1793)

Śmierć Marata, Jean Louis David - opis, interpretacja i analiza obrazu

„Śmierć Marata” to niezwykłe przedstawienie kresu życia człowieka, którego autorem jest Jean- Louis David. Jest to przedstawienie konającego przywódcy rewolucji, którego mordercą była Charlotte Corday. Oświeceniowe studium ostatnich chwil życia Jeana-Paula Marata obecnie można podziwiać w muzeum mającym siedzibę w Brukseli.

Opis obrazu

Na obrazie przedstawiona jest postać, którą był przyjaciel autora dzieła. Znajdujący się w wannie człowiek ma głowę owiniętą białym płótnem. Jego skóra jest niezwykle blada. Konająca osoba w ręku dzierży zapisaną kartkę. W drugiej, bezładnie opadającej dłoni mężczyzna trzyma pióro. Ciemne tło oraz niezwykła bladość akcentują wymowę dzieła. Poza tymi barwami użyty został brąz oraz ciemna zieleń.

Wartą uwagi jest postawa osoby konającej. Znajdujący się w wannie Marat nie wydaje się cierpieć. Jego twarz przyjęła wyraz spokoju. Głowa delikatnie opada, a ręka zwisa bezładnie. Wydawać by się mogło, że przedstawiona postać śpi.

Analiza

Taki sposób przedstawienia postaci pokazuje śmierć jako spokojne odejście ze świata żywych. Marat zostaje uchwycony w otoczeniu charakterystycznych dla niego przedmiotów. Ciemna kolorystyka tła stanowi dodatkową ekspozycję osoby umierającej.

Interpretacja

Obraz ten można interpretować przede wszystkim jako przedstawienie zjawiska śmierci. Jest to wydarzenie, które zostało uchwycone niczym zapadnięcie w sen. Mimo, że cała wymowa obrazu jest niezwykle przejmująca, brak jest jednoznacznych środków przekazu, które wskazywałyby na żal czy chęć walki ze śmiercią.

Przedstawiona na obrazie postać uchwycona jest w sposób klasyczny. W ręku dzierży list od morderczyni. Mimo, że śmierć nie nastąpiła z przyczyn naturalnych, ciało umarłego nie wskazuje na przerażenie czy próby walki. Niezwykle spokojna postać jest nieco wyidealizowanym obrazem bohatera, który zginął walcząc o idee.

Losowe tematy

Hierarchia wartości w „Chłopach”...

Władysław Reymont w powieści „Chłopi” bardzo trafnie przedstawia charakterystyczną dla wiejskiej społeczności hierarchię wartości. Pisarz pokazuje że wieś...

Behawioryzm w „Opowiadaniach”...

Tadeusz Borowski w „Opowiadaniach” stosuje behawioralną technikę narracji. Mamy tu do czynienia zarówno z metodą konstruowania przekazu literackiego jak...

Czy jestem patriotą? Co to znaczy...

Patriotyzm rozumiem przede wszystkim jako gotowość poświęceń w imię ojczyzny. Jednak pojęcie to jest bardzo szerokie i zawiera w sobie wiele przykładów działania...

Gustaw jako bohater romantyczny

Gustaw – protagonista czwartej części „Dziadów” Adama Mickiewicza – jest postacią tajemniczą budzącą niepokój. Historia opowiedziana...

„Dywizjon 303” – rodzaj i...

„Dywizjon 303” Arkadego Fiedlera można nazwać zbiorem literackich reportaży. Przynależność do literatury faktu jest tu związana przede wszystkim z autentycznością...

„Ludzie ludziom zgotowali ten...

„Ludzie ludziom zgotowali ten los” – takim mottem poprzedziła Zofia Nałkowska swoją książkę „Medaliony”. Słowa te posiadają dużą wagę...

Porównaj antyczny ideał człowieka...

Starożytność to okres którego koniec historycy umiejscawiają w piątym wieku po Chrystusie. Jednak nie oznacza to że później antyczny świat poszedł w zapomnienie!...

Motyw tańca w „Tangu”

Po raz pierwszy tytułowe tango pojawia się w dramacie Sławomira Mrożka gdy Stomil - ojciec - opowiada Arturowi - synowi - o tym jak wyglądało życie pokolenia z którego...

Artur Grottger Pożegnanie powstańca...

„Pożegnanie powstańca” jest jedną z dwóch części dyptyku Artura Grottgera których tematyka wiąże się z powstaniem styczniowym. Płótno...