Unikalne i sprawdzone teksty
Jean-Louis David „Śmierć Marata” (1793)

Śmierć Marata, Jean Louis David - opis, interpretacja i analiza obrazu

„Śmierć Marata” to niezwykłe przedstawienie kresu życia człowieka, którego autorem jest Jean- Louis David. Jest to przedstawienie konającego przywódcy rewolucji, którego mordercą była Charlotte Corday. Oświeceniowe studium ostatnich chwil życia Jeana-Paula Marata obecnie można podziwiać w muzeum mającym siedzibę w Brukseli.

Opis obrazu

Na obrazie przedstawiona jest postać, którą był przyjaciel autora dzieła. Znajdujący się w wannie człowiek ma głowę owiniętą białym płótnem. Jego skóra jest niezwykle blada. Konająca osoba w ręku dzierży zapisaną kartkę. W drugiej, bezładnie opadającej dłoni mężczyzna trzyma pióro. Ciemne tło oraz niezwykła bladość akcentują wymowę dzieła. Poza tymi barwami użyty został brąz oraz ciemna zieleń.

Wartą uwagi jest postawa osoby konającej. Znajdujący się w wannie Marat nie wydaje się cierpieć. Jego twarz przyjęła wyraz spokoju. Głowa delikatnie opada, a ręka zwisa bezładnie. Wydawać by się mogło, że przedstawiona postać śpi.

Analiza

Taki sposób przedstawienia postaci pokazuje śmierć jako spokojne odejście ze świata żywych. Marat zostaje uchwycony w otoczeniu charakterystycznych dla niego przedmiotów. Ciemna kolorystyka tła stanowi dodatkową ekspozycję osoby umierającej.

Interpretacja

Obraz ten można interpretować przede wszystkim jako przedstawienie zjawiska śmierci. Jest to wydarzenie, które zostało uchwycone niczym zapadnięcie w sen. Mimo, że cała wymowa obrazu jest niezwykle przejmująca, brak jest jednoznacznych środków przekazu, które wskazywałyby na żal czy chęć walki ze śmiercią.

Przedstawiona na obrazie postać uchwycona jest w sposób klasyczny. W ręku dzierży list od morderczyni. Mimo, że śmierć nie nastąpiła z przyczyn naturalnych, ciało umarłego nie wskazuje na przerażenie czy próby walki. Niezwykle spokojna postać jest nieco wyidealizowanym obrazem bohatera, który zginął walcząc o idee.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Konrad Wallenrod – zdrajca bohater...

Konrad Wallenrod – tytułowy bohater powieści poetyckiej Adama Mickiewicza – jest jednym z najbardziej charakterystycznych i tajemniczych bohaterów w historii...

Jeden dzień z życia średniowiecznego...

Jestem zagrodnikiem – posiadam własne pole choć może odpowiedniejszym określeniem byłby własny kawałek ziemi. Od samego rana staram się pracować. Moje wyjcie na...

Cudzoziemka jako powieść psychologiczna...

„Cudzoziemka” Marii Kuncewiczowej powszechnie uważana jest za jedno z najwybitniejszych dzieł psychologizmu polskiego międzywojnia. Nurt ten który ukształtował...

Tragizm Judyma

Doktor Tomasz Judym to główna postać powieści Stefana Żeromskiego „Ludzie bezdomni”. Pod koniec książki bohater widzi rozdartą sosnę – staje...

Człowiek uczy się całe życie...

Wielu z nas słyszało nieraz mądrość „człowiek uczy się przez całe życie”. Zazwyczaj nie przywiązujemy do tej myśli specjalnej uwagi. Stwierdzamy że to...

Problem winy niezawinionej (motyw...

Jedną z najistotniejszych problemów XX wieku jest wina niezawiniona. W czasie obu wojen światowych ale również po ich końcu miliony ludzi zostało zamordowanych...

Dlaczego XVI wiek nazywamy złotym...

Szesnasty wiek był szczególnym okresem w historii Polski. To właśnie w tym stuleciu polski król (Zygmunt I Stary) odbierał na krakowskim rynku hołd od pruskiego...

Motyw vanitas w literaturze i sztuce...

Słowo „vanitas” to po łacinie „marność”. Przez wieki najpopularniejszym językiem w jakim czytano Pismo Święte była bowiem łacina – i właśnie...

Obraz szkoły w „Ferdydurke”...

Józio - główny bohater i narrator „Ferdydurke” - obudził się o dziwnej porze. Początkowo miał wrażenie że musi pędzić na dworzec. Dopiero po...