Wypracowania.pl Unikalne i sprawdzone teksty

Sprawozdanie z przebiegu pierwszej walki o Brytanię w relacji Majora Kelleta

2 sierpnia 1940 roku objąłem dowództwo nad Dywizjonem 303, złożonym z polskich pilotów. 1 września o godzinie 16.00 otrzymaliśmy rozkaz wyruszenia do walki. Zostaliśmy włączeni do eskadry A. Dowodziłem kluczem sześciu Hurricanów. Po kilku minutach na horyzoncie pojawiły się niemieckie bombowce zbliżające się od strony Francji. Dywizjon skierował się w ich kierunku, ale niespodziewanie nadleciały trzy Messerschmitty 109. Ja wraz z sierżantem Eugeniuszem Szapotnikowem i Stefanem Karubinem wzięliśmy je na cel. Zlikwidowałem środkowy samolot, a dwie boczne uciekające  maszyny zostały zestrzelone przez Polaków.

Kiedy zostałem bez osłony niemal natychmiast pojawiły się kolejne trzy Messerschmitty, które miały zamiar mnie zaatakować. Sytuacja ta spotkała się z błyskawiczną reakcją Polaków z drugiego klucza. Zanim zdążyłem się zorientować, porucznik Mirosław Ferić i sierżant Wunsche zestrzelili dwa samoloty, które stanowiły dla mnie poważne zagrożenie.

Porucznik Zdzisław Hanneberg odłączył się od klucza i ruszył za jednym z nadlatujących Messerschmittów. Zniknął nam z pola widzenia. W czasie pogoni strącił jeden wrogi samolot. Do bazy powrócił jako ostatni. Cała akcja została przeprowadzona niezwykle profesjonalnie, błyskawicznie i skutecznie. Polscy piloci wykazali się odwagą i determinacją w działaniu. Dzięki ich refleksowi i umiejętnościom bojowym nie zostałem zestrzelony przez samoloty nieprzyjaciela. Pierwszy dzień walki Dywizjonu 303 pozwala sądzić, że żołnierze ci należą do elity armii aliantów.

Ronald Gustave Kellet, Major Armii Brytyjskiej

Losowe tematy

Bohater romantyczny – charakterystyka...

Definicja Bohater romantyczny to jednostka szczególna wyróżniająca się spośród otaczającego ją społeczeństwa. Zbiór cech postaci tego typu...

„Tango” jako dramat rodzinny

Bohaterowie „Tanga” Sławomira Mrożka - z wyjątkiem Edka - połączeni są więzami krwi. Trzypokoleniowa rodzina do której należą dalece odbiega jednak...

„W ludziach jest więcej rzeczy...

Albert Camus był wielkim pisarzem laureatem nagrody Nobla człowiekiem uznawanym wręcz za „sumienie Francji”. Stwierdził on kiedyś że W ludziach jest więcej...

„Wesele” jako dramat symboliczny...

Wyspiański w „Weselu” posługuje się wyrazistymi symbolami które są nośnikami określonych znaczeń i funkcji. W dramacie odnajdziemy zatem symboliczne...

Opis maskotki

Na półce w moim pokoju leży pluszowy królik. Maskotka która kiedyś wydawała mi się olbrzymia ma w rzeczywistości około pół metra wysokości....

Groteska w „Tangu”

Ubrana niczym nastolatka i z pasją oddająca się beztroskiej grze w karty babcia; wuj - przedstawiciel dawnej inteligencji - który stara się maskować grzeczność...

Motyw Boga i wiary w literaturze...

Od stuleci człowiek zmagał się z problemami metafizycznymi. Kwestia istnienia Boga powinności człowieka wobec Stwórcy oraz teologiczne rozważania zajmowały najtęższe...

Cnota – trwała wartość czy...

Rozważania na temat cnoty jej wartości i jej form należą do kwestii najczęściej poruszanych przez filozofów i artystów. Wydaje się to rzeczą dość oczywistą...

Totalitaryzm w „Folwarku zwierzęcym”...

„Folwark zwierzęcy” George’a Orwella to czytelna parabola totalitarnego systemu politycznego. Pisarz zawarł w swojej powieści wyrazistą aluzję do rewolucji...