Wypracowania.pl Unikalne i sprawdzone teksty

Średniowieczna wizja Boga, świata i człowieka

Średniowiecze było epoką, którą zapoczątkował upadek Cesarstwa Zachodniorzymskiego w roku 476, natomiast za datę kończącą ten okres uznaje się między innymi rok 1492 – odkrycie Ameryki. Wieki średnie były okresem, który posiadał swą odrębną wizję Boga, świata i człowieka. W centrum zainteresowania ówczesnych ludzi był właśnie Bóg.

Teocentryzm średniowiecza ma mocne oparcie w ówczesnej filozofii. Św. Augustyn podkreślał istnienie bytu doskonałego i niezależnego od pozostałych czynników. Święty Tomasz z Akwinu przedstawił drabinę bytów, na której szczycie znajdował się Bóg. Obraz Boga w średniowieczu to zatem obraz bytu niezależnego, który jest stwórcą świata. Popularny był kreacjonizm, wedle którego Bóg stworzył świat z nicości. Średniowieczny świat był światem dualnym opartym na przeciwieństwach. Myśl o osiągnięciu nieba była jedynym właściwym celem egzystencji. Bóg był wartością największą. Świętość była możliwa do osiągnięcia między innymi przez ascezę, odrzucenie tego co ziemskie i grzeszne. Bóg jest więc wszechmocny, zajmujący najwyższe miejsce w hierarchii bytów.

Człowiek w epoce średniowiecza nie jest stawiany na piedestale. Tworzone są anonimowe dzieła, które służyć mają wychwalaniu Boga. Człowiek podczas swojego ziemskiego życia może pełnić różne role. Powstająca w owym okresie literatura parenetyczna miała się przyczynić do wskazania właściwego postępowania człowiekowi. Wzorcami byli władcy, rycerze oraz asceci.

Najważniejszymi dla średniowiecznej wizji świata, Boga i człowieka było istnienie mocnych wzorców, teocentryzm oraz hierarchizacja. Poglądy te miały odbicie w twórczości zarówno świeckiej jak i religijnej. Gatunek chasons de geste byłopowieścią o czynach sławnych rycerzy. Popularne były wszelkie moralitety, tworzono również kazania czy mirakle pokazujące życie Matki Boskiej oraz świętych.

Losowe tematy

Tragizm w Procesie

„Proces” Franza Kafki ma opinię jednej z najbardziej pesymistycznych książek XX wieku. Paradoksalnie właśnie owa mroczna wizja doskonale wyraża przemiany jakie...

Mesjanizm w Dziadach

Trzecia część „Dziadów” Adama Mickiewicza postrzegana jest jako dramat narodowy. Twórca zawarł w niej nawiązującą do Biblii i Narodu Wybranego...

Odwaga walki zbrojnej i inny rodzaj...

W ciągu dziejów przedstawiciele chyba wszystkich narodowości musieli wielokrotnie toczyć wojny. Obrona praw i wolności ojczyzny wymagała od wielu poświęcenia zdrowia...

Charakterystyka porównawcza Cześnika...

Dwie podzielone murem części zamku oraz dwóch bohaterów między którymi wznosi się mur niezgody - tak można pokrótce zarysować fabułę „Zemsty”...

Narrator i narracja w „Innym świecie”...

W „Innym świecie” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego występuje narracja pierwszoosobowa. Narratorem jest Gustaw porte parole autora postać której autor wyraźnie...

Liryka apelu (inwokacyjna) – charakterystyka...

Charakterystyka znaczenia rolaLiryka inwokacyjna to szczególny typ liryki który bywa nazywany również liryką zwrotu do adresata. Jak sama nazwa wskazuje...

Wątek miłosny w „Potopie”....

We wstępie do „Potopu” narrator opowiada o pułkowniku Herakliuszu Billewiczu. Ten żarliwy patriota zaznaczył w testamencie że jego wolą jest aby wnuczka panna...

Kreacje matek w „Przedwiośniu”...

Figura matki jest istotna we wszystkich kulturach ale nie będzie przesadą stwierdzenie że szczególną rolę zdobyła w kulturze polskiej. W końcu nawet w języku obiegowym...

Wiliam Turner Statek niewolniczy...

„Statek niewolniczy” to dzieło stworzone przez Wiliama Turnera. Malarz który przez wielu nazywany jest prekursorem impresjonistów oraz malarzem żywiołów...