Unikalne i sprawdzone teksty

Stanisław Wyspiański, Dziewczynka – interpretacja i analiza obrazu

W malarstwie Stanisława Wyspiańskiego dzieci zajmowały miejsce szczególne. Artysta cenił ich naturalność i delikatność, chętnie przenosząc się w rzeczywistość zaczerpniętą z dziecięcych marzeń. Jednym z obrazów wpisujących się w ten nurt jest „Dziewczynka w niebieskim kapeluszu” - pełen niezwykłości portret zwykłego dziecka.

Opis

Zwrócone w lewą stronę (a więc prawą dla widza) czarne oczy zdają się zatapiać w świecie fantazji. Głowa dziewczynki jest lekko pochylona, a jej skrzyżowane ręce mocno obejmują własne ciało w taki sposób, by dłonie dotykały ramion. Luźny strój (barwy zbliżonej do oliwkowej lub zgniłej zieleni) z delikatnymi zdobieniami - niebieskim guzikiem, koronkowym kołnierzem i białymi paskami na rękawach - swobodnie otacza ciało portretowanej postaci, tworząc jakby kombinezon ochronny. Łagodnie zarumieniona twarz dziewczynki, jej zgrabny nosek i wyraźnie zarysowane usta zdają się wyrażać spokój, rozmarzenie. Czarne włosy przedstawionej kobiety skrywają się pod kapeluszem tej samej barwy, którego finezyjnym zdobieniem jest szafirowa kokardka.

Portret wykonany został techniką pastelową na płótnie o rozmiarach 31x44cm. Pociągnięcia pędzla tworzą płynne i swobodne linie, co charakteryzuje malarstwo secesyjne.

Interpretacja

Dzieło Wyspiańskiego rozczula odbiorcę. Ukazana na nim dziewczynka - wciąż będąca w dziecięcym wieku - z wielkim spokojem spogląda w dal, obejmując własne ciało. Zdaje się być pogrążona w świecie marzeń - bezpiecznym, komfortowym. Patrząc na nią, można także odnieść wrażenie, iż odczuwa smutek, żal. Dokładne określenie jej emocji jest jednak niemożliwe.

Jednym z najbardziej wyrazistych elementów obrazu jest kapelusz znajdujący się na głowie dziewczynki. Nie tylko ożywia on tonację kolorystyczną płótna, ale także skupia wzrok w określonym punkcie. Z drugiej strony zdaje się on nie pasować do delikatnej i dziecięcej postaci.

Obraz Stanisława Wyspiańskiego można odczytywać jako swego rodzaju studium dzieciństwa. Przedstawione zostało ono, podobnie jak na innych płótnach artysty, jako czas silnych, a zarazem trudno dostępnych, niemożliwych do odgadnięcia z perspektywy człowieka dorosłego. Z kolei strój dziewczynki - jakby niepasujący do jej wieku - zdaje się podkreślać fakt, iż w każdym człowieku istnieje sfera dziecięcych emocji.

Rozwiń więcej
Stanisław Wyspiański - "Dziewczynka w niebieskim kapeluszu"

Losowe tematy

Opis planety Małego Księcia

Mały Książę mieszkał na maleńkiej planecie którą w 1909 roku odkrył pewien turecki astronom. Naukowiec nadał jej oficjalną nazwę asteroidy B-612. Na planecie...

Zjawy w „Weselu” – symbolika...

Widmo – objawia się Marysi. Jest to zmarły narzeczony dziewczyny malarz Ludwik de Laveaux. Mężczyzna zmarł w Paryżu gdzie wyjechał studiować. Zaręczył się z...

Kobieta w romantyzmie i pozytywizmie...

W zdominowanym przez mężczyzn świecie dawnych wieków kobiety bardzo rzadko traktowano poważnie. Mogły być uważane za damy serca i obiekty westchnień ale artyści...

Oskarżanie Zenona Ziembiewicza...

Wysoki sądzie zasiadający dziś na ławie oskarżonych Zenon Ziembiewicz to człowiek który nie sprostał pokładanym w nim nadziejom. Jako prezydent zawiódł...

Opis zwierzęcia

Człowiek byłby na pewno bardzo nieszczęśliwy gdyby nie towarzyszyły mu zwierzęta! To nasi „bracia mniejsi”. Pomagają nam w pracy zabawiają nas swoimi figlami....

Pupa, gęba, łydka – symbolika

Język „Ferdydurke” można scharakteryzować jako żywy dynamiczny i bardzo oryginalny. Autor posługuje się różnymi stylami (wysokim średnim niskim) dostosowuje...

Na czym polega tragizm Edypa?

Bohater tragedii antycznej jest często postacią tragiczną. Tragizm związany jest z tym że bohater staje przed wyborem jednakże bez względu na to jaką decyzję podejmie...

Stanisław Wyspiański Macierzyństwo...

„Macierzyństwo” to jeden z najznamienitszych obrazów Stanisława Wyspiańskiego. Dzieło zostało wykonane techniką pastelową na płótnie o wymiarach...

Claude Monet Impresja wschód słońca...

Malując w 1873 roku największe swoje dzieło Claude Monet nazwał go „impresją” chcąc w ten sposób podkreślić ulotność uchwyconej na płótnie...