Wypracowania.pl Unikalne i sprawdzone teksty

„Tango” jako dramat rodzinny

Bohaterowie „Tanga” Sławomira Mrożka - z wyjątkiem Edka - połączeni są więzami krwi. Trzypokoleniowa rodzina, do której należą, dalece odbiega jednak od typowych wyobrażeń na ten temat. Już zamieszczone w didaskaliach opisy strojów poszczególnych postaci skłaniają do refleksji, sugerując, że w domu Stomila i Eleonory zachwiany został tradycyjny porządek.

Rodzinę ukazaną w „Tangu” Sławomira Mrożka, co zostało wspomniane, tworzą trzy generacje. Najstarszą z nich reprezentują Eugenia (babcia Artura) i Eugeniusz (wuj Artura). Zdecydowanie nie wpasowują się oni w rolę nestorów i moralnych opiekunów rodu. Babcia Eugenia to postać przewrotna i skutecznie wymykająca się babcinej konwencji. Obserwując ją, można odnieść wrażenie, że jest korzystającą z życia pełnymi garściami nastolatką. Z kolei wuj Eugeniusz, trochę zbyt ugrzeczniony jak na standardy panujące w domu bohaterów, nie wyrzeka się dobrej zabawy.

Drugą generację reprezentują Eleonora i Stomil - sprawcy całego zamieszania. Z dumą opowiadają oni Arturowi, że to właśnie dzięki buntowi ich pokolenia młodzieniec może rozkoszować się niemalże zupełnie nieograniczoną wolnością. Bohaterowie ci nie tyle nie są w stanie wziąć na siebie obowiązków przewodników rodziny, co w ogóle nie próbują. Stomil poświęca cały swój czas awangardowym eksperymentom artystycznym, jego żona zaś łączy grę w karty z namiętnym romansem z Edkiem.

Dom będący sceną „Tanga” pogrążony jest w chaosie. Na taki stan rzeczy nie wyraża zgody przedstawiciel najmłodszego pokolenia - Artur. Młodzieniec dość jasno daje do zrozumienia, że jego generacja nie ma już przeciwko czemu się buntować, gdyż wszystkie zasady zostały zniesione. Dlatego też staje w opozycji do „porządku” wprowadzonego przez jego rodziców. Nieco inaczej wygląda sytuacja Ali, która chwilami zdaje się być zupełnie zafascynowana tym, w jaki sposób żyje się u Stomila i Eleonory.

W „Tangu” przedstawiony został więc odwrócony konflikt pokoleń. Reprezentant najmłodszej generacji obecnej w utworze, student trzech fakultetów, pragnie przywrócić dawny porządek. Warto zastanowić się, przeciwko czemu w rzeczywistości buntuje się Artur.

Więzi łączące mieszkańców domu Stomila i Eleonory są jedynie pozorne. Większość czasu spędzają oni na grze w karty (symbolika gry, która pozwala ukrywać autentyczne emocje), a rozmowy ograniczają do prostych frazesów. Tak naprawdę zdają się oni być dla siebie przede wszystkim właśnie partnerami do kart. Eleonora bezwstydnie zdradza Stomila (to fakt powszechnie znany domownikom), a ojciec Artura zachowuje się, jak gdyby coś takiego nigdy nie miało miejsca. Bohaterowie nie mówią o swoich uczuciach, nie uwzględniają wzajemnie własnych potrzeb, nie okazują sobie szacunku. Taki stan rzeczy Eleonora tłumaczy słowami, że najpewniej nie mają za co siebie szanować.

Nieograniczona wolność, którą wywalczyło pokolenie rodziców Artura, stała się prawdziwym przekleństwem. W szczerej rozmowie z Alą Eleonora wyznaje, że człowiek wolny nie może przyznać się do faktu bycia nieszczęśliwym. Żona Stomila cierpiała przecież z powodu niedostrzegania przez męża jej romansu z Edkiem.

Rodzina ukazana w „Tangu” zdaje się być rodziną tylko z powodów biologicznych. Rozkład wewnętrznych więzi, egoizm oraz nikłe zainteresowanie bliskimi tworzą idealne warunki do tego, by w domu pojawił się ktoś taki jak Edek. Brutalny i niezbyt inteligentny mężczyzna przebojem wdziera się w życie rodziny, budząc fascynacje domowników swą siłą witalną i naturalnością. Edek nie tkwi w żadnej sztucznej konwencji, nie musi udawać kogoś, kim nie jest. Okazuje się jednak, że jego wpływ na rodzinę Artura jest skrajnie destruktywny.

„Tango” z pewnością można określić mianem dramatu rodzinnego. Dramat Mrożka ukazuje bowiem zgubne skutki dezintegracji więzi oraz odejścia od norm moralnych w obrębie tego rodzaju grupy. Interesującym kontekstem jest tutaj „Nie-boska komedia” Zygmunta Krasińskiego. Mąż - główny bohater dramatu romantycznego - także przedłożył własne dobro nad rodzinę (ukochał poezję), przez co nigdy już nie zaznał spokoju wśród najbliższych (stracił żonę, a Orcio - jego syn - obdarzony został przeklętym darem poetyckich wizji).

Losowe tematy

Motyw danse macabre w „Rozmowie...

Śmierć była w XV wieku czyli w okresie powstania „Rozmowy mistrza Polikarpa ze Śmiercią” tematem nad wyraz popularnym. Wynikało to zarówno z przyczyn...

Czy życie bez tajemnic byłoby...

Każdy człowiek posiada swoje sekrety tajemnice których nie chce wyjawić. Wydaje się to być zupełnie naturalnym. Moim zdaniem życie bez tajemnic byłoby uboższe....

Charakterystyka porównawcza Don...

Don Kichot i jego giermek Sancho należą do najbardziej znanych par z literatury światowej. Zarówno ich wygląd jak i podejścia do życia różnią się ale są...

Hasła pozytywizmu w „Lalce”...

Pozytywizm jako nurt ideowy rozwijał się na ziemiach polskich po upadku powstania styczniowego - jego początek datowany jest więc na rok 1864. Kolebką tego nowego prądu...

Św. Franciszek jako ideał świętego...

Święty Franciszek swoją postawę od samego początku starał się wzorować na Jezusie widząc w Nim najwyższy ideał. Wkroczył więc na drogę ubóstwa i cnoty wyrzekając...

Świętoszek Moliera jako przykład...

„Świętoszek” Moliera słusznie jest uznawany za znakomitą satyrę na hipokryzję religijną. Jednak nie wyczerpuje się w tym znaczenie utworu. Stanowi on bowiem...

Co to znaczy „być sobą”? Rozwiń...

Współczesny człowiek często słyszy radę by „być sobą”. Zachęcają nas do tego pisarze aktorzy dziennikarze. Często sprawiać to może zabawne wrażenie...

Abstrakcjonizm – charakterystyka...

Charakterystyka kierunku cechy opis założenia Abstrakcjonizm to kierunek który wyrósł z kilku innych nurtów przyjmujących podobne założenia w dziedzinie...

Pan Tadeusz jako epopeja narodowa

Epopeja oznacza rozbudowany utwór poetycki o charakterze epickim który ukazuje ważne doniosłe z punktu widzenia danej zbiorowości wydarzenia historyczne kreując...