Unikalne i sprawdzone teksty

Upadek Ikara, Peter Bruegel - opis i interpretacja obrazu

Upadek Ikara” to obraz, którego autorem jest Peter Bruegel. Szesnastowieczne dzieło odwołuje się w swojej tematyce do mitologii przedstawiając wydarzenie w zupełnie inny sposób. Peter Bruegel stworzył niezwykle barwne dzieło, które oddaje scenę z perspektywy lotu ptaka.

Tytułowy Ikar nie jest postacią, która zajmowałaby centralne miejsce obrazu. Wręcz przeciwnie, by dostrzec mitycznego bohatera należy szczegółowo przeanalizować dzieło. Można dostrzec samotność młodego mężczyzny, który upada do wody. Pozostałe postaci przedstawione na obrazie nie zwracają uwagi na dramat syna Dedala.

Obraz cechuje kompozycja otwarta. Widz otrzymuje niewielki fragment pejzażu, którego elementem jest Ikar. Niezwykle wiernie oddana jest przyroda i panujące warunki pogodowe. Zastosowanie jasnych barw służy podkreśleniu, że dzień jest niezwykle słoneczny, morze jest spokojne, ukazane w odcieniach niebieskiego.

Na pierwszym planie widoczna jest osoba, która orze pole. Człowiek podąża za koniem, nie zwracając uwagi na wydarzenia, które mają miejsce nieopodal niego. Nieco niżej znajduje się kolejna osoba. Pasterz, który pasie swoje owce.

Ten niezwykły pejzaż cechuje niezwykła szczegółowość, która tyczy się zarówno elementów krajobrazu, jak i postaci przedstawionych na obrazie. Ważnym elementem całości jest także jej kolorystyka. Niezwykle żywa i realistyczna. Widocznym jest także to, że przyroda nie stanowi tła, lecz jest bardzo ważnym elementem dzieła.

Peter Bruegel pokazał wydarzenie znane z mitologii jako mało znaczący epizod. Dramat Ikara wydaje się być tylko jego jednostkową sprawą. Postać jest mało widoczna, stanowi zaledwie element krajobrazu. Przedstawione na obrazie postaci pochłonięte są swoimi zajęciami. Nie zwracając uwagi na siebie nawzajem, nie poświęcają też jej mitycznemu marzycielowi. Obraz pokazuje niezwykłe zdystansowanie jednostek i obojętność.

Rozwiń więcej
"Upadek Ikara", Peter Bruegel

Losowe tematy

Koncepcja ludzkiego losu w "Chłopach"...

„Chłopi” to powieść wielowątkowa i bogata w różnorodne sensy. Jedną z jej płaszczyzn znaczeniowych jest koncepcja ludzkiego losu. Władysław Reymont...

Środki stylistyczne w Reducie Ordona...

„Reduta Ordona” napisana została przez Mickiewicza w 1832 r. kiedy poeta przebywał w Dreźnie. Podtytuł „Opowiadanie adiutanta” sugeruje że podmiotem...

Pablo Picasso Martwa natura z kotem...

Obraz Pablo Picassa „Martwa natura z kotem” (określany też niekiedy jako „Martwa natura z kotem i rakiem”) pochodzi z 1962 roku. Martwa natura była...

Don Kichot i Sancho Pansa – porównanie...

Don Kichot i jego giermek Sancho Pansa to bodaj najbardziej znana para literatury światowej. W literackich odniesieniach czy w ikonografii postacie te stanowią swego rodzaju...

Portrety XVIII-wiecznych Polaków...

XVIII wiek przyniósł Polsce wielkie zmiany – stworzono Komisję Edukacji Narodowej uchwalono pierwszą w Europie konstytucję. To wszystko nie byłoby jednak możliwe...

Obraz Polski jako matki w literaturze...

Epoka renesansu i epoka baroku były okresami zgoła odmiennymi jeśli chodzi o założenia typ twórczości czy wreszcie o przekazywane przez twórców idee....

Wygnanie z raju - interpretacja...

„Wygnanie z raju” to obraz stworzony przez Massaccia. Dzieło to fresk który znajduje się w kaplicy Brancaccich. Piętnastowieczne dzieło jest przedstawieniem...

Znaczenie „Bogurodzicy” –...

Jako najstarsza znaleziona pieśń religijna spisana w języku polskim stanowi „Bogurodzica” ważne dzieło dla badań nad gatunkami średniowiecznymi. Nie tylko...

Naturalizm w „Ludziach bezdomnych"...

Powieść Stefana Żeromskiego „Ludzie bezdomni” odczytywać można na kilku poziomach. Zwiera ona mocny ładunek symbolizmu – obrazy takie jak rozdarta sosna...