Piosenka o porcelanie – interpretacja i analiza

„Piosenka o porcelanie” Czesława Miłosza to wiersz, który powstał niedługo po II wojnie światowej i odwołuje się do doświadczeń z tego trudnego czasu. Wiersz otwiera rozbudowana apostrofa do porcelany, której zniszczenie stanowi dla podmiotu dotkliwą stratę. Porcelanowy serwis zostaje opisany za pomocą wyliczeń i epitetów: „różowe spodeczki”, „kwieciste filiżanki”. W obrazie tym uderzające wydają się wyraziste, jaskrawe barwy oraz zastosowane zdrobnienia. Środki te oddają piękno porcelany, a także emocjonalny stosunek podmiotu wiersza do wspaniałego serwisu.

Części porcelany zostają również obdarzone epitetem „maleńkie”, podkreślającym kruchość i nietrwałość. Środki zastosowane przez poetę do opisu porcelany wyraźnie kontrastują z innymi elementami lirycznego świata. Oto bowiem rozbita porcelana leży na brzegu rzeki, a nad nią rozpościera się krajobraz zagłady. Jest to przestrzeń zaraz po bitwie – niedawno przeszły tu tanki, w powietrzu wiruje jeszcze puch z rozprutych pierzyn, widać złamaną jabłoń, wokół dominuje czerń i słychać stękanie ziemi oraz trzaski.

Porcelana jest zatem fragmentem świata zniszczonego przez wojnę. W wierszu pełni ona funkcję synonimu piękna, kruchości, czułości – wszystkiego, co uległo zagładzie. Podmiot wiersza codziennie przechadza się nad rzeką i przygląda się temu, co na zawsze odchodzi w niepamięć. Podkreśla to wymowny poetycki obraz porcelany zgrzytającej pod jego butami. Wojna jest zatem totalną zagładą, unicestwieniem humanistycznych wartości i triumfem ciemności nad światłem.