Śmierć Marata, Jean Louis David - opis, interpretacja i analiza obrazu

„Śmierć Marata” to niezwykłe przedstawienie kresu życia człowieka, którego autorem jest Jean- Louis David. Jest to przedstawienie konającego przywódcy rewolucji, którego mordercą była Charlotte Corday. Oświeceniowe studium ostatnich chwil życia Jeana-Paula Marata obecnie można podziwiać w muzeum mającym siedzibę w Brukseli.

Opis obrazu

Na obrazie przedstawiona jest postać, którą był przyjaciel autora dzieła. Znajdujący się w wannie człowiek ma głowę owiniętą białym płótnem. Jego skóra jest niezwykle blada. Konająca osoba w ręku dzierży zapisaną kartkę. W drugiej, bezładnie opadającej dłoni mężczyzna trzyma pióro. Ciemne tło oraz niezwykła bladość akcentują wymowę dzieła. Poza tymi barwami użyty został brąz oraz ciemna zieleń.

Wartą uwagi jest postawa osoby konającej. Znajdujący się w wannie Marat nie wydaje się cierpieć. Jego twarz przyjęła wyraz spokoju. Głowa delikatnie opada, a ręka zwisa bezładnie. Wydawać by się mogło, że przedstawiona postać śpi.

Analiza

Taki sposób przedstawienia postaci pokazuje śmierć jako spokojne odejście ze świata żywych. Marat zostaje uchwycony w otoczeniu charakterystycznych dla niego przedmiotów. Ciemna kolorystyka tła stanowi dodatkową ekspozycję osoby umierającej.

Interpretacja

Obraz ten można interpretować przede wszystkim jako przedstawienie zjawiska śmierci. Jest to wydarzenie, które zostało uchwycone niczym zapadnięcie w sen. Mimo, że cała wymowa obrazu jest niezwykle przejmująca, brak jest jednoznacznych środków przekazu, które wskazywałyby na żal czy chęć walki ze śmiercią.

Przedstawiona na obrazie postać uchwycona jest w sposób klasyczny. W ręku dzierży list od morderczyni. Mimo, że śmierć nie nastąpiła z przyczyn naturalnych, ciało umarłego nie wskazuje na przerażenie czy próby walki. Niezwykle spokojna postać jest nieco wyidealizowanym obrazem bohatera, który zginął walcząc o idee.