Psalm 23 znajduje się w biblijnej „Księdze psalmów” i nosi tytuł: „Bóg pasterzem i gospodarzem”. Tytuł utworu wskazuje na jego symboliczne odczytanie, gdzie Bóg występuje w roli pasterza, troszczącego się o swoje owce. Bóg jest także gospodarzem, który pragnie jak najlepiej przywitać w swym domu gości.
Pasterz daje swym owcom wszystko, co najlepsze: pasie je na najwspanialszych pastwiskach i pozwala ochłodzić się i odpocząć, gdy jest to konieczne. Tak samo jest z Panem, który opiekuje się ludźmi wiernymi oraz grzesznikami, którzy się nawrócili. Pragnie podarować im wszystko co najlepsze i opiekuje się również tymi ludźmi, którzy zbłądzili. Pan jest zatem dobry, troskliwy, opiekuńczy oraz miłosierny.
Pan jest moim pasterzem, nie brak mi niczego.
Pozwala mi leżeć na zielonych pastwiskach.
Prowadzi mnie nad wody, gdzie mogę odpocząć:
orzeźwia moją duszę.
Wiedzie mnie po właściwych ścieżkach
przez wzgląd na swoje imię.
Człowiek czuje się silny, gdy wie, że jest przy nim Bóg. Nawet, gdy człowiekowi zdarzy się zbłądzić, to wie, że Pan pomoże mu powrócić na właściwą ścieżkę. Ciemna dolina symbolizuje tutaj sytuację zagrożenia i niebezpieczeństwa, natomiast laska i kij, będące metaforą bezpieczeństwa Pańskiego, stanowią rodzaj oparcia w trudnych chwilach oraz pełnią funkcję obronną w sytuacji zagrożenia.
Chociażbym chodził ciemną doliną,
zła się nie ulęknę,
bo Ty jesteś ze mną.
Twój kij i Twoja laska
są tym, co mnie pociesza.
Następnie Bóg zostaje porównany do gospodarza, który dla swych gości zastawia stół najlepiej jak może. W domu Bożym każdy człowiek ma wszystkiego pod dostatkiem, dzięki czemu może wieść szczęśliwe życie wieczne. Ponadto Bóg podczas uczty namaszcza głowę podmiotu lirycznego. Ten symboliczny gest świadczy o tym, że stał się on wybrańcem Bożym
Stół dla mnie zastawiasz
wobec mych przeciwników;
namaszczasz mi głowę olejkiem;
mój kielich jest przeobfity.
Życie wieczne jest tym, co daje podmiotowi lirycznemu radość. Wie on, że Bóg jest dobry i łaskawy i przyjmuje do swego domu także grzeszników, którzy się nawrócili.
Tak, dobroć i łaska pójdą w ślad za mną
przez wszystkie dni mego życia
i zamieszkam w domu Pańskim
po najdłuższe czasy.
Utwór składa się z dziewiętnastowersowej strofy, która ma nieregularną liczbę sylab oraz nierównomierny rozkład akcentów.
W psalmie 23 podmiot liryczny porównuje Boga do najlepszego pasterze i gospodarza. Pragnie on osiągnąć życie wieczne i zamieszkać w Królestwie Niebieskim, gdzie może czuć się bezpiecznie u boku Pana. Utwór ma więc charakter pochwalny. Natomiast siebie podmiot liryczny porównuje do owcy, która znajduje się pod opieką Boga i doświadczaja łaski Pańskiej.
W utworze można odnaleźć liczne środki stylistyczne, m.in.:
• porównanie: „Pan jest moim pasterzem”;
• metafory: „pozwala mi leżeć na zielonych pastwiskach”, „Twój kij i Twoja laska są tym, co mnie pociesza”;
• epitety: „zielone pastwiska”, „właściwe ścieżki”, „ciemna dolina”; „kielich przeobfity”, „najdłuższe czasy”;
• apostrofy: „Ty jesteś ze mną”;
• przerzutnie: „Twój kij i Twoja laska/ są tym, co mnie pociesza”;
• uosobienie: „dobroć i łaska pójdą w ślad za mną”.
Psalm 23 znajduje się w biblijnej „Księdze psalmów” i nosi tytuł: „Bóg pasterzem i gospodarzem”. Tytuł utworu wskazuje na jego symboliczne...
Geneza Trzecia część „Dziadów” nazywana jest także „Dziadami drezdeńskimi” ze względu na fakt iż powstała właśnie w stolicy Saksonii....
„Roki” to wiersz Czesława Miłosza pochodzący z przedwojennego okresu twórczości poety. Autor związany był wówczas z wileńską grupą „Żagary”...
„Powrót prokonsula” Zbigniewa Herberta to wiersz którego tematem są moralne rozważania rzymskiego urzędnika. Tekst można również odczytywać...
Streszczenie Ballada rozpoczyna się opisem położenia jeziora oraz zwrotem do adresata i zachętą do zobaczenia jeziora. Pojawia się opis jeziora Świteź zarówno...
Streszczenie skrótowe Epos Wacława Potockiego rozpoczyna się inwokacją do Boga. Następnie pojawia się rozbudowany pełen aluzji mitologicznych i biblijnych opis ówczesnej...
„Głos w sprawie pornografii” Wisławy Szymborskiej to ironiczny wiersz w którym poetka dokonuje przewrotnego porównania myślenia do pornografii. Tekst...
Geneza czas i miejsce akcji Miejscem akcji jest głównie wieś Pognębin. Pojawia się także nazwa Gravelotte gdzie Bartek bierze udział w bitwie. Akcja dzieje się...
Opracowanie Akcja utworu toczy się w kilku miejscach. Pierwszym z nich jest Osada czyli miejsce wakacyjnego wypoczynku bohaterów. Na co dzień mieszkają oni jednak w...