Unikalne i sprawdzone teksty

Do Mecenasa, Horacy – interpretacja i analiza

Utwór Horacego pt. „Do mecenasa” znajduje się w I tomie „Pieśni”. Podmiot liryczny zwraca się w nim do Mecenasa, czyli do protektora sztuki poety.

Horacy, w tym utworze, nawiązuje do legendy, która głosiła, że wielcy poeci nie umierają, lecz przemieniają się w łabędzie. Owa przemiana jest opisywana przez podmiot liryczny. Prezentuje on metamorfozę w łabędzie w sensie dosłownym: człowiek obrasta w pióra i nabywa skrzydeł. Jednakże to ostatnie może być już odczytywane w znaczeniu metaforycznym, gdyż skrzydła dają możliwość lotu, a zatem perspektywę wzniesienia się ponad innych:

Niezwykłe mając i nie kruche skrzydła
wzlecę poeta z dwóch natur złożony
w przejrzysty eter nie będę już dłużej
mieszkał na ziemi i wyższy nad zawiść

W utworze można znaleźć także wątki autobiograficzne, co pozwala na utożsamienie podmiotu lirycznego z samym autorem wiersza. Wspomina on bowiem, że wywodzi się z niższych warstw społecznych, ale dzięki swemu talentowi, będzie teraz górował nad wszystkimi. Używa przy tym apostrofy do Mecensa, gdyż w znacznej mierze, to właśnie jemu zawdzięcza swój sukces. W tym fragmencie, podmiot liryczny nawiązuje do motywu „non omnis moriar”, czyli ‘nie wszystek umrę’, gdyż zostanie po nim nieśmiertelna cząstka, jaką jest poezja:

wzgardzę miastami ja co z ubogiego
rodu wyszedłem a goszczę u ciebie
ja Mecenasie mój drogi nie umrę
nie będę więźniem za wodami Styksu

Dzięki owej przemianie w łabędzia, podmiot liryczny będzie wolny i niezależny, będzie mógł przekraczać granice miast i państw. Stanie się sławny i nieśmiertelny. Zatem ów łabędź może być odczytany w sensie metaforycznym – jako poezja, która również daje sławę i nieśmiertelność. Daje też szansę, że poetę poznają na całym świecie, gdyż literatura nie zna granic.

Tuż tuż chropawa mi skóra golenie
ściska przemieniam się w ptaka o białym
łbie u ramion i zewsząd u palców
jakież mi gładkie wyrastają pióra
Szybszy niż Ikar już oglądam w locie
huczącą w dole cieśninę Bosforu
Syrty Getulów śpiewający łabędź
hyperborejskie nawiedzam równiny
mnie pozna Dak i mieszkaniec Kolchidy
Gelon siedzący aż na końcu świata
mnie uzna moje będzie chwytał pieśni
Hiszpan obyty i Gal znad Rodanu

Podmiot liryczny porusza także problem własnego pogrzebu. Prosi, by mu go zaoszczędzono, gdyż on – jako nieśmiertelny poeta – uniknie pogrzebu. Nie będzie więc żalów i lamentów, gdyż poezja, a wraz z nią poeta, żyją wiecznie. Zatem dla Horacego moment śmierci nie oznacza nieszczęścia, gdyż ma on świadomość, że jego cząstka będzie żyła wiecznie:

Niechaj nie będzie nenni na zbytecznym
pogrzebie ani szkaradnych narzekań
i żalów zabroń uderzać w lamenty
i niepotrzebnych oszczędź mi honorów

Utwór składa się z sześciu, czterowersowych strof.  Wiersz jest jedenastozgłoskowcem, w którym oprócz apostrof pojawiają się także liczne przerzutnie, nadające utworowi odpowiednią kompozycję i rytm. Odnaleźć można także liczne metafory oraz epitety, np. „chropowa skóra”, „hucząca cieśnina”, „szkaradne narzekania”. Widoczne jest także porównanie lotu łabędzia do lotu Ikara, jednakże poeta jest szybszy i może wznieść się znacznie wyżej niż mitologiczny bohater.

W tekście pojawia się także wiele nawiązań do krain antycznych oraz mitologii: wody Styksu, Ikar, Bosfor, Kolchida czy Rodan.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Mit o Prometeuszu - streszczenie...

Streszczenie Prometeusz który był jednym z tytanów uznawany jest za stwórcę człowieka. Wykradł kilka iskier z rydwanu słońca i z tego stworzył ludzką...

O książce – interpretacja i...

Wiesz Czesława Miłosza „O książce” pochodzi z 1934 roku. W tym okresie przyszły noblista działał w wileńskiej grupie poetyckiej „Żagary” a jego...

Zbrodnia i kara – opracowanie...

Geneza Fiodor Dostojewski pisał „Zbrodnię i karę” w latach 1865 – 1866. Powieść ukazywała się w odcinkach na łamach czasopisma „Ruskij Wiestnik”....

Antygona Sofokles - opracowanie...

Geneza „Antygona” to antyczna tragedia grecka autorstwa Sofoklesa. Jest jednym z siedmiu zachowanych w całości utworów tego twórcy. Sofokles często...

Piosenka pasterska – interpretacja...

W „Piosence pasterskiej” Czesław Miłosz odwołuje się do toposu arkadii. Wizja krainy szczęśliwości wiecznej wiosny i dostatku od stuleci pojawiała się w...

„Kronika polska” Galla Anonima...

Geneza Według ustaleń historyków literatury (mam tu na myśli przede wszystkim Mariana Plezię) utwór pisany był na zlecenie najpewniej jakiegoś dostojnika...

Nie masz i po drugi raz nie masz...

W Pieśni XII (Niemasz i po drugi raz niemasz wątpliwości) Kochanowski porusza temat zaskakują swoją aktualnością. Otóż odnosi się do zazdrości która zawsze...

Szewcy – opracowanie interpretacja...

Geneza „Szewcy” to ostatni dramat Stanisława Ignacego Witkiewicza. Dzieło powstawało aż przez siedem lat (1927 - 1934) co związane było z rozczarowaniem autora...

Krótka rozprawa między trzeba...

Streszczenie: „Krótka rozprawa...” została wydana przez Reja w 1543 roku w Krakowie pod pseudonimem Ambroży Korczbok Rożek. Jej pełen tytuł to „Krótka...