Podmiot liryczny w utworze Horacego pt. „Do Deliusza” porusza problem filozofii stoickiej. Wspomina o złotym środku, który pozwala na rozwagę oraz harmonię i równowagę emocjonalną – bez nadmiernej radości i żalu:
Opanowany w godzinie klęski
i obcy szałom radości
takim pamiętaj być zawsze
na zgon skazany Deliuszu
Pamiętaj o tym czy smutnie mija
każdy dzień życia czy w święto
leżąc na trawie w ustroniu
pijesz starego falerna
Rad tych podmiot liryczny udziela komuś, kto jest mu bliski, gdyż pragnie jego szczęścia. Jednakże stoicyzm nie jest jedyną filozofią, w myśl której proponuje żyć przyjacielowi podmiot mówiący. Odnosi się także do tez epikureizmu, który w myśl zasady „carpe diem”, nakazuje cieszyć się chwilą. Adresat wiersza powinien czerpać z życia, póki ma na to siły. Przyjaciel proponuje mu życie biesiadne i zabawę, z którymi wiąże się wino:
Tu wina wonne olejki róże
szybko więdnące każ znosić
dopóki starczy dobytku
i czarnej nici trzech Parek
W wierszu poruszany jest także problem przemijania, gdyż przed śmiercią nikt nie ucieknie, bo jest ona sprawiedliwa i dotyka zarówno bogatych, jak i biednych. Wspomniane są Parki (czyli greckie Mojry), boginie losu, które decydować mogły o przyszłości ludzkiej. Zatem można cieszyć się i bawić, ale trzeba baczyć na to, że nie wiemy co przyniesie nam los. Może przynieść śmierć, nad którą czuwa bezlitosny Orkus. Dlatego też tym bardziej należy korzystać z życia, gdyż nie odwrócimy jego biegu:
Czyś potentatem z rodu Inacha
czyś z dołów nędzarz bezdomny
na jedno wyjdzie to w oczach
bezlitosnego Orkusa
Los na każdego z podziemnej urny
wypadnie prędzej czy później
wyrok na wieczne wygnanie
miejsca wyznaczy nam w barce
Utwór podsumowany jest myślą, że na każdego czeka śmierć, która jest nam pisana. Nie mamy wpływu na to, kiedy ona przyjdzie. Musimy więc czekać, na niespodzianki losu. Przypomina to o krótkości i kruchości żywota ludzkiego. To uniwersalny wydźwięk, jaki niesie za sobą wiersz.
Wiersz zbudowany jest z siedmiu, czterowersowych strof. Wiersz „Do Deliusza” jest tekstem opisowo-refleksyjnym i można w nim odnaleźć liczne środki poetyckie, m.in. apostrofy, epitety czy metafory.
Adresatem wiersza jest Deliusz, przyjaciel Horacego, który w czasach starożytnych zapamiętany został jako osoba o zmiennych poglądach. Prawdopodobnie dlatego stał się adresatem wiersza, któremu podmiot liryczny radzi, by kierował się tezami zarówno stoickimi, jak i epikurejskimi. Jednakże Horacy nie pisał tego utworu jedynie z myślą o Deliuszu, gdyż odbiorcą mieli być wszyscy czytelnicy. Horacy miał dla nich uniwersalne wskazówki i zagadnienia, skłaniające do refleksji.
Geneza Stefan Żeromski napisał powieść „Syzyfowe prace” na podstawie własnych doświadczeń w rosyjskiej szkole. Nie jest to jednak jego autobiografia –...
Oda Horacego pt. „Do Apollina” jest utworem pochodzącym z I księgi „Pieśni”. W całości jest skierowana do Apolla na co wskazuje tytuł. Apollo syn...
Tren IX jest rozliczeniem Kochanowskiego z filozofią stoicką. Stoicy uważali że człowiek może stać ponad cierpieniem i nędzą gdy posiądzie mądrość wyjaśniającą...
Streszczenie Czasem osoby które dotychczas były dalekie mogą stać się powiernikami największych sekretów. Nielubiany przez Martę partner matki Wiktor otrzymuje...
Geneza Jedno z najważniejszych dzieł Goethego - powieść epistolarna pt. „Cierpienia młodego Wertera” - opublikowane zostało w 1774 r. Utwór szybko zyskał...
„Bagnet na broń” Władysława Broniewskiego to wiersz reprezentujący lirykę tyrtejską. Poeta napisał go w kwietniu 1939 roku kilka miesięcy przed niemiecką...
Powstanie listopadowe zajęło ważne miejsce w twórczości polskich romantyków. Gdy wymarzony czyn zbrojny okazał się przedsięwzięciem nieudanym wielu literatów...
„Manifest szalony” jest wierszem Kazimierza Wierzyńskiego. Tytuł sugeruje że mamy do czynienia z czymś co wyjawia poglądy autora na poezję a może nawet i na...
„Serce roście” (rośnie) to kolejny utwór w którym Jan Kochanowski wysławia radości prostego ale porządnego życia. Pieśń zaczyna się od opisu...