Mitologiczny obraz stworzenia świata to obraz, który w wielu aspektach różni się od obrazu stworzenia jaki został przedstawiony w Biblii. Różnice te wynikają przede wszystkich z dogmatów religijnych, ale i chociażby z rzeczy takich jak zgoła odmienne przedstawienie upływu czasu w obydwu dziełach.
Obydwa opisy łączy jedno – wiara w działanie sił nadprzyrodzonych, których zadaniem i efektem prac było stworzenie świata. Można jednak powiedzieć, że w Biblii świat jest kreowany przez Boga. Kreacjonizm biblijny stoi niejako w opozycji do mitologicznego panteizmu.
Podobnie jednak jak świat wyłaniający się z Biblijnego opisu, tak i świat w mitologii tworzony był etapami. Różny jest jednak moment pojawienia się człowieka w tym dziele. O ile w mitologii widoczna jest wzmianka o ludziach, którzy pojawili się wraz z kolejnymi etapami rozwoju świata, o tyle Biblia podaje człowieka jako przykład zakończenia dzieła stworzenia.
Warto również zauważyć, że Biblijny obraz stworzenia świata nie zawiera opisu walk, które toczone miałyby być pomiędzy poszczególnymi grupami, które walczyłyby o władzę czy przetrwanie.
Najważniejszą z różnic jednak jest postrzeganie samego stwórcy. Mitologia przedstawia grupę bogów, którzy brali udział w akcie powstawania świata. Są to bogowie, którzy choć obdarzeni są niezwykłymi mocami, posiadają swoje wady i słabości. Bóg w Biblii to osoba wszechmocna, wszechpotężna. Politeizm i antropomorficzność przeciwstawione są monoteizmowi i dogmatowi boskości.
Warto również wspomnieć, że czas stworzenia jest zgoła odmienny. Czas mitologiczny to czas nielinearny, cykliczny. Czas, który bezustannie powraca do swoich początków. Czas przedstawiony w Biblii jest natomiast czasem linearnym. Dzieje człowieka zmierzają do pewnego punktu.
Jak widać więc, przedstawienie aktu stworzenia świata zarówno w Biblii jak i w mitologii ma pewne cechy wspólne. Boska działalność, stworzenie przyrody – to niektóre z nich. Jednak pojawia się też i sporo różnic, które wynikają między innymi z różnić w religijnym myśleniu i postrzeganiu istoty boskości.
Znanego przede wszystkim z symbolistycznego „Szału uniesień” Władysława Podkowińskiego nie ominęła fascynacja impresjonizmem który na przełomie XIX...
Wiersz zatytułowany „Testament mój” napisał Juliusz Słowacki na przełomie lat 1839 - 1840 będąc w tym czasie w Paryżu. Dzieło odbija nastrój...
Romantyzm to w moim przekonaniu jeden z najciekawszych okresów w historii literatury. Zwraca uwagę wyobraźnia autorów tej epoki – karty ich dzieł zaludniają...
„Kartoteka” Tadeusza Różewicza często określana jest jako antydramat ponieważ została skonstruowana na zasadach łamiących tradycyjną konwencję gatunku....
Podejście do kwestii piękna i dobra na przestrzeni wieków często podlegało zmianom. Jeśli jednak uroda i dobro zostaną potraktowane jako wartości przeciwstawne...
Powieść Stefana Żeromskiego „Syzyfowe prace” stanowi wyjątkowy obraz dorastania Polaka w zaborze rosyjskim pod koniec XIX wieku. Bohaterowie dojrzewają psychicznie...
Powieść wydaje się nam czymś oczywistym. Wchodzimy do księgarni i na półkach widzimy głównie powieści tak samo w bibliotekach publicznych czy biblioteczkach...
Tadeusz Borkowski oraz Gustaw Herling-Grudzińśki to autorzy którzy w swojej twórczości poruszają trudną tematykę. Obydwa z utworów opowiadają o wydarzeniach...
Władysław Reymont rekonstruuje w „Chłopach” specyficzną strukturę wiejskiej społeczności i jej mentalność. Spojrzenie na świat członków lipieckiej...