Mitologiczny obraz stworzenia świata to obraz, który w wielu aspektach różni się od obrazu stworzenia jaki został przedstawiony w Biblii. Różnice te wynikają przede wszystkich z dogmatów religijnych, ale i chociażby z rzeczy takich jak zgoła odmienne przedstawienie upływu czasu w obydwu dziełach.
Obydwa opisy łączy jedno – wiara w działanie sił nadprzyrodzonych, których zadaniem i efektem prac było stworzenie świata. Można jednak powiedzieć, że w Biblii świat jest kreowany przez Boga. Kreacjonizm biblijny stoi niejako w opozycji do mitologicznego panteizmu.
Podobnie jednak jak świat wyłaniający się z Biblijnego opisu, tak i świat w mitologii tworzony był etapami. Różny jest jednak moment pojawienia się człowieka w tym dziele. O ile w mitologii widoczna jest wzmianka o ludziach, którzy pojawili się wraz z kolejnymi etapami rozwoju świata, o tyle Biblia podaje człowieka jako przykład zakończenia dzieła stworzenia.
Warto również zauważyć, że Biblijny obraz stworzenia świata nie zawiera opisu walk, które toczone miałyby być pomiędzy poszczególnymi grupami, które walczyłyby o władzę czy przetrwanie.
Najważniejszą z różnic jednak jest postrzeganie samego stwórcy. Mitologia przedstawia grupę bogów, którzy brali udział w akcie powstawania świata. Są to bogowie, którzy choć obdarzeni są niezwykłymi mocami, posiadają swoje wady i słabości. Bóg w Biblii to osoba wszechmocna, wszechpotężna. Politeizm i antropomorficzność przeciwstawione są monoteizmowi i dogmatowi boskości.
Warto również wspomnieć, że czas stworzenia jest zgoła odmienny. Czas mitologiczny to czas nielinearny, cykliczny. Czas, który bezustannie powraca do swoich początków. Czas przedstawiony w Biblii jest natomiast czasem linearnym. Dzieje człowieka zmierzają do pewnego punktu.
Jak widać więc, przedstawienie aktu stworzenia świata zarówno w Biblii jak i w mitologii ma pewne cechy wspólne. Boska działalność, stworzenie przyrody – to niektóre z nich. Jednak pojawia się też i sporo różnic, które wynikają między innymi z różnić w religijnym myśleniu i postrzeganiu istoty boskości.
Liberalizm to nurt polityczny (ideologia) kładący szczególny nacisk na wolność polityczną i gospodarczą. Historycy idei doszukują się korzeni liberalizmu już...
„Mistrz i Małgorzata” to powieść paraboliczna w której ponad poziomem znaczeń dosłownych wynikających z sensu współczesnej fabuły nadbudowany...
Motywy autotematyczne są powszechne w sztuce i literaturze. Skąd to wynika? Sądzę że artyści jak wszyscy potrzebują udowodnienia samym sobie iż to czym się zajmują...
Powstanie świata to wydarzenie które w literaturze jest opisywane przede wszystkim w Biblii oraz Mitologi. Można powiedzieć że znakomita większość późniejszych...
Staś i Nel znajdowali się razem z Arabami na pustyni. Dzień był niezwykle ciepły a w powietrzu wyczuwalny był dziwny zapach. Beduini dostrzegli oznaki działalności złych...
W swojej twórczości William Szekspir często odwoływał się do dorobku kultury klasycznej. Będąc jeszcze uczniem szkoły w Stratford przyszły dramaturg miał sposobność...
Inwokacja rozpoczynająca „Pana Tadeusza” jest być może najbardziej rozpoznawalnym fragmentem polskiego dzieła literackiego. Ta rozbudowana apostrofa stanowi nawiązanie...
Telemachu synu mój najdroższy niezwykle jestem szczęśliwy że los zezwolił mi na powrót do ziemi ojczystej. Rad jestem z tego tym bardziej gdyż niejednokrotnie...
Poeci od wieków wypominali swoim rodakom wady i przywary. Satyra była środkiem który miał na celu poprawę obyczajów i sytuacji politycznej zmotywowanie...