Przedstawione utwory to dzieła, które powstały w czasie romantyzmu, a ich autorem był Adam Mickiewicz. Przywołane fragmenty pochodzące z „Dziadów” oraz „Pana Tadeusza” pozwalają na stworzenie obrazu stolicy oraz Rosji jako kraju.
Pierwszy fragment stanowi opowieść Telimeny, która dzieli się swoimi przeżyciami oraz spostrzeżeniami. Przedstawia ona historię związaną ze śmiercią jej kochanka. W jej opowiadaniu carski Jegermajster zastrasza urzędnika, zapowiada przybycie policji. Nie chce słuchać tłumaczeń mężczyzny. Podobnie postępuje policjant. Dobrze radził przyznanie się do winy. Łowczy obiecywał wstawiennictwo u cara. Posiadacz hartów trafił do więzienia.
Fragment przedstawia układy panujące w ówczesnej Rosji. Przeciętny obywatel nie był człowiekiem, którego zdanie liczyłoby się, czy chociażby zostałoby wysłuchane. Przedstawiony fragment jest świadectwem wszechmocy władzy, która nijak nie ma na celu służby człowiekowi. Rosja jest miejscem, w którym panuje strach, a człowiek nie może liczyć na pomoc innych ludzi.
Kolejny z fragmentów przedstawia miejsce pełne chłodu. Ten rozumiany jest dosłownie, ale posiada również znaczenie metaforyczne – ludzie nie nawiązują ze sobą kontaktu. Porównani są do kominów z powodu buchającej im z ust pary. Przechadzający się ludzie wydaja się nie mieć celu w swoich działaniach. Wyliczenie podkreśla ilość osób przechadzających się. Pokazana jest także próżność Rosjan – urzędnik woli zmarznąć, istotnym jest jednak by widoczne były jego odznaczenia.
W obrazie pojawia się kolejna osoba. Czynownik – człowiek uniżony, który zdaje się tylko szukać osoby, której mógłby oddać cześć. Jedynym celem owych przechadzek zdaje się być skłonienie się carowi. Tłum wydaje się nie mieć innego celu w spacerach czynionych w wyjątkowo niesprzyjających warunkach atmosferycznych.
Opis przemarszu dworu cesarskiego wydaje się być wręcz groteskowym. Lud zdaje się nie dostrzegać wad w swoim władcy, a wręcz przeciwnie. Wydają się oni być zaszczyceni możliwością oddania pokłonów. Podobnie jak w poprzednim fragmencie widoczne jest uniżenie społeczeństwa i jego hierarchizacja.
Przedstawione fragmenty nie przedstawiają Rosji i jej stolicy w dobrym świetle. Każdy z nich jest dowodem na wady i problemy, które gryzą społeczeństwo. Co więcej wydaje się ono być ślepym na własne problemy. Nakreślony przez Adama Mickiewicza obraz pełen jest wad.
Maciej Boryna z powieści „Chłopi” Władysława Reymonta niewątpliwie może być traktowany jako symbol polskiego chłopa. Jest to mężczyzna posiadający charakterystyczne...
Moje wymarzone miasto jest bardzo nowoczesne. Wszystkie wieżowce zrobione są ze szkła a w mieście wiele jest dróg i mostów które ułatwiają komunikację....
Słowo „vanitas” to po łacinie „marność”. Przez wieki najpopularniejszym językiem w jakim czytano Pismo Święte była bowiem łacina – i właśnie...
Stanisław Wyspiański jako malarz lubował się przede wszystkim w oddawaniu sytuacji naturalnych nieupozowanych. Jego dzieła które powstały głównie przy użyciu...
Wizja świata ukazana w „Szewcach” Stanisława Ignacego Witkiewicza budzi u czytelnika ciekawość i niepokój. Ten drugi stan nasila się wraz z postępem...
Obozy koncentracyjne stały się symbolem zła XX wieku. Wiek XIX przyniósł olbrzymi rozwój cywilizacyjny zwłaszcza Europie i Ameryce. Powszechnie uznawano iż...
Motyw Stabat Mater Dolorosa to jeden z motywów które często występują zarówno w literaturze jak i w sztuce. Niezwykły związek matki z dzieckiem oraz...
Juliusz Verne to według mnie jeden z najciekawszych pisarzy jacy żyli w XIX wieku! Była to epoka obfitująca w wielkich literatów – wtedy tworzyli Henryk Sienkiewicz...
Scena w której Wokulski dostrzega pannę Łęcką siedzącą w teatralnej loży ma symboliczne znaczenie. Od tego momentu zamożny kupiec będzie starał się wspiąć...