Unikalne i sprawdzone teksty

Claude Monet, Łodzie rybackie wypływające z portu – opis, interpretacja i analiza obrazu

„Łodzie rybackie wypływające z portu” to jeden z wielu obrazów Moneta, na których malarz uwiecznia port, morze i łodzie – jeden z jego ulubionych tematów malarskich. W zatoce morskiej widzimy szereg łodzi rybackich z wielkimi żaglami, które kolejno opuszczają port, prezentując się dostojnie w samym centrum obrazu. Na pierwszym planie ujęty został fragment promenady, po której przechadzają się spacerowicze, chętnie obserwujący rybackie kutry. W tle widzimy przybrzeżną zabudowę mieszkalną oraz zgromadzone wzdłuż zatoki statki, z których kominów bucha gęsty dym, barwiący na szaro pochmurne niebo.

Kompozycja obrazu jest statyczna, łodzie wypływają z portu dość leniwie, a postaci snujące się na pierwszym planie u dołu obrazu sprawiają wrażenie sennych i rozleniwionych. Wrażenia statyczności dopełnia nagromadzenie wertykalnych kierunków wyznaczanych przez pionowe sylwetki ludzkie, latarnie uliczne, maszty statków i łodzi oraz wysokie budynki z lewej strony obrazu. Dominującym pionom przeciwstawione są wyłącznie diagonalna i horyzontalna linia portu po obu stronach zatoki. Kompozycja obrazu jest ponadto otwarta i silnie asymetryczna, z nagromadzeniem elementów z lewej strony obrazu.

Kolorystyka obrazu jest silnie stonowana. Dominują biele i szarości, a także złamane zielenie i błękity oraz beże. Zastosowana na obrazie gama barwna jest dość szeroka, gdyż rozciąga się od ciepłego beżu, aż po chłodne odcienie zieleni i błękitu. Kolor jest tutaj nośnikiem światła, tradycyjnego modelunku światłocieniowego nie ma na obrazie zupełnie. Światło jest naturalne, rozproszone, a jego źródłem jest słońce, którego nie widzimy na obrazie.

Claude Monet dzięki prostym środkom wyrazu uchwycił w zręczny sposób leniwą atmosferę pochmurnego dnia w porcie rybackim. Statyczna kompozycja i stonowane kolory wywołują wrażenie melancholii i pobudzają do refleksji, choć tematyka obrazu jest dość banalna. Poszukiwanie wyjątkowych wrażeń w codziennych sytuacjach było jednak domeną malarstwa francuskiego impresjonisty.

Rozwiń więcej
Claude Monet, „Łodzie rybackie wypływające z portu”

Losowe tematy

Utopia w oświeceniu – realizacja...

Motyw utopii przewijał się przez literaturę już w starożytności chociaż sama nazwa pochodzi od utwory Tomasza Morusa. Wątek odległej krainy (zazwyczaj wyspy) na którą...

Dzieje Cezarego Baryki

Dzieciństwo Cezarego Baryki - syna Seweryna i Jadwigi z Dąbrowskich - było okresem pełnym szczęścia i miłości. Rodzice otaczali swe jedyne dziecko troskliwą opieką...

Kto miłości nie zna ten żyje...

Adam Mickiewicz stwierdził ongiś że osoby które nie znają miłości żyją szczęśliwie. Czy miał rację? Kto lepiej zna się na miłości niż poeci a przecież...

Topos homo viator na przykładzie...

Homo viator to topos którego nazwa zaciągnięta jest z języka łacińskiego i oznacza podróżnego pielgrzyma. Zatem odnosi się do człowieka wędrującego doświadczającego...

Mitologizacja Tatr i jej funkcja...

Tatry odgrywały szczególną rolę w społeczeństwie polskim przełomu XIX i XX wieku. Wówczas Zakopane zostało odkryte jako miejscowość wypoczynkowa i stało...

List Małego Księcia do Róży...

Najdroższa Różo Piszę do Ciebie z planety Ziemia na którą dotarłem po długiej i wyczerpującej podróży. W czasie mojej wędrówki wiele się...

Surrealizm – charakterystyka kierunku...

Charakterystyka kierunku Surrealizm to kierunek który ujawnił się zarówno w literaturze jak i sztuce. Kierunek rozwinął się w 1924 roku. Inną nazwą kierunku...

Gustaw Coubert Kamieniarze - opis...

„Kamieniarze” to niezwykle realistyczne przedstawienie pracy którego autorem jest Gustaw Courbet. Opis Powstały w 1849 roku obraz przedstawiał mężczyzn...

Czym jest miłość w dzisiejszych...

Ludzie często narzekają że w dzisiejszych czasach wszystkie wartości ulegają rozkładowi. Prawdziwa przyjaźń jest coraz większą rzadkością. Skupieni na karierze nie...