Unikalne i sprawdzone teksty

Claude Monet, Łodzie rybackie wypływające z portu – opis, interpretacja i analiza obrazu | wypracowanie

„Łodzie rybackie wypływające z portu” to jeden z wielu obrazów Moneta, na których malarz uwiecznia port, morze i łodzie – jeden z jego ulubionych tematów malarskich. W zatoce morskiej widzimy szereg łodzi rybackich z wielkimi żaglami, które kolejno opuszczają port, prezentując się dostojnie w samym centrum obrazu. Na pierwszym planie ujęty został fragment promenady, po której przechadzają się spacerowicze, chętnie obserwujący rybackie kutry. W tle widzimy przybrzeżną zabudowę mieszkalną oraz zgromadzone wzdłuż zatoki statki, z których kominów bucha gęsty dym, barwiący na szaro pochmurne niebo.

Kompozycja obrazu jest statyczna, łodzie wypływają z portu dość leniwie, a postaci snujące się na pierwszym planie u dołu obrazu sprawiają wrażenie sennych i rozleniwionych. Wrażenia statyczności dopełnia nagromadzenie wertykalnych kierunków wyznaczanych przez pionowe sylwetki ludzkie, latarnie uliczne, maszty statków i łodzi oraz wysokie budynki z lewej strony obrazu. Dominującym pionom przeciwstawione są wyłącznie diagonalna i horyzontalna linia portu po obu stronach zatoki. Kompozycja obrazu jest ponadto otwarta i silnie asymetryczna, z nagromadzeniem elementów z lewej strony obrazu.

Kolorystyka obrazu jest silnie stonowana. Dominują biele i szarości, a także złamane zielenie i błękity oraz beże. Zastosowana na obrazie gama barwna jest dość szeroka, gdyż rozciąga się od ciepłego beżu, aż po chłodne odcienie zieleni i błękitu. Kolor jest tutaj nośnikiem światła, tradycyjnego modelunku światłocieniowego nie ma na obrazie zupełnie. Światło jest naturalne, rozproszone, a jego źródłem jest słońce, którego nie widzimy na obrazie.

Claude Monet dzięki prostym środkom wyrazu uchwycił w zręczny sposób leniwą atmosferę pochmurnego dnia w porcie rybackim. Statyczna kompozycja i stonowane kolory wywołują wrażenie melancholii i pobudzają do refleksji, choć tematyka obrazu jest dość banalna. Poszukiwanie wyjątkowych wrażeń w codziennych sytuacjach było jednak domeną malarstwa francuskiego impresjonisty.

Rozwiń więcej
Claude Monet, „Łodzie rybackie wypływające z portu”

Losowe tematy

Rozmowa Benedykta z synem Witoldem...

Rozmowa Benedykta Korczyńskiego z synem stanowi jedną z istotniejszych scen w powieści „Nad Niemnem” ponieważ wyraźnie pokazuje konflikt pokoleń będący jednym...

Czy obraz współczesnego świata...

Aldous Huxley w „Nowym wspaniałym świecie” stworzył niezwykle sugestywny obraz społeczeństwa w odległej przyszłości. Jego dzieło powstało w 1932 roku i...

Wizerunek kraju lat dziecinnych...

Epilog należy do najbardziej poruszających fragmentów „Pana Tadeusza”. Wynika to między innymi z jego bardzo osobistego tonu. Już we wcześniejszych partiach...

Realizm i naturalizm w literaturze...

Zarówno realizm jak i naturalizm były prądami związanymi z epoką pozytywizmu. To właśnie w trakcie jej trwania przypadał ich największy rozwój. Obydwa ze...

Obraz Polaków w „Potopie” („Potop”...

„Potop” Henryka Sienkiewicza jest powieścią historyczną w której autor nakreślił szeroki pejzaż polskiego społeczeństwa z czasów kultury sarmackiej....

Kolonializm w „Jądrze ciemności”...

Najważniejszym problemem powieści Josepha Conrada „Jądro ciemności” jest kolonializm. Chodzi tu o zjawisko polityczno-ekonomiczne które miało miejsce...

„Zemsta” - sprawozdanie z książki...

„Zemsta” to komedia napisana przez Aleksandra Fredrę na początku lat 30 XIX stulecia. Na okładce tej pozycji najczęściej pojawiają się mur krokodyl szlachcic...

Antropocentryzm – definicja charakterystyka...

Antropocentryzm to pogląd który jak sama nazwa wskazuje głosi że człowiek powinien znajdować się w centrum być najważniejszym. Pogląd ten pojawił się w okresie...

Szkoła ateńska Rafael Santi -...

„Szkoła ateńska” to fresk który został stworzony przez artystę o nazwisku Rafael Santi. Dzieło powstało w epoce renesansu. Znajdujący się w Pałacu...