Unikalne i sprawdzone teksty

Claude Monet, Łodzie rybackie wypływające z portu – opis, interpretacja i analiza obrazu

„Łodzie rybackie wypływające z portu” to jeden z wielu obrazów Moneta, na których malarz uwiecznia port, morze i łodzie – jeden z jego ulubionych tematów malarskich. W zatoce morskiej widzimy szereg łodzi rybackich z wielkimi żaglami, które kolejno opuszczają port, prezentując się dostojnie w samym centrum obrazu. Na pierwszym planie ujęty został fragment promenady, po której przechadzają się spacerowicze, chętnie obserwujący rybackie kutry. W tle widzimy przybrzeżną zabudowę mieszkalną oraz zgromadzone wzdłuż zatoki statki, z których kominów bucha gęsty dym, barwiący na szaro pochmurne niebo.

Kompozycja obrazu jest statyczna, łodzie wypływają z portu dość leniwie, a postaci snujące się na pierwszym planie u dołu obrazu sprawiają wrażenie sennych i rozleniwionych. Wrażenia statyczności dopełnia nagromadzenie wertykalnych kierunków wyznaczanych przez pionowe sylwetki ludzkie, latarnie uliczne, maszty statków i łodzi oraz wysokie budynki z lewej strony obrazu. Dominującym pionom przeciwstawione są wyłącznie diagonalna i horyzontalna linia portu po obu stronach zatoki. Kompozycja obrazu jest ponadto otwarta i silnie asymetryczna, z nagromadzeniem elementów z lewej strony obrazu.

Kolorystyka obrazu jest silnie stonowana. Dominują biele i szarości, a także złamane zielenie i błękity oraz beże. Zastosowana na obrazie gama barwna jest dość szeroka, gdyż rozciąga się od ciepłego beżu, aż po chłodne odcienie zieleni i błękitu. Kolor jest tutaj nośnikiem światła, tradycyjnego modelunku światłocieniowego nie ma na obrazie zupełnie. Światło jest naturalne, rozproszone, a jego źródłem jest słońce, którego nie widzimy na obrazie.

Claude Monet dzięki prostym środkom wyrazu uchwycił w zręczny sposób leniwą atmosferę pochmurnego dnia w porcie rybackim. Statyczna kompozycja i stonowane kolory wywołują wrażenie melancholii i pobudzają do refleksji, choć tematyka obrazu jest dość banalna. Poszukiwanie wyjątkowych wrażeń w codziennych sytuacjach było jednak domeną malarstwa francuskiego impresjonisty.

Rozwiń więcej
Claude Monet, „Łodzie rybackie wypływające z portu”

Losowe tematy

Na czym polegał dramat Mowgliego?...

Mowgli to osoba której dramat widoczny jest niemalże przez całą książkę. Jego problem polegał na tym że nie pasował on ani do świata ludzi ani do świata zwierząt....

Tadeusz Makowski Skąpiec – opis...

Malarstwo Tadeusza Makowskiego to mocno zindywidualizowane połączenie różnorodnych nurtów i tendencji. Artysta działający w Paryżu zachował w sercu obraz...

Marc Chagall Upadek Ikara – opis...

Motyw Ikara – wywodzący się z mitologii greckiej – wielokrotnie pojawiał się w dziełach późniejszych epok. Przykładami mogą być dzieła Pietera Bruegela...

Dom to nie tylko ściany. Czym dla...

Dom to nie tylko ściany. Pojęcie to można rozumieć także w sposób szerszy przenośny. Oznacza wtedy ono przestrzeń w której żyjemy – jej cechy postaci...

Sensualizm – definicja charakterystyka...

Sensualizm to słowo które w swoim znaczeniu nawiązuje do zmysłów i to one w opisywanym poglądzie określanym odgrywają największą rolę. Pogląd ten swoje...

Motyw zbrodni w literaturze

Zabicie drugiego człowieka we wszystkich kulturach uchodzi za doświadczenie ekstremalne. Nawet w okresach brutalnych i okrutnych odebranie życia uznawano za najgorszą zbrodnię...

Dlaczego „Zemsta” Aleksandra...

„Zemsta” Adama Fredry jest dziełem szczególnym. Ta komedia napisana niemal przed dwustu laty wciąż śmieszy i cieszy się olbrzymią popularnością. Uczniowie...

Czy Skawiński to postać tragiczna....

Odpowiedź na pytanie czy Skawiński jest postacią tragiczną wydaje się pozornie być łatwą. Po wnikliwej lekturze i analizie można stwierdzić ze posiada on cechy które...

Cudzoziemka jako powieść psychologiczna...

„Cudzoziemka” Marii Kuncewiczowej powszechnie uważana jest za jedno z najwybitniejszych dzieł psychologizmu polskiego międzywojnia. Nurt ten który ukształtował...