„Łodzie rybackie wypływające z portu” to jeden z wielu obrazów Moneta, na których malarz uwiecznia port, morze i łodzie – jeden z jego ulubionych tematów malarskich. W zatoce morskiej widzimy szereg łodzi rybackich z wielkimi żaglami, które kolejno opuszczają port, prezentując się dostojnie w samym centrum obrazu. Na pierwszym planie ujęty został fragment promenady, po której przechadzają się spacerowicze, chętnie obserwujący rybackie kutry. W tle widzimy przybrzeżną zabudowę mieszkalną oraz zgromadzone wzdłuż zatoki statki, z których kominów bucha gęsty dym, barwiący na szaro pochmurne niebo.
Kompozycja obrazu jest statyczna, łodzie wypływają z portu dość leniwie, a postaci snujące się na pierwszym planie u dołu obrazu sprawiają wrażenie sennych i rozleniwionych. Wrażenia statyczności dopełnia nagromadzenie wertykalnych kierunków wyznaczanych przez pionowe sylwetki ludzkie, latarnie uliczne, maszty statków i łodzi oraz wysokie budynki z lewej strony obrazu. Dominującym pionom przeciwstawione są wyłącznie diagonalna i horyzontalna linia portu po obu stronach zatoki. Kompozycja obrazu jest ponadto otwarta i silnie asymetryczna, z nagromadzeniem elementów z lewej strony obrazu.
Kolorystyka obrazu jest silnie stonowana. Dominują biele i szarości, a także złamane zielenie i błękity oraz beże. Zastosowana na obrazie gama barwna jest dość szeroka, gdyż rozciąga się od ciepłego beżu, aż po chłodne odcienie zieleni i błękitu. Kolor jest tutaj nośnikiem światła, tradycyjnego modelunku światłocieniowego nie ma na obrazie zupełnie. Światło jest naturalne, rozproszone, a jego źródłem jest słońce, którego nie widzimy na obrazie.
Claude Monet dzięki prostym środkom wyrazu uchwycił w zręczny sposób leniwą atmosferę pochmurnego dnia w porcie rybackim. Statyczna kompozycja i stonowane kolory wywołują wrażenie melancholii i pobudzają do refleksji, choć tematyka obrazu jest dość banalna. Poszukiwanie wyjątkowych wrażeń w codziennych sytuacjach było jednak domeną malarstwa francuskiego impresjonisty.
„Świętoszek” Moliera słusznie jest uznawany za znakomitą satyrę na hipokryzję religijną. Jednak nie wyczerpuje się w tym znaczenie utworu. Stanowi on bowiem...
Salon Warszawski – interpretacja Scena VII trzeciej części „Dziadów” czyli „Salon warszawski” jest jednym z najważniejszych i najbardziej...
Chochoł pełni w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego bardzo istotną funkcję. Jest to rodzaj słomianego snopa którym zimą ochrania się róże. W...
Albert Camus mocno odżegnywał się od związków z prądem intelektualnym znanym jako egzystencjalizm. Mimo to często bywa zaliczany w poczet osób związanych...
1. Ośmioletni Marcin Borowicz oddany panu Wiechowskiemu nauczycielowi w Owczarach (ma on przygotować chłopaka do nauki w gimnazjum). 2. Poznawanie zasad panujących w szkole...
Należę do osób które mają w zwyczaju przywiązywać się do różnych przedmiotów. Mam kilka kolekcji które bardzo sobie cenię i których...
„Oblicze wojny” to obraz namalowany techniką olejną na płótnie o wymiarach 100 x 79cm. Powstał on w czasie pobytu Salvadora Dalego w Stanach Zjednoczonych...
Rolanda dzielnego rycerza będącego bohaterem słynnej chanson de geste poznajemy jako postać niepozbawioną wad wynikających z dumnej postawy i trudnego charakteru ale jednak...
Dwóch rycerzy rodem z Bogdańca wracając z Litwy gdzie walczyli dla księcia Witolda zmierza do Krakowa. Wkrótce ma przyjść na świat dziecko króla Władysława...