Unikalne i sprawdzone teksty

Czy rozmawiamy ze sobą językiem seriali i reklam?

Wielu współczesnych intelektualistów narzeka na zanik czytelnictwa, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Przytaczane w prasie statystyki potwierdzają tę smutną obserwację. Połowa Polaków w ogóle nie miała książki w ręku w ciągu ostatniego roku! No dobrze, może ktoś powiedzieć, nie czytam i co z tego? Czy jestem gorszym człowiekiem? Gorszym zapewne nie, ale warto się zastanowić, czy spadek czytelnictwa nie oznacza również upadku naszej kultury, choćby na poziomie języka. Padają zarzuty, że mówimy do siebie językiem telewizji: seriali i reklam. Wydaje się, że w tej opinii jest dużo prawdy.

W końcu nie wystarczy nauczyć się mówić po polsku, by się ładnie wysławiać. W używaniu języka musimy się nieustannie ćwiczyć – wie to każdy, kto nauczył się języka obcego. Jeśli nie będziemy praktykować mówienie w obcym narzeczu, szybko zapomnimy to, czego się nauczyliśmy. Z mową ojczystą jest podobnie. Oczywiście nie zapomnimy jej, skoro używamy jej na co dzień. Ale może być tak, że zaczniemy naśladować ten język, z którym mamy do czynienia – czyli właśnie język telewizji. Dawniej ludzie przerzucali się cytatami z książek i sztuk teatralnych. Nie wypadało wręcz nie rozpoznać nawiązania do Szekspira. Dzisiaj uśmiechamy się ze zrozumieniem, gdy ktoś przywoła w rozmowie hasło z reklamy telefonów komórkowych lub dostawcy internetu. Oczywiście reklamy owe bywają często błyskotliwe i zabawne, ale czy nie jest to jednak pewien upadek? Przeszliśmy od pisanych pięknym wierszem, poruszających najważniejsze sprawy dzieł Szekspira do trwających minutę filmików, które mają nas zachęcić do zakupu jakiegoś produktu, o którym za rok nikt nie będzie pamiętał. Cytaty są swego rodzaju znakami drogowymi w czasie rozmowy – pozwalają nam rozpoznać ludzi, którzy dzielą z nami zainteresowania, pasje, typ wrażliwości. Przywołując cytat z Mickiewicza daję znać rozmówcy, że czytałem dzieła tego poety, że są dla mnie ważne jego myśli. Jaki znak daję, gdy cytuję reklamę? Że lubię gumę do żucia? Czy to jest coś, co rzeczywiście jest ważne dla charakterystyki mojej osoby?

Język nie jest tylko narzędziem. To jak mówimy, sprawia też, kim jesteśmy. Jeśli nie potrafię używać wyrafinowanych i skomplikowanych słów, to jak wyrażę swoje emocje, które też są skomplikowane? Jeśli będę znał wyłącznie język reklam gum do żucia, to będę mógł co najwyżej zachwalić kolejny smak gumy – gorzej, gdy zapragnę wyrazić miłość, cierpienie lub tęsknotę. Nie jest to wymyślona sytuacja. Wiele razy widziałem osoby, które nie potrafią dobrać języka do odpowiedniej sytuacji. Nie wiedzą, kiedy mówić wzniośle, kiedy zwyczajnie, kiedy dowcipnie, a kiedy poważnie. Wydaje mi się, że wynika to z tego, że znają wyłącznie język reklam. Ale czy ja sam czasem nie mam takich problemów?

Sądzę, że coraz częściej mówimy językiem telewizji. Powoduje to trudności z wyrażeniem głębszych emocji. Powinniśmy czytać więcej książek, sięgać po dzieła dawnych mistrzów – bowiem ich słowa, utrwalone na papierze, sprawiają, że łatwiej rozumiemy to, co sami czujemy. Rozumiemy i potrafimy to wyrazić.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Akcja pod Arsenałem – zwycięstwo...

Akcja pod Arsenałem była najbardziej brawurowym i najsłynniejszym działaniem podjętym przez Grupy Szturmowe Szarych Szeregów podczas II wojny światowej. Akcja zakończyła...

Polska i Polacy w dramacie romantycznym...

Związki literatury i polityki były wyjątkowo mocne w XIX-wiecznej Polsce. Państwo polskie przestało istnieć po rozbiorach jakie miały miejsce w poprzednim stuleciu. Nadzieje...

Losy Juranda ze Spychowa

Imię Juranda ze Spychowa budziło wśród Krzyżaków lęk. Nazywali go oni diabłem a de Fourcy na słowa o pojedynku z Polakiem odrzekł: Raz go widziałem ......

Jakie cechy charakteru cenisz w...

Które cechy charakteru są najważniejsze? Zapewne każdy z nas wielokrotnie zastanawiał się nad tym pytaniem. To bardzo istotna kwestia bowiem wbrew pozorom nie jest...

Sąd nad Polską i sen o Polsce...

Problem narodu i ojczyzny od stuleci zajmował ważną rolę w literaturze polskiej. W okresie romantyzmu Adam Mickiewicz i Juliusz Słowacki ogłaszali nasz kraj „Chrystusem...

Stanisław Ignacy Witkiewicz Kuszenie...

Kuszenie świętego Antoniego jest motywem niezwykle często pojawiającym się w malarstwie. Starożytny pustelnik którego wkład w życie Kościoła oceniany jest jako...

Porównaj antyczny ideał człowieka...

Starożytność to okres którego koniec historycy umiejscawiają w piątym wieku po Chrystusie. Jednak nie oznacza to że później antyczny świat poszedł w zapomnienie!...

„Dywizjon 303” – rodzaj i...

„Dywizjon 303” Arkadego Fiedlera można nazwać zbiorem literackich reportaży. Przynależność do literatury faktu jest tu związana przede wszystkim z autentycznością...

Moja ocena Tomka Sawyera

Chyba mało która postać literacka cieszy się taką sympatią jak Tomek Sawyer bohater powieści Marka Twaina! Dowodzi tego nieustająca popularność książek opisujących...