Unikalne i sprawdzone teksty

Dramat romantyczny – definicja i wyznaczniki gatunku, przykłady, twórcy | wypracowanie

Definicja i wyznaczniki gatunku

Dramat romantyczny to gatunek, który ukształtował się w epoce specyficznej, którą był romantyzm właśnie. Zerwanie z zasadami, dążenie do utworzenia ciekawych, synkretycznych gatunków było przyczyną kształtowania się gatunków tak ciekawych jak dramat romantyczny.

Dramat romantyczny to przede wszystkim dramat, którego wystawienie na scenie jest niezwykle trudnym, a niejednokrotnie wręcz niemożliwym – dowodem tego jest między innymi zmienność scenerii czy też opisy wydarzeń niezwykłych, niecodziennych, jakie mają miejsca na przykład w „Kordianie”.

Zerwanie z zasadą jedności miejsca to tylko jedno z odstępstw od klasycznej formy dramatu. Warto także zauważyć, że gatunek ten zrywa z zasadą jedności czasu. Także i akcja nie ma klasycznej budowy. Brak jest linearności jej postępu. Widoczne natomiast są zwroty akcji, które następują po sobie.

Ważną cechą jest synkretyzm gatunkowy, który cechuje dramat romantyczny. Dopatrzeć można się w nim cech charakterystycznych dla liryki, jak i dla epiki. W dramacie romantycznym obok postaci realnych występują także te fantastyczne, które stanowią odzwierciedlenie romantycznych fascynacji i zainteresowań. Także i bohater występujący w dramacie posiada szereg cech świadczących o jego romantycznym rodowodzie. Koncentracja na jednostce, nierzadko nierozumianej, a także wybitnej, która posiada bogate życie wewnętrzne jest tego dowodem. Dramat romantyczny nawiązuje także do twórczości Szekspira, a fascynacja tym autorem jest także jedną z cech epoki.

Przykłady, twórcy

Twórcami dramatów romantycznych byli:

Juliusz Słowacki „Kordian”
Adam Mickiewicz „Dziady”
Goethe „Faust”

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Pablo Picasso Panny z Awinionu -...

Pablo Picasso namalował „Panny z Avignon” niewiele po ukończeniu 25 roku życia. To jak wyjątkowe stało się osiągnięcie młodego artysty można zrozumieć...

Gustaw jako bohater romantyczny

Gustaw – protagonista czwartej części „Dziadów” Adama Mickiewicza – jest postacią tajemniczą budzącą niepokój. Historia opowiedziana...

Obraz wojny z punktu widzenia narratora...

Tłem młodości Cezarego Baryki - głównego bohatera „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego - była wojna. Najpierw znał ją tylko z listów wysyłanych...

Dzieje Raskolnikowa w punktach

1. Ubogie życie Raskolnikowa i jego rozmyślania filozoficzne 2. Spotkanie Rodiona z Marmieładowem i historia alkoholika 3. List od matki donoszący o trudnej sytuacji Duni...

Nowy bohater i nowe tematy literatury...

Nazwa renesans pochodzi od francuskiego słowa „renaissance” znaczącego odrodzenie. Doskonale odzwierciedla ono charakter tej epoki która narodziła się...

Moralność pani Dulskiej jako dramat...

Naturalizm był prądem który pojawił się w literaturze w drugiej połowie XIX wieku przede wszystkim za sprawą twórczości Emila Zoli. Autor ów dorobił...

Edgar Degas Błękitne tancerki...

Poświęcony ulubionemu przez Degasa tematowi obraz „Błękitne tancerki” przedstawia grupę czterech dziewcząt w niebieskich trykotach i tutu stojących najpewniej...

Czy kara musi być zawsze następstwem...

Pytanie czy kara zawsze musi być następstwem winy to pytanie które można rozważać na kilku płaszczyznach. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na fakt różnego...

Rozłączenie – interpretacja...

„Rozłączenie” napisał Słowacki 20 lipca 1835 r. będąc nad szwajcarskim jeziorem Leman (czyli Jeziorem Genewskim). Liryczny krajobraz wywołał w poecie podniosły...