Unikalne i sprawdzone teksty

Dramat romantyczny – definicja i wyznaczniki gatunku, przykłady, twórcy | wypracowanie

Definicja i wyznaczniki gatunku

Dramat romantyczny to gatunek, który ukształtował się w epoce specyficznej, którą był romantyzm właśnie. Zerwanie z zasadami, dążenie do utworzenia ciekawych, synkretycznych gatunków było przyczyną kształtowania się gatunków tak ciekawych jak dramat romantyczny.

Dramat romantyczny to przede wszystkim dramat, którego wystawienie na scenie jest niezwykle trudnym, a niejednokrotnie wręcz niemożliwym – dowodem tego jest między innymi zmienność scenerii czy też opisy wydarzeń niezwykłych, niecodziennych, jakie mają miejsca na przykład w „Kordianie”.

Zerwanie z zasadą jedności miejsca to tylko jedno z odstępstw od klasycznej formy dramatu. Warto także zauważyć, że gatunek ten zrywa z zasadą jedności czasu. Także i akcja nie ma klasycznej budowy. Brak jest linearności jej postępu. Widoczne natomiast są zwroty akcji, które następują po sobie.

Ważną cechą jest synkretyzm gatunkowy, który cechuje dramat romantyczny. Dopatrzeć można się w nim cech charakterystycznych dla liryki, jak i dla epiki. W dramacie romantycznym obok postaci realnych występują także te fantastyczne, które stanowią odzwierciedlenie romantycznych fascynacji i zainteresowań. Także i bohater występujący w dramacie posiada szereg cech świadczących o jego romantycznym rodowodzie. Koncentracja na jednostce, nierzadko nierozumianej, a także wybitnej, która posiada bogate życie wewnętrzne jest tego dowodem. Dramat romantyczny nawiązuje także do twórczości Szekspira, a fascynacja tym autorem jest także jedną z cech epoki.

Przykłady, twórcy

Twórcami dramatów romantycznych byli:

Juliusz Słowacki „Kordian”
Adam Mickiewicz „Dziady”
Goethe „Faust”

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Narrator i narracja w „Innym świecie”...

W „Innym świecie” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego występuje narracja pierwszoosobowa. Narratorem jest Gustaw porte parole autora postać której autor wyraźnie...

Dlaczego Mały Książę opuścił...

Mały Książę z utworu Antoine’a de Saint-Exupery’ego to bardzo interesujący bohater którego międzygwiezdna podróż urasta do rangi metafory poszukiwania...

Czy człowiek XXI wieku dobrze wywiązuje...

Stwarzając człowieka Bóg podarował mu wolną wolę i ustanowił go gospodarzem świata. Człowiek dostając tę możliwość został obdarowany nie tylko przywilejami...

Metamorfoza bohatera i jej sens...

Przemiany bohaterów literackich dokonują się na kilku płaszczyznach – może to być przemiana wewnętrzna lub zewnętrzna; przemiana może być konsekwencją...

Wenus z Milo – opis rzeźby

„Wenus z Milo” to jedna z najsłynniejszych rzeźb powstałych w antyku. Być może świat nigdy nie usłyszałby o niej gdyby nie przypadkowe odnalezienie jej przez...

Koncepcja człowieka i ludzkiego...

„Lalka” Bolesława Prusa powszechnie uważana jest za najwybitniejsze dzieło polskiego realizmu. Wielowątkowa fabuła złożony świat przedstawiony ukazanie społeczeństwa...

Dom i świat w twórczości J. Kochanowskiego...

Jan Kochanowski i Mikołaj Rej to nie tylko wybitni autorzy którzy gruntownie przyczynili się do przeobrażenia polszczyzny w język literacki. Obaj oddali również...

Apokalipsy się nie boję gdyż...

Wizje apokalipsy końca świata towarzyszyły ludziom od zarania dziejów. Przyjmowały różną formę zarówno religijną jak i świecką. Oczywiście najbardziej...

Dwa oblicza Polski przedstawione...

Jedna z najważniejszych scen trzeciej części „Dziadów” Adama Mickiewicza rozgrywa się w salonie warszawskim. Zakończona zostaje ona słowami Piotra Wysockiego...