Unikalne i sprawdzone teksty

Dramat symboliczny – definicja, wyznaczniki gatunku, przykłady, twórcy | wypracowanie

Definicja, wyznaczniki gatunku

Dramat symboliczny to specyficzny rodzaj dramatu, który pozwala na szersze i niedosłowne przedstawienie zamierzonego przekazu. Sama nazwa wskazuje na to, że poza przekazem dosłownym, który odbiorca ma okazje odczytać niejako z treści, wypowiedzi, ważnym jest także to, co w warstwie dopowiedzeń, tej, którą należy odczytać.

Dramat symboliczny cechuje ciekawa budowa, która nie posiada prostej, linearnej kompozycji doprowadzającej do logicznego końca. Akcja zdaje się być fragmentaryczna, pełna niejasności. W dramacie symbolicznym na równi z postaci realnymi pojawiają się te fantastyczne, których obecność ma wymiar symboliczny. Pojawiające się postaci stanowią nawiązania do szeregu różnorodnych utworów, a także ludowych wierzeń czy elementów historii.

Najważniejszy jest przekaz, który musi zostać przed odbiorcę odczytany. Może on dotyczyć różnego rodzaju prawd, czy ukazywać różnego rodzaju problemy. Przykładem prawdy o narodzie oraz o jego losach był dramat symboliczny Stanisława Wyspiańskiego zatytułowany „Wesele”.

Przykłady i twórcy

Maurice Maeterlinck „Ślepcy”
Stanisław Wyspiański „Wesele”
Leopold Staff „Skarb”
August Strindberg „Sonata widm”

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Sceny pojedynków w literaturze....

Pojedynki funkcjonują w kulturze od stuleci. Nie ma się czemu dziwić – starcie dwóch osobowości dwóch wojowników zawsze budzi emocje. Pojedynek...

List gończy wysłany za władcą...

Poszukiwany król Koryntu! W dniu 14 sierpnia bieżącego roku ze świata podziemnego zbiegł Syzyf. Pod pretekstem powrotu na ziemię i ukarania żony która nie...

Wenus z Milo – opis rzeźby

„Wenus z Milo” to jedna z najsłynniejszych rzeźb powstałych w antyku. Być może świat nigdy nie usłyszałby o niej gdyby nie przypadkowe odnalezienie jej przez...

Archaizmy w „Bogurodzicy” –...

Obecne w najstarszej części „Bogurodzicy” archaizmy są niespotykane w innych polskich tekstach wieków średnich. Świadczy to o bardzo wczesnym powstaniu...

„Młodzi” i „starzy” czyli...

Konflikt pokoleń jest czymś co w mniej lub bardziej wyraźnej formie ma miejsce od stuleci. Stary król powoli szykuje się na śmierć a dworacy skupiają się wokół...

Obraz rewolucji w „Przedswiośniu”...

Stabilne i spokojne życie jakie państwo Barykowie wiedli w Baku zostało zakłócone przez wybuch I wojny światowej. Wcielenie pana Seweryna do armii było szczególnie...

Funkcja mitu szklanych domów w...

W czasie podróży z Baku do Moskwy Seweryn Baryka opowiadał synowi jak wygląda Polska którą odwiedził w czasie wojny. Zgodnie z jego słowami na kształtowanie...

„Chłopi” jako epopeja

„Chłopów” Władysława Reymonta można nazwać epopeją wsi ponieważ ukazują drobiazgowy i sugestywny obraz tej warstwy społecznej. Reymont posługując...

Czuć kochać i cierpieć jak Werter...

Główny bohater „Cierpień młodego Wertera” należy do grona postaci literackich które niedyskretnie wymknęły się poza karty powieści i zaczęły...