W olejnym obrazie „Taniec życia”, namalowanym w latach 1899-1900, Edvard Munch zawarł elementy symbolizmu, osobistych doświadczeń, a zarazem przedstawił epizod z życia jego ojczystej Norwegii. Dzieło jest bowiem inspirowane letnimi uroczystościami w Aasgardstrand.
Na tle zachodzącego słońca, na zielonej powierzchni (trawie?) tańczy kilkanaście postaci – mężczyźni w czarnych frakach, z ubranymi na biało kobietami. Pośrodku kompozycji znajduje się wyróżniająca się para. Mężczyzna to zapewne sam Munch, natomiast kobieta ma na sobie czerwoną suknię – żadna inna postać na obrazie nie nosi tej barwy. Niektórzy interpretatorzy uważają, iż kobieta to Dagna, żona Stanisława Przybyszewskiego, ukochana artysty.
Postać po lewej, to odziana na biało kobieta, wyciągająca dłoń do kwiatu. Symbolizuje ona dziewictwo, natomiast ubrana na czarno kobieta po prawej, to symbol starości. Zapewne obie postaci to ta sama osoba – Tulla Larsona, kochanka artysty.
Te trzy kobiety są kluczowe dla odczytania obrazu. Oznaczają one w gruncie rzeczy tę samą, abstrakcyjną postać kobiety, czy wręcz każdego człowieka. Od dziewiczej niewinności, poprzez wiek dojrzały, spędzony razem z mężczyzną, aż do samotnej starości. Te etapy życia odbywają się w świecie pochłoniętym tańcem – ludzie są obok siebie, ale każdy skupiony jest na partnerze, nikt nie zwraca uwagi na przemijanie, jakie ma miejsce obok nich.
Płótno Muncha symbolizuje życie, a zarazem jest wyrazem bardzo osobistej melancholii.
Wyspiański w „Weselu” posługuje się wyrazistymi symbolami które są nośnikami określonych znaczeń i funkcji. W dramacie odnajdziemy zatem symboliczne...
Bunt należy do najpopularniejszych wątków literatury światowej przynajmniej od czasów Rewolucji Francuskiej. Wcześniej zazwyczaj kładziono w kulturze nacisk...
„Opowiadania” Tadeusza Borowskiego to utwór w którym autor zastosował interesującą metodę narracji i konstrukcję narratora. W cyklu przeważa opowiadanie...
Józio - główny bohater i narrator „Ferdydurke” - obudził się o dziwnej porze. Początkowo miał wrażenie że musi pędzić na dworzec. Dopiero po...
Przedstawiający sąd ostateczny tryptyk Hansa Memlinga powstał najprawdopodobniej w okresie między 1467 a 1471 r. Pierwotnie dzieło przeznaczone było dla jednego z florenckich...
Szarość przeciętność i jednakowość każdego naszego dnia który prawie niczym nie różni się od poprzedniego sprawia że często zapominamy że może istnieć...
Cechy opis założenia Akademizm to kierunek w sztuce który datowany jest na wiek XIX oraz część wieku poprzedniego. Malarstwo akademickie krytykowane było za zbytnie...
Danusia Jurandówna i Jagienka Zychówna to dwie bohaterki kobiece które pojawiają się w „Krzyżakach” Henryka Sienkiewicza. Już na pierwszy...
Zdarza się że na bohaterach tragedii antycznej ciąży wina tragiczna zwana również hamartią. Wynika ona z nieodpowiedniej oceny własnej sytuacji ponieważ działając...