Unikalne i sprawdzone teksty

Marc Chagall, Upadek Ikara – opis, interpretacja i analiza obrazu

Motyw Ikara – wywodzący się z mitologii greckiej – wielokrotnie pojawiał się w dziełach późniejszych epok. Przykładami mogą być dzieła Pietera Bruegela starszego („Pejzaż z upadkiem Ikara” z 1557 r.) oraz Marca Chagalla, który, ponad cztery stulecia później, nawiązał do jednego z najbardziej rozpoznawalnych dzieł XVI wieku. Pochodzący z Łoźna (dzisiejsza Białoruś) artysta – zaliczany do najważniejszych przedstawicieli kubizmu i ekspresjonizmu - uwiecznił swą wizję techniką olejną na płótnie o rozmiarach 213 x 198cm.

Opis

Dzieło Chagalla podzielić można na 2 części – górną i dolną. Wiejskie zabudowania i zgromadzeni wokół nich ludzie kierują swój wzrok ku niebu. Znak to, że dzieje się coś niezwykłego, nietypowego, co zostało wyraźnie podkreślone przez artystę. W górnej partii malunku pojawia się prawdziwa feeria. Skrzydła umiejscowionego w centrum tej części Ikara, który spada zwrócony twarzą ku ziemi, płoną, roztaczając czerwoną poświatę na tle szarego, pokrytego chmurami nieba. Jego blask przyćmiewa nawet nieco ukryte słońce, które ukazane zostało jako nieregularny kształt geometryczny (pulsujący okrąg złączony z trójkątami). W najciemniejszym punkcie dzieła – prawym górnym rogu – znajduje się zaś wciąż lecący ptak.

Bogactwo barw ujawnia się także w sferze ziemskiej. Pokryta pyłem droga (odcienie czerwonego), wzdłuż której stoją chaty i leżą pola (odcienie brązów i zieleni oraz czerni) tworzą niezwykle bogaty i zróżnicowany krajobraz.

Analiza i interpretacja

Postać spadającego Ikara zajmuje większą część płótna. Zgromadzeni wokół swych chat i pól ludzie są maleńcy i szarzy, lecz wyraźnie zainteresowani dziwną postacią. By dokładniej się jej przyjrzeć, oderwali się od codziennych zajęć. Patrząc na ich mrowie, można nawet odnieść wrażenie, że traktują głównego bohatera dzieła jako widowisko, źródło rozrywki.

Syn Dedala jest postacią symboliczną. Jego pragnienie wzniesienia się w stronę słońca stało się alegorią ludzkich dążeń do spełniania swych marzeń, często wbrew odwiecznemu porządkowi świata. Płótno Chagalla zdaje się więc przedstawiać nieustanny konflikt między wyróżniającą się jednostką a zlewającym się tłumem. W przeciwieństwie do Bruegela – twórcy „Pejzażu z upadkiem Ikara”, na którym mitologiczna postać jest niemal niewidoczna – opowiada się on za jednostką, ukazując ją, nawet w chwili upadku, jako wyraźniejszą, zwycięską. Podkreśla to także żywa i niejednorodna kolorystyka, która zdaje się stanowić próbę przełamania monotonii i szarości świata.

Rozwiń więcej
Marc Chagall - "Upadek Ikara"

Losowe tematy

Czy bogowie greccy są podobni do...

Mitologiczni bogowie to istoty obdarzone szeregiem mocy nadprzyrodzonych. Gromowładny Zeus władający morzami Posejdon czy Hades który panuje w świecie zmarłych –...

Pan Tadeusz jako epopeja narodowa

Epopeja oznacza rozbudowany utwór poetycki o charakterze epickim który ukazuje ważne doniosłe z punktu widzenia danej zbiorowości wydarzenia historyczne kreując...

„Każdy z nas jest Odysem co wraca...

Leopold Staff podsumowywał wiersz „Odys” słowami każdy z nas jest Odysem co wraca do swej Itaki. Czy rzeczywiście te podniosłe słowa można odnieść do wszystkich...

Jan Matejko Stańczyk – opis interpretacja...

„Stańczyk” to jeden z tych obrazów Jana Matejki który poświęcony jest przyczynom upadku Rzeczypospolitej. Królewski błazen zasiadający na...

Rozstrzelanie powstańców madryckich...

„Rozstrzelanie powstańców madryckich” to obraz którego autorem był Francisco Goya. Obraz namalowany został sześć lat po tym jak przedstawione wydarzenie...

„Jak kamienie przez Boga rzucane...

Tytuł powieści Aleksandra Kamińskiego „Kamienie na szaniec” został zaczerpnięty z wiersza Juliusza Słowackiego „Testament mój”. Pisarz posłużył...

Horacy a Kochanowski – ich twórczość...

Jan Kochanowski był osobą świetnie wykształconą i jak każdy światły człowiek swojej epoki doskonale znał literaturę i kulturę starożytną. Do najbardziej przezeń...

Wielka improwizacja – interpretacja...

Jednym z najważniejszych fragmentów trzeciej części „Dziadów” jest monolog który wygłasza Konrad w więziennej celi urządzonej w klasztorze...

Utopia – definicja i wyznaczniki...

Definicja i wyznaczniki gatunku Utopia to pojęcie które odnosi się do literackiego niezwykłego przedstawienia świata które nie jest możliwym do zrealizowania....