Unikalne i sprawdzone teksty

Max Ernst, Ubu Imperator – opis, interpretacja i analiza obrazu | wypracowanie

Olejny obraz Maxa Ernsta „Ubu imperator” pochodzi z 1923 roku. Zaliczany bywa do dadaizmu, chociaż niektórzy krytycy sądzą, że zapowiada on już pojawienie się nowego nurtu – surrealizmu.

Tytuł dzieła pochodzi prawdopodobnie od głównego bohatera dzieła Alfreda Jarry’ego „Ubu król” – sztuki, będącej kamieniem węgielnym teatru absurdu.

W centrum obrazu Ernsta znajduje się niezwykły twór – jest to czerwony budynek, właściwie wieża, jednak wieża owa posiada dłonie, zaś jeden z jej otworów sprawia wrażenie oka. Wokół „ramion” wieży owijają się zielonkawe włosy (być może jest to szal), zaś z jej boku wystaje metalowy pręt, przypominający antenę radiową. Dłonie wieży wzniesione są w geście, który trudno zinterpretować – być może chodzi o zdziwienie, ale równie dobrze może być to modlitwa. Budynek (istota?) utrzymuje się na niewielkim szpikulcu, wbitym w ziemię i rzuca rozmazany cień. W tle widać jakiś słup, jednak przestrzeń przypomina pustynię – niebo nad nią jest błękitne, delikatnie zachmurzone, kojące.

O co chodziło Ernstowi? Trudno o jednoznaczną interpretację. Być może zwraca on uwagę na groteskowy charakter osiągnięć ludzkości. Chwalimy się swoją cywilizacją i czerpiemy z niej dumę, ale dla osoby stojącej z boku, ludzkość wydawać się musi czymś groteskowych – dziwnym Koloseum, utrzymującym się na niewielkim szpikulcu i wznoszącym ręce ku niebu. Jednocześnie poza tą dziwaczna cywilizacją/ludzkością nie ma niczego – wyłącznie martwa pustynia. Jesteśmy więc skazani na społeczeństwo, z całą jego absurdalnością.

Rozwiń więcej
Max Ernst, Ubu Imperator /za: wikipedia.pl

Losowe tematy

Nowela – definicja i wyznaczniki...

Definicja i wyznaczniki gatunku Nowela to gatunek literacki którego głównym wyznacznikiem jest zwięzłość. Nowela to utwór charakteryzujący się jednowątkowością....

Przemiana Raskolnikowa – droga...

Najważniejszym problemem powieści Fiodora Dostojewskiego „Zbrodnia i kara” jest wewnętrzna metamorfoza głównego bohatera Rodiona Raskolnikowa. Ze skrajnego...

Paul Gauguin Skąd przychodzimy?...

Według samego Paula Gauguina najlepszym jego dziełem jest obraz „Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy?”. Artysta spróbował w nim prześledzić...

„Inny świat” a opowiadania...

Wiek XX przyniósł ludzkości nieznane do tej pory przykłady okrucieństwa. Jednym z symboli tego stulecia stały się obozy koncentracyjne. Przyjmuje się iż wynaleźli...

Edward Munch Krzyk - opis interpretacja...

„Krzyk” Edvarda Muncha należy do najbardziej znanych a także najdroższych obrazów w dziejach sztuki. Uznawany za arcydzieło i czołowe osiągnięcie ekspresjonizmu...

„Każdy z nas jest Odysem co wraca...

Leopold Staff podsumowywał wiersz „Odys” słowami każdy z nas jest Odysem co wraca do swej Itaki. Czy rzeczywiście te podniosłe słowa można odnieść do wszystkich...

„Nie-boska komedia” jako dramat...

„Nie-boska komedia” Zygmunta Krasińskiego jest utworem szczególnym. Ten dramat romantyczny zaliczany jest do najważniejszych dzieł gatunku a jego autor...

Dom to nie tylko ściany. Czym dla...

Dom to nie tylko ściany. Pojęcie to można rozumieć także w sposób szerszy przenośny. Oznacza wtedy ono przestrzeń w której żyjemy – jej cechy postaci...

Jakimi gospodarzami świata okazali...

W „Księdze rodzaju” Bóg zalecił ludziom by czynili sobie ziemią poddaną. Dzisiaj możemy się zastanowić czy człowiek podołał odpowiednio temu zadaniu....