„Dawid” Michała Anioła jest jedną z najbardziej cenionych rzeźb, prawdziwym arcydziełem uznanym na całym świecie. Wybitny twórca pracował nad nim przez kilka lat, powstawało ono najprawdopodobniej w okresie 1501 – 1504. Figura ma aż 434 cm wysokości (517 wraz z podstawą), dzięki czemu jawi się jako monumentalna, potężna.
Opis
Dzieło przedstawia biblijną postać Dawida na chwilę przed podjęciem decyzji o pojedynku z Goliatem. Muskularne, silne nogi dźwigają dobrze zbudowaną klatkę piersiową o wyraźnie zaznaczonej muskulaturze. Prawa ręka posągu ułożona jest wzdłuż ciała, dłoń dotyka prawego uda. Natomiast lewa ręka jest zgięta w łokciu i uniesona. Dzierży ona skórzaną procę, która jest przerzucona nad barkiem Dawida. Jego ozdobiona kręconymi i bujnymi włosami głowa zwrócona jest w lewą stronę. Przedstawiony mężczyzna zdaje się wypatrywać rywala, a na jego regularnej twarzy maluje się pewność siebie, przekonanie o wsparciu udzielonym przez samego Boga.
Dawid jest nagi. Uwagę przykuwają doskonale oddane szczegóły anatomiczne (wypukłości i wklęsłości mięśni, naczynia krwionośne) i niezachwiane proporcje, co sprawia, że dzieło w pełni wpisuje się w estetykę klasyczną, spełnia wymagania kanonów ówczesnego piękna.
Interpretacja
Król Izraela ukazany został w kontrapoście, co oznacza, że ciężar jego ciała oparty jest na jednej nodze (w tym wypadku lewej). Mocno stojący na ziemi i wpatrujący się najprawdopodobniej w szeregi nieprzyjaciela, próbując zlokalizować swego rywala, mężczyzna zdaje się spoglądać w przyszłość z pewnością. W tym wypadku kluczowym okazuje się kontekst biblijny. Dawid, zanim został królem Izraela, pokonał olbrzymiego Filistyna – Goliata. Nagrodą za zwycięstwo była ręka córki króla Saula. Młodzieniec szybko przerósł władcę, stając się ulubieńcem ludu, jego wybawicielem. Dlatego postać ta może być odczytywana jako symbol wolności, odwagi i gotowości do stawiania czoła nawet najbardziej wymagającym przeciwnikom i trudnościom. Z kolei wsparcie Boga (obecne w życiu Dawida także po zwycięstwie) zdaje się akcentować fakt, iż mądrość i wiara są wartościami o szczególnym znaczeniu.
Uwagę zwraca także innowacyjność koncepcji Michała Anioła. W większości przedstawień Dawida ukazywano jako dumnego zwycięzcę, często dzierżącego głowę Goliata. Realizując swój zamysł artystyczny w określony sposób, dostosował on powstałe dzieło do wartości chrześcijańskich i renesansowych.
Rzeźba Michała Anioła postawiona została na placu della Signoria (Florencja), mając symbolizować wolność mieszkańców miasta, jej umiłowanie oraz gotowość do jej obrony.
Czesław Miłosz należy do najwybitniejszych polskich (a zarazem światowych) poetów XX stulecia. Jednocześnie był on wybitnym obserwatorem swojej epoki i niezwykłym...
W XV wieku odkryto w Rzymie niezwykłą grotę pełną zadziwiających malowideł. Przedstawiały one połączenia ludzi i zwierząt i roślin. Motywy owe zaczęły być kopiowane...
Socrealizm jest nurtem w sztuce obowiązującym oficjalne w krajach komunistycznych w okresie rządów Józefa Stalina. Po rewolucji październikowej powstało pierwsze...
Jednym z tematów podjętych przez Stefana Żeromskiego w „Przedwiośniu” była refleksja nad sposobem odbudowy Polski która w 1918 r. odzyskała niepodległość...
DefinicjaPytanie retoryczne to pytanie które często pojawia się w literaturze czy też w różnego rodzaju mowach przemówieniach oraz wypowiedziach kierowanych...
W całej twórczości Elizy Orzeszkowej niezwykle istotne miejsce zajmuje kwestia kobiecej emancypacji. Sztandarowym przykładem jest w tym względzie „Marta”...
Tajemniczy ogród był niegdyś miejscem niezwykle pięknym i tętniącym życiem. Jednakże po tragicznym wypadku sytuacja uległa zmianie. Tajemniczy ogród stał...
Śmiech jest naturalną reakcją człowieka na to co zabawne przyjemne miłe. Nie jest to jednak jedyny kontekst uśmiechu. Nierzadko uśmiechamy się gdy nie pozostaje nam nic...
Tadeusz Borowski w „Opowiadaniach” nie tylko przedstawia drobiazgowy obraz funkcjonowania obozów koncentracyjnych ale także dokonuje głębokiej refleksji...