„Dawid” Michała Anioła jest jedną z najbardziej cenionych rzeźb, prawdziwym arcydziełem uznanym na całym świecie. Wybitny twórca pracował nad nim przez kilka lat, powstawało ono najprawdopodobniej w okresie 1501 – 1504. Figura ma aż 434 cm wysokości (517 wraz z podstawą), dzięki czemu jawi się jako monumentalna, potężna.
Opis
Dzieło przedstawia biblijną postać Dawida na chwilę przed podjęciem decyzji o pojedynku z Goliatem. Muskularne, silne nogi dźwigają dobrze zbudowaną klatkę piersiową o wyraźnie zaznaczonej muskulaturze. Prawa ręka posągu ułożona jest wzdłuż ciała, dłoń dotyka prawego uda. Natomiast lewa ręka jest zgięta w łokciu i uniesona. Dzierży ona skórzaną procę, która jest przerzucona nad barkiem Dawida. Jego ozdobiona kręconymi i bujnymi włosami głowa zwrócona jest w lewą stronę. Przedstawiony mężczyzna zdaje się wypatrywać rywala, a na jego regularnej twarzy maluje się pewność siebie, przekonanie o wsparciu udzielonym przez samego Boga.
Dawid jest nagi. Uwagę przykuwają doskonale oddane szczegóły anatomiczne (wypukłości i wklęsłości mięśni, naczynia krwionośne) i niezachwiane proporcje, co sprawia, że dzieło w pełni wpisuje się w estetykę klasyczną, spełnia wymagania kanonów ówczesnego piękna.
Interpretacja
Król Izraela ukazany został w kontrapoście, co oznacza, że ciężar jego ciała oparty jest na jednej nodze (w tym wypadku lewej). Mocno stojący na ziemi i wpatrujący się najprawdopodobniej w szeregi nieprzyjaciela, próbując zlokalizować swego rywala, mężczyzna zdaje się spoglądać w przyszłość z pewnością. W tym wypadku kluczowym okazuje się kontekst biblijny. Dawid, zanim został królem Izraela, pokonał olbrzymiego Filistyna – Goliata. Nagrodą za zwycięstwo była ręka córki króla Saula. Młodzieniec szybko przerósł władcę, stając się ulubieńcem ludu, jego wybawicielem. Dlatego postać ta może być odczytywana jako symbol wolności, odwagi i gotowości do stawiania czoła nawet najbardziej wymagającym przeciwnikom i trudnościom. Z kolei wsparcie Boga (obecne w życiu Dawida także po zwycięstwie) zdaje się akcentować fakt, iż mądrość i wiara są wartościami o szczególnym znaczeniu.
Uwagę zwraca także innowacyjność koncepcji Michała Anioła. W większości przedstawień Dawida ukazywano jako dumnego zwycięzcę, często dzierżącego głowę Goliata. Realizując swój zamysł artystyczny w określony sposób, dostosował on powstałe dzieło do wartości chrześcijańskich i renesansowych.
Rzeźba Michała Anioła postawiona została na placu della Signoria (Florencja), mając symbolizować wolność mieszkańców miasta, jej umiłowanie oraz gotowość do jej obrony.
Bitwa pod Grunwaldem jedno z największych starć w historii średniowiecznej Europy w czasie którego zgodnie ze źródłami stanęły naprzeciwko siebie składająca...
Bohater powieści Miguela de Cervantesa jest kastylijskim szlachcicem rozmiłowanym w eposach rycerskich. Lektura kolejnych ksiąg wpędza go jednak w obłęd i zatraca on poczucie...
Jan Kochanowski był osobą świetnie wykształconą i jak każdy światły człowiek swojej epoki doskonale znał literaturę i kulturę starożytną. Do najbardziej przezeń...
Definicja Epikureizm to system filozoficzny który zakładał że jednostka jest stworzona do bycia szczęśliwą. Założycielem szkoły epikurejskiej był filozof Epikur....
Twórczość Ignacego Krasickiego ma charakter dydaktyczny – ten typ literatury mającej przekazać czytelnikowi prawdy moralne był skądinąd bardzo popularnych...
„Pamiętniki” Jana Chryzostoma Paska napisane zostały najprawdopodobniej w okresie pięciolecia między 1690 a 1696 r. Obejmują one wydarzenia rozgrywające się...
„Nie-boska komedia” Zygmunta Krasińskiego to dzieło podejmujące bardzo rozległą tematykę. W tym kontekście wyraźnie zaznacza się jego dwudzielność. Pierwsza...
Kardynał Stefan Wyszyński należy do grona najwybitniejszych Polaków XX wieku. Uznawany był za przywódcę religijnego narodu ale również jego nieformalnego...
Według samego Paula Gauguina najlepszym jego dziełem jest obraz „Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd zmierzamy?”. Artysta spróbował w nim prześledzić...