Unikalne i sprawdzone teksty

Napisz, jak należy się zachowywać na lekcji języka polskiego

Uczęszczanie na lekcje to sprawa pozornie prosta. Wystarczy siedzieć spokojnie w ławce, uważać, odpowiadać na pytania nauczyciela. Ale przecież to nie takie łatwe! Przecież siedzimy z naszymi ulubionymi kolegami i aż kusi, by z nimi pogadać o wczorajszym meczu, czy ulubionej grze komputerowej. Obok nas znajduje się okno, za którym można dostrzec mnóstwo ciekawych rzeczy – ptaki, psy, a nawet ludzi w śmiesznych kapeluszach! Jak się skupić przy tym wszystkim? Zwłaszcza, że zajęcia nie zawsze dotyczą tematów bardzo interesujących dla nas. Osobiście lubię biologię i godzinami mogę słuchać o budowie liści lub gąbek morskich, ale na języku niemieckim trudno mi się skoncentrować. A brak uwagi powoduje, że kiedy nauczyciel pyta nas o coś znienacka, często nie potrafimy udzielić odpowiedzi. Jak więc należy się zachowywać na lekcjach, zwłaszcza na tak ważnej lekcji, jaką są zajęcia z języka polskiego?

Myślę, że przede wszystkim trzeba próbować odnaleźć we wszystkich omawianych tematach coś interesującego. Nie jest to łatwe, ale jak się zastanowimy, to przecież w każdym przedmiocie jest coś, co może nas pasjonować. Jestem fanem horrorów i mogę bezustannie oglądać dreszczowce o upiorach. A przecież w lekturach, które omawiamy na lekcjach duchy również się pojawiają! Kiedy sobie to uświadomiłem, przestałem się nudzić na polskim – zamiast tego jestem cały czas czujny. Bo przecież nauczyciel może powiedzieć coś, co mnie zaciekawi i szkoda, żebym to przegapił, patrząc w okno!

Istotne jest też pamiętanie, że lekcje nie polegają na siedzeniu w milczeniu. Przecież nauczyciele zadają nam pytania w trakcie zajęć. Próbują wciągnąć nas w rozmowy na tematy, które są poruszane. Skoro nie możemy wytrzymać bez gadania, to weźmy udział w dialogu z nauczycielem! Należę do osób, którym „buzia się nie zamyka”. Często zbierałem burę za pogawędki z przyjaciółmi w czasie lekcji. Wreszcie uświadomiłem sobie, że przecież nauczyciel zadaje różne pytania i oczekuje odpowiedzi na nie. Dlaczego ja miałbym ich nie udzielać? Oczywiście odpowiadanie na pytania nauczyciela wymaga, żebyśmy się przygotowywali wcześniej do zajęć. Ale dzięki temu możemy upiec dwie pieczenie na jednym ogniu – dostaniemy lepsze oceny i nie będziemy się nudzić na lekcjach!

Lekcje języka polskiego są bardzo ważną częścią naszej edukacji. Na nich poznajemy rodzimą literaturę i nasz język. Ważne jest, byśmy potrafili się odpowiednio zachować na tych zajęciach – jeśli się tego nauczymy, godziny spędzane w szkolnych klasach przestaną być udręką, a staną się niezwykłą przygodą!

 

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Nowy bohater i nowe tematy literatury...

Nazwa renesans pochodzi od francuskiego słowa „renaissance” znaczącego odrodzenie. Doskonale odzwierciedla ono charakter tej epoki która narodziła się...

Powieść psychologiczna – definicja...

Definicja wyznaczniki gatunku Jest to specyficzny rodzaj powieści który jak sama nazwa wskazuje skoncentrowany jest przede wszystkim na przeżyciach wewnętrznych psychice...

Inteligencja w „Lalce” – opracowanie...

Nakreślony w „Lalce” obraz polskiego społeczeństwa jest niezwykle obszerny i złożony. Bolesław Prus opierając się na wnikliwej obserwacji stworzył bogatą...

Dlaczego dzieci chcą być dorosłe...

Wielu moich kolegów powtarza często że chcieliby już być dorośli. Sam często o tym marzę zwłaszcza kiedy rodzice zabraniają mi robić coś na co mam wielką ochotę...

Obraz szlachty w Panu Tadeuszu

„Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza ukazuje nie tylko piękno litewskiego krajobrazu ale także rozbudowaną zróżnicowaną panoramę ówczesnej szlachty....

Opisz swoją ulubioną porę roku

Spośród wszystkich pór roku najbardziej lubię jesień. Może się to wydawać dziwne ponieważ większość moich rówieśników preferuje lato. Nie...

Artur Grottger Pożegnanie powstańca...

„Pożegnanie powstańca” jest jedną z dwóch części dyptyku Artura Grottgera których tematyka wiąże się z powstaniem styczniowym. Płótno...

Forma w „Ferdydurke”

Jednym z najważniejszych zagadnień pojawiających się w „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza jest forma. Pod pojęciem tym skrywają się schematy działania i postawy...

Narracja w „Chłopach”

W „Chłopach” Władysława Reymonta mamy do czynienia z narracją charakterystyczną dla powieści modernistycznej. Jej główną cechą jest synkretyzm stylistyczny....