whey steroid
Unikalne i sprawdzone teksty

Pablo Picasso, Guernica - opis, interpretacja i analiza obrazu | wypracowanie

Obraz Pabla Picassa „Guernica” stał się jednym z symboli okrucieństw wojny w XX wieku. W latach 1936-1939 w Hiszpanii trwała wojna domowa. Stronę „białą”, dowodzoną przez generała Franco, wspierały oddziały niemieckie i włoskie. W kwietniu 1937 roku niemiecki Legion Kondor przeprowadził nalot bombowy na baskijskie miasto Guernica (bask. Gernika). Doszło do znacznych zniszczeń, chociaż liczba ofiar zapewne była mniejsza, niż uważali współcześni (ale na pewno co najmniej 200 osób zginęło). Do czasów wojny domowej w Hiszpanii Europa nie doświadczyła nalotów lotniczych wymierzonych w ludność cywilną – szok był więc olbrzymi, a mieszańcy wszystkich krajów z niepokojem zaczęli spoglądać na niebo. Każdy obawiał się, iż w razie wojny z góry zaczną spadać mordercze bomby.

Rząd republikańskiej Hiszpanii postanowił wykorzystać propagandowo to wydarzenie i zamówił u Picassa obraz, zaprezentowany na Wystawie Światowej w Paryżu w 1937 roku.

Obraz przedstawia pomieszczenie – na górze pomieszczenia znajduje się lampa. Być może jest to piwnica, w której ludzie chronią się przed bombardowaniem, być może stajnia – na to ostatnie wskazuje obecność zwierząt. Zwierzęta mogą też symbolizować dojmujący ból i strach ludzi w czasie wojny – cierpiący człowiek nie jest wyrafinowany, kulturalny i nie zastanawia się nad tym, co go spotyka. Jest równie przerażony, jak zwierzęta. Postacie są groteskowe i zdeformowane. Widzimy człowieka z pękniętym mieczem, który może być symbolem walczącego o niezależność narodu baskijskiego lub też całej republikańskiej Hiszpanii.

Po lewej stronie obrazu (z punktu widzenia widza) znajduje się matka trzymająca dziecko. Wojna niesie cierpienie również całkowicie niewinnym dzieciom. Twarze trzech postaci po przeciwnej stronie obrazu wyrażają różne uczucia. U jednej jest to strach, u drugiej zdziwienie. Trzecia najwyraźniej nie wie, co się dzieje. Pozwala to wczuć się w ludzi, ginących pod bombami, są bowiem dokładnie tacy, jak my. Przed chwilą jedli, spacerowali, rozmawiali z bliskimi – i nagle zaczęły się eksplozje, niosące zagładę im samym i życiu, jakie do tej pory prowadzili.

Obecnie obraz znajduje się w Madrycie. Jego kopia wisi w budynku ONZ w Nowym Jorku. Ma przypominać nieustannie rządzącym światem politykom, jaka odpowiedzialność na nich spoczywa. Muszą pamiętać, że każda rozpętana wojna, to śmierć niewinnych i tragedia ich bliskich. 

Rozwiń więcej
Pablo Picasso, Guernica / za: wikipedia.en

Losowe tematy

Psalm – definicja i wyznaczniki...

Definicja i wyznaczniki gatunku Psalm to utwór o wymiarze religijnym który ma charakter modlitwy. Biblia jest źródłem wielu psalmów które...

„Kamienie na szaniec” – gatunek...

„Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego można określić mianem powieści dokumentarnej. Utwór ten należy do literatury faktu każde przedstawione...

Forma w „Ferdydurke”

Jednym z najważniejszych zagadnień pojawiających się w „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza jest forma. Pod pojęciem tym skrywają się schematy działania i postawy...

Wydarzenia historyczne w Potopie

Akcja „Potopu” Henryka Sienkiewicza rozgrywa się w okresie szwedzkiego najazdu na Rzeczpospolitą który miał miejsce w latach 1655 – 1660. Autor bazując...

Pan Tadeusz epilog – streszczenie...

Streszczenie Epilog rozpoczyna się krótkim opisem emigracyjnego życia w Paryżu. Stolica Francji to miasto pełne zgiełku i huku. Między mieszkającymi w niej ludźmi...

Fantastyka – definicja cechy znaczenie...

Definicja Fantastyka to pojęcie które w kontekście literatury i sztuki oznacza wprowadzanie do świata przedstawionego bytów i zjawisk zaczerpniętych ze sfery...

Utopia w oświeceniu – realizacja...

Motyw utopii przewijał się przez literaturę już w starożytności chociaż sama nazwa pochodzi od utwory Tomasza Morusa. Wątek odległej krainy (zazwyczaj wyspy) na którą...

Józef Mehoffer Dziwny ogród -...

„Dziwny ogród” to zapewne najtrudniejszy w interpretacji obraz Józefa Mehoffera. Uznawany za wybitne dzieło polskiego symbolizmu powstawał w latach...

Dwa oblicza Polski przedstawione...

Jedna z najważniejszych scen trzeciej części „Dziadów” Adama Mickiewicza rozgrywa się w salonie warszawskim. Zakończona zostaje ona słowami Piotra Wysockiego...