Pojawienie się postaci fantastycznych w utworach pełniło różnorodne funkcje. Przede wszystkim ich obecność widoczna była już w mitologii. Postacie fantastyczne jak na przykład Sfinks stanowiły ważny element mitologicznych przedstawień, a niejednokrotnie były przeszkodami, których pokonanie było zadaniem bohaterów. W późniejszym okresie postaciami fantastycznymi, które pojawiały się w utworach były przede wszystkim duchy oraz różnego rodzaju zjawy.
Jednymi z najczęściej występujących w utworach postaci fantastycznych są duchy. W „Boskiej komedii” napisanej przez Dantego Aligieri, postać ducha pełni rolę przewodnika. Przywołanie jednak duszy było często wyrazem tęsknoty – tak było w przypadku renesansowych „Trenów” Jana Kochanowskiego czy też romantycznego wyrazu tęsknoty za ukochanym, który stał się udziałem Karusi – bohaterki ballady pod tytułem: „Romantyczność”. Pojawienie się duchów może być także elementem świadomych działań człowieka, który pragnie wywołać postaci z zaświatów.
Pojawienie się postaci fantastycznych w okresie romantyzmu stanowiło jeden z najważniejszych elementów akcji i wyjaśniało fabułę. Takie przedstawienie widoczne było między innymi w opisie pojawienia się topielicy z jeziora Świteź, czy też zostało zawarte przez Adama Mickiewicza w balladzie zatytułowanej: „To lubię”. Ważnymi dla akcji dramatu było także pojawianie się postaci fantastycznych w „Weselu” Stanisława Wyspiańskiego.
Po przykrywką postaci fantastycznych mogą także pojawić się wyrzuty sumienia i tak też dzieje się w przypadku widzeń Raskolnikowa w „Zbrodni i karze”. Pojawienie się ducha sprawia, że bohater zaczyna zastanawiać się nad swoim postępowaniem.
Postaci fantastyczne rodem z ludowych wierzeń pojawiały się jako bohaterowie romantycznych opowieści. Widoczne to było między innymi w balladzie zatytułowanej „Król Olch” czy też w „Świtezi”. Do postaci rodem z przekazów ustnych odwołał się także Bolesław Leśmian pokazując postać Dusiołka.
Postacie fantastyczne w literaturze różnych epok pełnią odmienne role. Można powiedzieć, że część z nich stanowi uosobienie tęsknoty, znaczna część wyjaśnia funkcjonowanie pewnych zjawisk, część jest odwołaniem do przekazów rodem z kultury ludowej. Przedstawienie ich niejednokrotnie pokazuje prawdy i zasady zgodne z ludowym pojmowaniem.
Słynna „Pieta watykańska” którą Michał Anioł wykonał na zamówienie kardynała Jeana Bilhèresa de Lagraulasa stanowi jedno z najważniejszych...
„Dama z łasiczką” („Dama z gronostajem”) została namalowana przez Leonarda da Vinci techniką olejną z użyciem tempery na desce orzechowej o rozmiarach...
Leżałem na szpitalnym łóżku i wpatrywałem się w biały sufit i wiszące na nim lampy. Wokół mnie było sporo zamieszania lekarze i pielęgniarki biegali...
Związki literatury i polityki były wyjątkowo mocne w XIX-wiecznej Polsce. Państwo polskie przestało istnieć po rozbiorach jakie miały miejsce w poprzednim stuleciu. Nadzieje...
W „Zbrodni i karze” Fiodora Dostojewskiego pobrzmiewają różne koncepcje filozoficzne zarówno epoki pozytywizmu jak i całego dziedzictwa europejskiej...
Barok należało do epok które szczególną wagę przywiązują do wątku śmierci i przemijania. Oczywiście problemy związane ze świadomością własnego końca...
Louis Vauxcelles francuski krytyk sztuki w czasie podziwiania wystawy obrazów miał krzyknąć iż widzi Donatella wśród bestii (Donatello był renesansowym rzeźbiarzem)....
Nazwa renesans pochodzi od francuskiego słowa „renaissance” znaczącego odrodzenie. Doskonale odzwierciedla ono charakter tej epoki która narodziła się...
Starsi ludzie często powtarzają że dzisiejsza młodzież ma „wszystko”. „Za naszych czasów nie było takich możliwości” – powtarzają....