„Oblicze wojny” to obraz namalowany techniką olejną na płótnie o wymiarach 100 x 79cm. Powstał on w czasie pobytu Salvadora Dalego w Stanach Zjednoczonych (1940), zaś przyczyną samego wyjazdu artysty była właśnie tocząca się wojna.
Opis
W centralnym punkcie dzieła znajduje się oderwana od ciała głowa. Chociaż jest ona w procesie rozkładu, wyraźnie przedstawia ludzkie oblicze. Ułożenie szczątkowych mięśni pokrytych brunatną skórą wyraża silny lęk, przerażenie. W oczodołach i szeroko rozwartych ustach znajdują się inne, podobne, lecz mocniej zniekształcone głowy, które wypełnione są czaszkami. Wokół tytułowego oblicza wojny pojawiają się drapieżne węże obnażające kły i szykujące się do ataku.
Tłem obrazu Dalego jest sucha i gorąca pustynia. Nad tym niegościnnym krajobrazem rozciąga się błękitne niebo pokryte rozświetlonymi obłokami. Kompozycję obrazu z prawej strony zamykają skała oraz mieszczący się w dolnej części odcisk dłoni.
Interpretacja i analiza
Demoniczny wizerunek ukazany na płótnie stanowi alegorię zniszczeń i cierpienia, jakie niesie każda wojna. Niezwykle mocno zaakcentowany zostaje jego jednostkowy wymiar (najsilniejszy dla każdego indywidualnego bytu), a multiplikacja przerażających głów podkreśla ogólnoludzki wymiar katastrofy związanej z wojną. Dopełnienie tej wizji stanowi jałowy, pozbawiony życia krajobraz.
Bezpośrednim kontekstem obrazu Dalego są dwa konflikty zbrojne, jakich doświadczył artysta. Pierwszy to wojna domowa w Hiszpanii (1936 – 1939), kolejny, co oczywiste, to II wojna światowa. Przerażająca i okrutna, niemal wyrwana z sennego koszmaru wizja wyraźnie ukazuje ogrom wojennego kataklizmu. Porażający jest uniwersalizm tego przedstawienia. Zniszczenie dokonuje się nie tylko w sferze materialnej i doczesnej, ale prowadzi także do destrukcji ludzkiej psychiki. Wojna powoduje więc znacznie poważniejsze szkody od tych, które da się zmierzyć.
W obrazie Salvadora Dalego uwidacznia się ponadczasowa prawda dotycząca wojny. Silnie oddziałujące na emocje i wyobraźnię przedstawienie nie tylko akcentuje fizyczny, wyraźnie odczuwalny aspekt tego zjawiska, ale także jego dezintegrujący wpływ na ludzką psychikę. Mnożące się czaszki sugerują z kolei, że proces ten dotyka całą ludzkość, obracając tym samym świat w miejsce jałowe, pozbawione życia.
Pojedynki funkcjonują w kulturze od stuleci. Nie ma się czemu dziwić – starcie dwóch osobowości dwóch wojowników zawsze budzi emocje. Pojedynek...
Poszukiwany król Koryntu! W dniu 14 sierpnia bieżącego roku ze świata podziemnego zbiegł Syzyf. Pod pretekstem powrotu na ziemię i ukarania żony która nie...
„Wenus z Milo” to jedna z najsłynniejszych rzeźb powstałych w antyku. Być może świat nigdy nie usłyszałby o niej gdyby nie przypadkowe odnalezienie jej przez...
Obecne w najstarszej części „Bogurodzicy” archaizmy są niespotykane w innych polskich tekstach wieków średnich. Świadczy to o bardzo wczesnym powstaniu...
Konflikt pokoleń jest czymś co w mniej lub bardziej wyraźnej formie ma miejsce od stuleci. Stary król powoli szykuje się na śmierć a dworacy skupiają się wokół...
Stabilne i spokojne życie jakie państwo Barykowie wiedli w Baku zostało zakłócone przez wybuch I wojny światowej. Wcielenie pana Seweryna do armii było szczególnie...
W czasie podróży z Baku do Moskwy Seweryn Baryka opowiadał synowi jak wygląda Polska którą odwiedził w czasie wojny. Zgodnie z jego słowami na kształtowanie...
„Chłopów” Władysława Reymonta można nazwać epopeją wsi ponieważ ukazują drobiazgowy i sugestywny obraz tej warstwy społecznej. Reymont posługując...
Główny bohater „Cierpień młodego Wertera” należy do grona postaci literackich które niedyskretnie wymknęły się poza karty powieści i zaczęły...