Malarstwo Tadeusza Makowskiego to mocno zindywidualizowane połączenie różnorodnych nurtów i tendencji. Artysta działający w Paryżu zachował w sercu obraz ojczyzny, łącząc go głównie z założeniami prymitywizmu oraz kubizmu. Stąd w jego dziełach często pojawiają się charakterystycznie przetworzone sceny rodzajowe, portrety i pejzaże ze sztafażem, które ukazują rzeczywistość małych miasteczek, wiosek itp. Jednym z takich dzieł jest właśnie „Skąpiec”.
Opis
Obraz namalowany został techniką olejną na płótnie, a jego wymiary to 117,5x89cm. Na pierwszym planie widnieje cechująca się wyraźnie geometrycznymi kształtami (wpływy kubizmu), stylizowana na lalkę wykonaną z drewnianych klocków, tytułowa postać. Z wielkim nabożeństwem obejmuje ona swymi wielkimi dłońmi worek pełen błyszczących monet. Oczy skąpca, pozbawione głębi, uporczywie wpatrują się w największe dobro jego świata. Po lewej stronie ułożone są 2 skarpety także wypełnione pieniędzmi.
Tytułowa postać znajduje się w surowym, pozbawionym wystroju pomieszczeniu. Za nią ulokowane jest wielkie okno, za którym widać dwie okrągłe twarze z długimi, spiczastymi nosami. Jeden z mężczyzn, ubrany w czarny strój i czapkę, sięga ręką po skarpetę wypełnioną złotem. Jego towarzysz obserwuje skąpca, a ten jest całkowicie skupiony na swym majątku.
Kompozycja dzieła jest zamknięta, a przedstawiona scena to bardzo wąski wycinek rzeczywistości. Zaś jego kolorystyka opiera się na kontraście – ciemne wnętrze stanowi opozycję czerwieni czapki skąpca oraz błysku złota, na które pada światło.
Analiza
Główną kategorią estetyczną wpisaną w dzieło Makowskiego zdaje się być groteska. Postaci ukazane zostały w sposób karykaturalny, zupełnie wykluczający jakiekolwiek emocje, głębsze wartości w nie wpisane. Przywodzą na myśl wyobrażenia statyczne, nieruchome kukły. W ten sposób wyeksponowane zostają wady ich charakteru – skąpstwo, patrzenie na świat przez pryzmat złotych monet oraz chciwość, chytrość i zazdrość.
W scenkę ukazaną na płótnie wpisany jest także ponadczasowy, powszechnie znany morał. Traktując pieniądze jako nadrzędną wartość, właściciel niewielkiego domku nie tylko pozostaje ślepy na piękno (wizja Makowskiego może wynikać właśnie z ograniczeń percepcji bohatera), lecz również na całą otaczającą go rzeczywistość. Najbardziej dobitnie uświadomi mu to strata jednej z wypełnionych po brzegi monetami skarpet, jakie z wielką cierpliwością gromadzi wokół siebie.
„Skąpiec” to swoista próba przelania ludzkich wad na płótno. Zabieg Makowskiego, dzięki przemyślanej kompozycji, grze nastrojem i detalom (ręce, oczy, miny), zaowocował dobitną prezentacją świata ograniczonego cechą tytułowej postaci.
„Chłopów” Władysława Reymonta można nazwać epopeją wsi ponieważ ukazują drobiazgowy i sugestywny obraz tej warstwy społecznej. Reymont posługując...
Premiera mało którego dzieła XX-wiecznej sztuki wywołała takie kontrowersje jak prezentacja „Fontanny” Marcela Duchampa. Trudno się temu dziwić –...
Kochany Mikołaju Jak się czujesz? Czy gardło boli Cię nadal tak bardzo? Mam nadzieję że jest już lepiej. Piszę do Ciebie by opowiedzieć co wydarzyło się ostatnio w...
Wiersz zatytułowany „Testament mój” napisał Juliusz Słowacki na przełomie lat 1839 - 1840 będąc w tym czasie w Paryżu. Dzieło odbija nastrój...
„Rozłączenie” napisał Słowacki 20 lipca 1835 r. będąc nad szwajcarskim jeziorem Leman (czyli Jeziorem Genewskim). Liryczny krajobraz wywołał w poecie podniosły...
Szanowni Państwo chciałem dzisiaj poruszyć pewne zagadnienie moralne. Wybitny komediopisarz francuski Molier zawarł w dramacie „Świętoszek” celną uwagę. Mianowicie...
Marek Edelman jest bohaterem książkowego reportażu Hanny Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem”. Zazwyczaj kojarzymy go z jego rolą w czasie wojny – był...
Tadeusz Różewicz urodził się w 1921 roku i jest to data niezwykle istotna dla zrozumienia jego twórczości. W końcu młodość autora przypadła na czasy II...
Gdy mowa o związkach literatury polskiej z miastami chyba najbardziej wybija się Warszawa. Bodaj żadne inne miasto naszej ojczyzny nie bywało tak często opisywane w powieściach...