Unikalne i sprawdzone teksty

Edward Munch, Madonna - opis, analiza i interpretacja obrazu

Tak jak w przypadku „Krzyku”, Edvard Munch namalował kilka wersji „Madonny”. Obrazy powstały w latach 1892-1895, a modelką była Dagna Przybyszewska, przyjaciółka malarza i żona polskiego pisarza, Stanisława Przybyszewskiego.

Dzieło wzbudziło kontrowersja, bowiem wbrew tytułowi nie przedstawia Matki Boskiej, a nagą kobietę w pozie o raczej erotycznych konotacjach. Włosy kobiety są rozpuszczone, a jej oczy przymknięte – budzi to skojarzenie z ekstazą, tak metafizyczną, jak i z seksualnością.

Wydaje się, że celem Muncha było przestawienie całości życia człowieka. Kobieta zamknięta jest w ciemnej otoczce – może ona symbolizować macicę, w której znajduje się nienarodzony jeszcze człowiek. Zresztą płód pojawiał się w rogu obrazu jako forma dekoracji w niektórych wersjach dzieła. Ale też niewykluczone, że kobieta znajduje się w grobie. Jej ciało znajduje się w pozie, którą kojarzyć można zarówno z ruchem, jak i ze snem. Jedna ręka znajduje się za jej głową, druga, za plecami – być może śpi (na co wskazywałyby zamknięte oczy), być może się przeciąga lub też wykonuje jakiś inny gest. Kobieta jest młoda, oznacza witalność, a zarazem samo życie – rozpięte między narodzeniem i śmiercią. Czerwona opaska na jej włosach budzi skojarzenie z aureolą – niewykluczone, że wyjaśnia to tytuł obrazu. Otóż człowiek, najwspanialsze ze stworzeń, ma w sobie elementy boskości i świętości. Każda kobieta (i każdy mężczyzna) zawiera w sobie taką samą wspaniałość, jak Matka Boga.

Obrazu Muncha, człowieka niewierzącego, nie należy interpretować jako sztuki religijnej. Jest natomiast wielką pochwałą człowieka, jego piękna i potencjału.

Rozwiń więcej
Edward Munch, Madonna /za: wikipedia.en

Losowe tematy

Najważniejsze problemy filozoficzne...

W „Zbrodni i karze” Fiodora Dostojewskiego pobrzmiewają różne koncepcje filozoficzne zarówno epoki pozytywizmu jak i całego dziedzictwa europejskiej...

Leonardo da Vinci Ostatnia wieczerza...

„Ostatnia wieczerza” Leonadra da Vinci powstała w latach 1495 – 1498. Jest to malowidło ścienne o rozmiarach 460x880cm które znajduje się w refektarzu...

Księga dżungli – opracowanie...

Geneza Powstanie książki związane jest z osobistą historią samego autora. Miejsce w którym zamieszkiwał było położone w bezpośredniej bliskości przyrody i sprawiało...

Wizerunek kraju lat dziecinnych...

Epilog należy do najbardziej poruszających fragmentów „Pana Tadeusza”. Wynika to między innymi z jego bardzo osobistego tonu. Już we wcześniejszych partiach...

Szlachta w „Lalce” – opracowanie...

Akcja „Lalki” Bolesława Prusa rozpoczyna się w roku 1878 a więc czternaście lat po upadku powstania styczniowego. Pamięć o klęsce na trwałe wpisała się...

„Cierpienia młodego Wertera”...

Początki powieści epistolarnej sięgają XVIII stulecia. Za pierwszy przykład realizacji tego nurtu literackiego uważane jest dzieło Samuela Richardsona - „Pamela...

Sąd nad sarmatyzmem

Epoka staropolska to jeden z najwspanialszych a zarazem najbardziej kontrowersyjnych rozdziałów w dziejach Polski. Przez długie lata od okresu oświecenia począwszy...

Wassily Kandinsky Kompozycja VII...

„Kompozycja VII” Wassila Kandinsky’ego wydawać się może dziełem pełnym chaosu i nieuporządkowania. Widz który nie zna korzeni dzieła wyrobić...

Opisy przyrody (dżungli pustyni...

Przyroda w książce zatytułowanej „W pustyni i w puszczy” pełni rolę niezwykle ważną. Uprowadzone dzieci kontynuują wędrówkę przez zmienny krajobraz...