Unikalne i sprawdzone teksty

Opis szkoły Tomka Wilmowskiego – czym różni się od szkoły współczesnej? | wypracowanie

Edukacja szkolna stanowi istotny etap w rozwoju intelektualnym i światopoglądowym każdego dziecka. Niewątpliwie jest to ważny czas kiedy pogłębiamy swoją wiedzę, nabywamy nowych umiejętności, rozwijamy swe pasje, uczymy się przystosowania do życia, a także właściwego kształtowania relacji międzyludzkich.

Aby proces ten przebiegał prawidłowo, ważne są warunki, jakie mu towarzyszą. Pedagog powinien stwarzać dobrą atmosferę w klasie, uwzględniać potrzeby uczniów, a także odnosić się do nich z poszanowaniem ich praw. Tak przynajmniej powinno być. Niestety w Polsce na przestrzeni lat zmieniał się nie tylko program nauczania w szkołach, ale przede wszystkim sposób i warunki kształcenia.

W utworze „Tomek w Krainie Kangurów” szkoła do której chodzi główny bohater – 14 – letni Tomek mieściła się w Warszawie i była pod zaborem rosyjskim (akcja utworu to 1902 r.). Z tego też względu poddawano ją szeroko zakrojonemu planowi rusyfikacji. W szkole Tomka mówiono w języku rosyjskim i panował tu ścisły rygor – za najmniejsze przewinienia czy nieprzygotowanie się do lekcji lub złe wymówienie słowa surowo karano, w tym wymierzano nawet kary cielesne.

W szkole Tomka panowała surowa, niezdrowa atmosfera i były to dla uczniów bardzo ciężkie czasy. Uczniowie nie mieli prawa do swobodnego wyrażania swoich poglądów (nie było wolności słowa) i cały czas musieli się mieć na baczności. Pedagodzy nie odnosili się do nich z szacunkiem, a wręcz gnębili ich rygorystycznym wdrażaniem skostniałego i propagandowego programu nauczania. Dzieci nie miały prawa głosu. Nauczyciele surowo przestrzegali, aby uczniowie na każdym przedmiocie mówili w języku rosyjskim. Klasy podzielone były według płci – na chłopców i dziewczęta. Dyrektorem był Rosjanin. Nauczano m. in. historii i geografii rosyjskiej. Gnębiono i represjonowano uczniów, wymierzając im dotkliwe kary.

Nauczyciele w szkole Tomka byli bardzo srodzy – bano się zwłaszcza profesora od języka rosyjskiego, który za kłamstwa i oszczerstwa mówione na Rosję, wymierzał bolesne kary cielesne.

Mimo tych trudnych warunków, Tomek starał się być pilnym i przykładającym się do nauki uczniem. Był bardzo ciekawy świata, miał mnóstwo marzeń, które chciał realizować. Choć dobrze się uczył, nie był jednak prymusem, głównie dlatego, że w zrusyfikowanej szkole wykładano historię i inne przedmioty rosyjskie. Tomek był prawdziwym patriotą, dlatego chciał uniknąć rusyfikacji – jak przystało na patriotę kochającego ojczyznę, z kolegami mówił po polsku i dobrze znał historię Polski. Dlatego nauczyciele go nie lubili. Tomek dobrze się uczył, lubił chodzić do szkoły i prawie byłby wzorowym uczniem, gdyby nie to, że robił kawały nauczycielom i mówił po polsku.

Dla pozostałych uczniów szkoła była postrachem i wiązała się ze smutnymi, przykrymi przeżyciami. W szkole tej nie dało się realizować swych pasji i zainteresowań – należało być posłusznym i uczyć się tego czego wymagali pedagodzy.

W odróżnieniu od szkoły Tomka szkoły współczesne zapewniają bardzo dobre warunki kształcenia i nade wszystko szanują godność ucznia i jego prawo do edukacji. Dzisiejsze szkoły zapewniają bogatą bazę dydaktyczną i poszerzone programy nauczania. Choć nauka jest obowiązkowa, uczniowie chodzą chętnie do szkoły, nie czując przymusu i nie obawiając się tego, że będą za coś ukarani (nauczyciele nie mogą stosować wobec nich kar cielesnych, nie mogą ich poniżać czy w inny sposób gnębić lub prześladować). Przechodząc kolejne etapy kształcenia dzieci mogą rozwijać swe pasje i zainteresowania (mogą uczestniczyć w różnych kółkach przedmiotowych). W szkołach średnich mogą wybrać przedmioty profilowane (podobnie jak na studiach wyższych). Kolejne etapy zależą więc wyłącznie od decyzji samego ucznia.

We współczesnych szkołach panuje też ciepła , przyjazna, niemal rodzinna atmosfera. Szkoła to jakby drugi dom, do którego chętnie się wraca. Dzieci nie czują się tu skrępowane, mają wolność wyrażania swych poglądów, a wszelkie występki są omawiane z nauczycielem. Za szkołę nie trzeba też płacić.

System współczesnego szkolnictwa zakłada prawo każdego dziecka do rozwoju i kształcenia, z jednoczesnym poszanowaniem jego praw i z uwzględnieniem indywidualnych zainteresowań.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Zjawy w „Weselu” – symbolika...

Widmo – objawia się Marysi. Jest to zmarły narzeczony dziewczyny malarz Ludwik de Laveaux. Mężczyzna zmarł w Paryżu gdzie wyjechał studiować. Zaręczył się z...

Wassily Kandinsky Kompozycja VII...

„Kompozycja VII” Wassila Kandinsky’ego wydawać się może dziełem pełnym chaosu i nieuporządkowania. Widz który nie zna korzeni dzieła wyrobić...

Opis kwiatu (opis róży)

Róża ma niezwykły kolor i piękny zapach. Jej płatki są barwy czerwonej. Nieco ciemniejsze im bliżej środka kwiatu jaśniejsze na końcach płatków prezentują...

Topos homo viator na przykładzie...

Homo viator to topos którego nazwa zaciągnięta jest z języka łacińskiego i oznacza podróżnego pielgrzyma. Zatem odnosi się do człowieka wędrującego doświadczającego...

Jaką prawdę o sobie poznaje Edyp?...

Edyp wychował się w Koryncie na dworze Polybosa i Merope. Wydawać by się mogło że wiódł tam szczęśliwe spokojne życie. Niestety nazywano go podrzutkiem co sprawiało...

Wydarzenia historyczne w Potopie

Akcja „Potopu” Henryka Sienkiewicza rozgrywa się w okresie szwedzkiego najazdu na Rzeczpospolitą który miał miejsce w latach 1655 – 1660. Autor bazując...

Mesjanizm a winkelriedyzm – porównanie...

Mesjanizm był jednym z najbardziej wyrazistych prądów ideowych w dziejach polskiej myśli. Polacy szukali nadziei na odrodzenie podzielonego przez zaborców państwa...

Opis krajobrazu wojennego

W wielu filmach i powieściach pojawia się krajobraz wojenny. Właściwie każdy z nas zetknął się z tego typu kinem a także widział fotografie wykonane przez słynnych...

Elegia – definicja i wyznaczniki...

Definicja i wyznaczniki gatunku Elegia to utwór który podobnie jak tren posiada charakter żałobny choć nie zawsze zakres tematyczny elegii tożsamy jest z tematami...