„Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego przedstawia niezwykle przejmujący obraz sowieckich łagrów. Do tych syberyjskich obozów pracy w czasach ZSRR byli zsyłani zarówno przestępcy kryminalni, polityczni przeciwnicy reżimu, jak i zupełnie niewinni ludzie. Przebywający w łagrach więźniowie byli skazani na życie w skrajnie ciężkich warunkach i katorżniczą pracę.
Herling-Grudziński pokazuje, że praca w sowieckim obozie miała nie tyle przynieść wymierne efekty, co stała się narzędziem tortur. Już sam przydział do określonych zadań w łagrze był środkiem różnicowania więźniów. Najgorszą możliwość stanowiło wysłanie ludzi do pracy w lesie, przy wyrębie drzew. Zadanie to przydzielano najczęściej więźniom politycznym, ponieważ szybko prowadziło to do skrajnego wyczerpania i śmierci. W duże mrozy nie wytrzymywali tego nawet najsilniejsi.
Więźniowie wstawali o 5.30 rano i po bardzo skromnym śniadaniu udawali się do swoich zadań. Praca trwała około 13 godzin, a w jej trakcie skazańcy nie mogli liczyć na żaden posiłek. Co więcej racje żywnościowe były uzależnione od efektów pracy, a więc najsłabsi nie mogli liczyć na żaden wartościowy posiłek. „Stachanowcy”, czyli więźniowie osiągający wynik przekraczający dzienną normę otrzymywali w nagrodę nieco większe i bardziej urozmaicone racje.
Do lżejszych prac należało np. zajęcia tragarzy. W tej brygadzie znajdował się główny bohater powieści, Gustaw. W celu zdobycia miejsca w grupie tragarzy musiał on oddać jednemu z urków swoje wysokie, oficerskie buty. Przydzielanie cięższych prac było również narzędziem karania więźniów. Natalia Lwowna na przykład za podjęcie próby samobójczej została natychmiast przeniesiona z pracy w biurze rachmistrzów do zadań fizycznych. Katorżnicza praca była dla więźniów tak przerażająca, że często woleli dokonać samookaleczenia, żeby choć na krótko trafić do szpitala.
Przygody jakich doświadczyli uczniowie niezwykłej rozbudzającej wyobraźnię Akademii Pana Kleksa dowodzą że nauka w tej dość nietypowej szkole dla każdego z nas mogłaby...
Język „Ferdydurke” można scharakteryzować jako żywy dynamiczny i bardzo oryginalny. Autor posługuje się różnymi stylami (wysokim średnim niskim) dostosowuje...
Scena w której Wokulski dostrzega pannę Łęcką siedzącą w teatralnej loży ma symboliczne znaczenie. Od tego momentu zamożny kupiec będzie starał się wspiąć...
W „Chłopach” Władysława Reymonta mamy do czynienia z narracją charakterystyczną dla powieści modernistycznej. Jej główną cechą jest synkretyzm stylistyczny....
Drodzy czytelnicy! W związku z zainteresowaniem jakie wywołała u was książka Ernesta Hemingwaya „Stary człowiek i morze” postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej...
Werter - tytułowy bohater głośnej powieści Johanna Wolfganga von Goethego - to postać doskonale znana wszystkim miłośnikom literatury. Od lat budzi on skrajne opinie gromadząc...
Refleksja nad przeznaczeniem towarzyszy ludzkości od tysięcy lat. Dotyczy ona nie tylko koncepcji historii (determinizm – wszystko jest zaplanowane – oraz indeterminizm...
„Przedwiośnie” to jedna z najważniejszych i najbardziej cenionych powieści w obfitym dorobku Stefana Żeromskiego. W utworze tym autor poruszył bardzo ważny...
Gerwazy Rębajło i Maciek Dobrzyński są niezwykle ciekawymi i bardzo wyrazistymi bohaterami drugoplanowymi „Pana Tadeusza” którzy pomimo niskiej pozycji...