Unikalne i sprawdzone teksty

Praca w „Innym świecie” – praca jako narzędzie tortur

„Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego przedstawia niezwykle przejmujący obraz sowieckich łagrów. Do tych syberyjskich obozów pracy w czasach ZSRR byli zsyłani zarówno przestępcy kryminalni, polityczni przeciwnicy reżimu, jak i zupełnie niewinni ludzie. Przebywający w łagrach więźniowie byli skazani na życie w skrajnie ciężkich warunkach i katorżniczą pracę.

Herling-Grudziński pokazuje, że praca w sowieckim obozie miała nie tyle przynieść wymierne efekty, co stała się narzędziem tortur. Już sam przydział do określonych zadań w łagrze był środkiem różnicowania więźniów. Najgorszą możliwość stanowiło wysłanie ludzi do pracy w lesie, przy wyrębie drzew. Zadanie to przydzielano najczęściej więźniom politycznym, ponieważ szybko prowadziło to do skrajnego wyczerpania i śmierci. W duże mrozy nie wytrzymywali tego nawet najsilniejsi.

Więźniowie wstawali o 5.30 rano i po bardzo skromnym śniadaniu udawali się do swoich zadań. Praca trwała około 13 godzin, a w jej trakcie skazańcy nie mogli liczyć na żaden posiłek. Co więcej racje żywnościowe były uzależnione od efektów pracy, a więc najsłabsi nie mogli liczyć na żaden wartościowy posiłek. „Stachanowcy”, czyli więźniowie osiągający wynik przekraczający dzienną normę otrzymywali w nagrodę nieco większe i bardziej urozmaicone racje.

Do lżejszych prac należało np. zajęcia tragarzy. W tej brygadzie znajdował się główny bohater powieści, Gustaw. W celu zdobycia miejsca w grupie tragarzy musiał on oddać jednemu z urków swoje wysokie, oficerskie buty. Przydzielanie cięższych prac było również narzędziem karania więźniów. Natalia Lwowna na przykład za podjęcie próby samobójczej została natychmiast przeniesiona z pracy w biurze rachmistrzów do zadań fizycznych. Katorżnicza praca była dla więźniów tak przerażająca, że często woleli dokonać samookaleczenia, żeby choć na krótko trafić do szpitala.

Rozwiń więcej

Losowe tematy

Jan Matejko Konstytucja 3 maja –...

Na utrzymanym w akademickiej stylistyce obrazie „Konstytucja 3 maja” Jana Matejki rozpoznajemy twarze wielu historycznych postaci oświeceniowej Polski: króla...

Władysław Podkowiński Dzieci...

Znanego przede wszystkim z symbolistycznego „Szału uniesień” Władysława Podkowińskiego nie ominęła fascynacja impresjonizmem który na przełomie XIX...

Opis szkoły Tomka Wilmowskiego...

Edukacja szkolna stanowi istotny etap w rozwoju intelektualnym i światopoglądowym każdego dziecka. Niewątpliwie jest to ważny czas kiedy pogłębiamy swoją wiedzę nabywamy...

Portrety kobiet wyemancypowanych...

W całej twórczości Elizy Orzeszkowej niezwykle istotne miejsce zajmuje kwestia kobiecej emancypacji. Sztandarowym przykładem jest w tym względzie „Marta”...

Czy chciałbyś być uczniem Akademii...

Przygody jakich doświadczyli uczniowie niezwykłej rozbudzającej wyobraźnię Akademii Pana Kleksa dowodzą że nauka w tej dość nietypowej szkole dla każdego z nas mogłaby...

Humanizm – definicja cechy przedstawiciele...

Definicja Humanizm to pogląd który powstał w czasach renesansu. Był on powiązany z ogólnym zainteresowaniem człowiekiem które cechowało tę epokę....

Co by było gdyby nie było radia...

W dzisiejszych czasach coraz rzadziej korzystamy z radia. Jego rolę przejęła telewizja lub Internet. Słuchanie ulubionej stacji jest popularne albo wśród ludzi starszych...

„Dywizjon 303” – rodzaj i...

„Dywizjon 303” Arkadego Fiedlera można nazwać zbiorem literackich reportaży. Przynależność do literatury faktu jest tu związana przede wszystkim z autentycznością...

Konrad Wallenrod jako bohater romantyczny...

Romantyzm był okresem w którym narodził się nowy bohater literacki – tzw. bohater romantyczny. Cechy takiej postaci ściśle sprzężone były z najważniejszymi...