Tadeusz Borowski w „Opowiadaniach” przedstawia przerażający obraz obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. Za materiał do powstania książki posłużyły pisarzowi własne tragiczne wspomnienia, ponieważ sam był więźniem Auschwitz i świadkiem niewyobrażalnych masowych zbrodni. Borowski w opowiadaniach pokazuje obóz koncentracyjny niejako z dwóch perspektyw. Interesuje go bowiem mechanizm jego działania, z drugiej zaś strony skupia się na obrazie człowieka zlagrowanego, czyli tego, w jaki sposób obóz oddziałuje na ludzką osobowość.
Obóz to precyzyjnie zaplanowana i dobrze działająca machina służąca do wykorzystywania niewolniczej pracy oraz zagłady całych mas ludzi. Tadek, narrator opowiadań, wielokrotnie podkreśla sprawność i precyzję organizacji obozowej codzienności. Szczególnie widoczne jest to w utworach „Proszę państwa do gazu” oraz „Ludzie szli”. Oto przyjeżdżają transporty z ludźmi w bydlęcych wagonach. Szybko odbywa się segregacja na tych, którzy nadają się do pracy i tych, którzy są bezużyteczni, a więc czeka ich śmierć. Wśród tych drugich znajdują się starcy, matki z dziećmi i większość Żydów. Jednocześnie nowi więźniowie okradani są ze wszystkich rzeczy, Niemcy przywłaszczają sobie szczególnie kosztowności i cenne przedmioty. Masowe unicestwianie ludzi ułatwia wynalazek komór gazowych, a z ciałami radzą sobie krematoria.
Z kolei w opowiadaniach „U nas w Auschwitzu” oraz „Dzień na Harmenzach” widzimy rozkład typowego dnia w obozie. Są więc apele, wymarsz do pracy, głodowe posiłki, przeszukania i selekcje. Chorzy i wycieńczeni są odsyłani do gazu lub giną pod ścianą śmierci. A wszystko to odbywa się, podczas gdy reszta więźniów gra w piłkę lub czyta książki. Nawet same ofiary bezwolnie pozwalają się mordować, nie stawiając żadnego oporu. Obóz zmienia bowiem ludzką psychikę, redukuje człowieka do poziomu zwierzęcego instynktu przetrwania za wszelką cenę.
Słynna „Pieta watykańska” którą Michał Anioł wykonał na zamówienie kardynała Jeana Bilhèresa de Lagraulasa stanowi jedno z najważniejszych...
„Dama z łasiczką” („Dama z gronostajem”) została namalowana przez Leonarda da Vinci techniką olejną z użyciem tempery na desce orzechowej o rozmiarach...
Leżałem na szpitalnym łóżku i wpatrywałem się w biały sufit i wiszące na nim lampy. Wokół mnie było sporo zamieszania lekarze i pielęgniarki biegali...
Związki literatury i polityki były wyjątkowo mocne w XIX-wiecznej Polsce. Państwo polskie przestało istnieć po rozbiorach jakie miały miejsce w poprzednim stuleciu. Nadzieje...
W „Zbrodni i karze” Fiodora Dostojewskiego pobrzmiewają różne koncepcje filozoficzne zarówno epoki pozytywizmu jak i całego dziedzictwa europejskiej...
Barok należało do epok które szczególną wagę przywiązują do wątku śmierci i przemijania. Oczywiście problemy związane ze świadomością własnego końca...
Louis Vauxcelles francuski krytyk sztuki w czasie podziwiania wystawy obrazów miał krzyknąć iż widzi Donatella wśród bestii (Donatello był renesansowym rzeźbiarzem)....
Nazwa renesans pochodzi od francuskiego słowa „renaissance” znaczącego odrodzenie. Doskonale odzwierciedla ono charakter tej epoki która narodziła się...
Starsi ludzie często powtarzają że dzisiejsza młodzież ma „wszystko”. „Za naszych czasów nie było takich możliwości” – powtarzają....